Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Hundredevis af fly til og fra hele Storbritannien var mandag den 28. august 2023 ramt af aflysninger eller forsinkelser efter at der opstod en ekstraordinær teknisk fejl i det system, der kontroller det engelske luftrum. Ifølge en rapport fra den engelske leverandør af systemet ser årsagen til fejlen nu ud til at være fundet.
Mandag den 28. august 2023 var en fridag (Bank Holiday) i Storbritannien og i den anledning var mange briter taget på en forlænget ferie i udlandet.
Det var dog et problem at komme både ud og hjem, for mandag morgen kl. 08:32 engelsk tid opstod der en teknisk fejl af de helt store i det system, der styrer lufttrafikken.
Det betød, at hele det engelske luftrum var lukket i adskillige timer, cirka en tredjedel af alle planlagte ind- og uadgående fly var aflyst og mange passagerer var strandet rundt omkring i verdenen og uden ret mange informationer fra flyselskaberne på, hvad der egentlig foregik.
Hvordan kunne fejlen opstå?
Storbritanniens lufttrafiksystem styres af virksomheden National Air Traffic Services (forkortet NATS) og flyselskaberne sender hver dag flyruter ind til det nationale kontrolcenter. I de sidste 5 år har softwaresystemet behandlet mere end 15 millioner flyruter, men det er første gang at der opstår en sådan fejl, som der skete mandag den 28. august 2023. Og hvad skete der så helt præcist?
Systemet opdagede, at der var to markører langs en planlagt rute, der havde det samme navn, selvom disse markører var placeret to vidt forskellige steder. Resultatet var, at systemet ikke kunne forstå den engelske del af flyruten og derfor opstod den tekniske fejl. Dette fik øjeblikkeligt systemet til at stoppe med at fungere, så det af sikkerhedsmæssige årsager ikke sendte forkerte informationer til NATS’ flyveledere. Backup-systemet gjorde det samme og lukkede derfor ned kun 20 sekunder efter at fejlen var opdaget.
NATS’ administrerende direktør, Martin Rolfe, siger til mediet Sky News, at systemet er designet til at isolere tilfælde som dette, når systemet modtager data som det ikke kan arbejde med og at NATS i en sådan situation har helt klare procedurer for at kunne løse problemet hurtigt.
Han forsikrer samtidigt, at den tekniske fejl ikke var opstået som følge af et cyberangreb og at sikkerheden på intet tidspunkt blev kompromitteret. Der blev hurtigt tilkaldt ingeniører til at kigge på en løsning og cirka kl. 18:00 engelsk tid samme dag var fejlen rettet og restriktionen over det engelske luftrum blev ophævet igen.
Intet juridisk krav på økonomisk kompensation
Flypassagerer har juridiske rettigheder at gøre brug af, når der sker en aflysning eller en længere forsinkelse. En teknisk fejl som denne er dog ude af flyselskabets kontrol, da flyselskabet er underlagt flyveledernes styring i lufthavnen og derfor har de ramte flypassagerer ikke noget juridisk krav på en økonomisk kompensation for aflysningen eller forsinkelsen.
Fejlen blev også betragtet som en ekstraordinær omstændighed, som flyselskabet ikke er skyld i. Dog har flyselskabet stadig pligt til at drage omsorg for de passagerer, hvis fly var aflyst eller forsinket. Det betyder at flyselskabet skal betale for mad, drikkevarer og evt. hotel i ventetiden og det er en dyr fornøjelse for flyselskabet.
Den tekniske fejl menes at have kostet cirka 100 millioner engelske pund i alt for berørte flyselskaber og flere af flyselskaberne vil derfor nu søge erstatning for at få dækket deres omkostninger.
Forsidefoto: Henrik Olsen
Skriv et svar