Tager SAS deres Airbus A321-200 i brug igen til Maj?

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

I over 2 år har SAS nu ladet deres Airbus A321-200 holde på jorden i langtidsparkering, nu er der forhåbentlig nyt på vej

Markedet er på vej tilbage og det er SAS begyndt at kan mærke så småt. SAS har nu i 2år ladet deres Airbus A321-200 stå på jorden idet at flyene har for meget kapacitet ombord i forhold til SAS Airbus A319-100 og Airbus A320Neos.

Nu ser det dog ud til at der er kommet en plan for SAS Airbus A321-200 så de ikke længere skal stå og samle rust. Ifølge SAS bookingsystemer så er typen atter begyndt at figurere på nogle af SAS ruter, blandt andet ruten København – Oslo.

I følge SAS bookingsider vender flytypen Airbus A321-200 tilbage den 8 Maj: Foto: Screenshot, SAS.dk

3 fly udgår af flåden

SAS har i regnskabsrapport for første kvartal af 2022 offentliggjort at der er 3 fly af typen Airbus A321-200 der skal udfases, fra den nuværende flyflåde der består af 8 fly af flytypen.

udfasningen af de 3 fly vil derved bringe antallet af Airbus A321-200 ned på 5 fly, som er næsten en halvering af den nuværende flåde af typen.

InsideFlyer er endnu ikke bekendt med hvilke fly det er der skal udfases af flåden af Airbus A321.

Blev brugt på de største af SAS Europæiske ruter

SAS brugte indtil Coronapandemien Airbus A321-200 på en væsentlig del af sine ruter. Flytypen fløj blandt andet fast på SAS rotationerne SK1225 og SK1228 mellem København og Aalborg, og derudover befløj flytypen også fast de største Europæiske destinationer i SAS rutenetværk, såsom London Heathrow, Frankfurt, München, og mange flere destinationer.

Airbus A321LR har gjort entré i flåden

Det er ingen hemmelighed at SAS har taget langdistanceudgaven af Airbus A321 i brug. Flytypen flyver blandt andet til SAS fornylig genåbnede rute til Boston, og derudover er det også denne udgave af A321 typen der skal bruges til de kommende ruter til Toronto fra henholdsvis København og Stockholm.

Læs mere her: InsideFlyer tester SAS nye Airbus A321LR

En højere sædekapacitet end Airbus A320Neo, samt en spændende fremtid der går i møde for flytypen

SAS har som skrevet ovenfor valgt at sætte Airbus A321-200 tilbage på sine bookingsider og dette er positivt. Dette er for det første positivt på grund af at der er en positiv passagerfremgang, men også på grund af den høje kapacitet som SAS har planlagt at flyve til solrige destinationer i Sydeuropa denne sommer. Til formålet med at bringe gæster til sydens Europa egner netop Airbus A321-200 sig perfekt.

Flytypen egner sig perfekt blandt andet på grund af den højere sædekapacitet som SAS A321-200 er indrettet med i forhold til SAS Airbus A320neo. SAS version af Airbus A321-200, er indrettet med 200 sæder ombord hvorimod SAS Airbus A320NEO, er indrettet med 180 sæder ombord.

Derudover ses også en højere tendens til at de forretningsrejsende er kommet tilbage i flyene, i et meget større omfang end i 2021, og til formålet med at få skabt mere sædekapacitet ombord på flyene i det skandinaviske hjemmemarked egner Airbus A321 sig perfekt i forhold til at indsætte flere daglige afgange på eksempelvis “den skandinaviske triangel” der omfatter ruterne mellem de skandinaviske hovedstæder.

Vi hos InsideFlyer følger naturligvis sagen om SAS Airbus A321-200 og hvordan de vil blive brugt i fremtiden.

Forsidebillede: Airbus A321-200 – Claus Madsen / BongoPlanes



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Kommentarer

  1. Thomas siger

    Medmindre, at SAS har taget sæder ud på det seneste, så er der 180 sæder i deres 320neo og 200 i deres normale 321ceo

        • André Jørgensen siger

          Hej André.

          Jeg har længe benyttet mig af SeatGuru til at se hvordan flyselskaberne har konfigureret deres kabiner, men i dette tilfælde kan jeg godt se at siden har taget fejl, jeg fandt et eksemplar af Scandinavian Traveler frem og slog op på flytypeoversigten.

          Jeg kan godt se at der står 180 ud for A320N, og 200 ud for A321-200, jeg har opdateret artiklen og erkender den fejl jeg fik lavet i denne artikel. men ret skal jo være ret og fakta skal jo være fakta og 100% korrekt.

          Fortsat god dag 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *