Test: airBaltic Business Class København-Riga

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

AirBaltic der er Letlands nationale luftfartsselskab, benytter en såkaldt hybrid forretningsmodel. Det indebærer at man på den ene side finder et lav pris økonomi produkt (hvor der findes gebyr og ekstrabetaling for alle ydelser), og på den anden et omfattende Business Class produkt, som skal vise sig at være et utrolig positivt bekendtskab.

I lufthavnen
I Københavns lufthavn foregår check-in i Terminal 2. Denne formiddag er der ingen kø, ved business class skranken og jeg får afleveret min kuffert og udprintet et boardingkort i løbet af få minutter, indtil videre en god og effektiv start på rejsen.

Desværre har airBaltic ikke nogen aftale om at benytte prioriteret sikkerhedskontrol i København, såsom SAS Fast Track eller CPH express. Her må jeg altså pænt stille mig i kø med alle de andre rejsende i de almindelige security køer. Til gengæld er der adgang til SAS Business Lounge, og hvis man er indehaver Eurobonus status har man endvidere tilgang til guldloungen på første salen.

airBaltic benytter SAS loungen i Københavns lufthavn.
airBaltic benytter SAS loungen i Københavns lufthavn.

Normalt er det en mindre Dash propelflyver der trafikkerer på ruten mellem København og Riga, men på udvalgte tidspunkter i højsæsonen indsættes den større Boeing 737-300, hvilket er tilfældet på denne formiddagsflyvning i påsken.
Der foretages ikke nogen prioriteret ombordstigning, og man må altså på den måde kæmpe sig frem for at være ombord som en af de første på flyet.

Sædet/komfort
Sæderne på Business Class er som udgangspunkt de samme som i den resterende del af kabinen i formation 3+3, standarden for europæiske selskaber. Midtersædet holdes dog frit og den ekstra plads udnyttes optimalt, ved at armlænet er rykket lidt ind over midten og holder et lille afsætningsbord på plads. Det giver reelt et lidt bredere sæde og komforten er da også helt i orden i de mørkeblå lædersæder, med fin benplads, for den korte tur til Riga.

Frit midtersædet, på Business Class med airBaltic
Frit midtersæde, på Business Class med airBaltic


Service

Vel om bord på flyet, får jeg valget mellem et glas juice, vand eller champagne før afgang, mens der deles et udvalg af lettisk- og engelsksprogede aviser ud. Samtidig omdeles dagens menu indeholdende en præsentation af maden og drikkevarer, der blandt andet omfatter to slags røde- og hvide vine, champagne, Nespresso kaffe m.m.

Pre-departure drink go menukort for mad mad go drikkevarer.
Pre-departure drink og menukort

Så snart flyet er i luften, bliver gardinet trukket for mellem Business Class og Økonomi og servicen begynder. Stewardessen tager imod min bestilling af drikkevarer og serverer mig det hele personligt fra en bakke, som på en restaurant. Valget falder på et glas champagne, som er en Heidsieck Monopole og serveres fra miniflasker.

Champagne miniflasker fra Heidscheck Monopole.
Der serveres ombord champagne miniflasker fra Heidsieck Monopole.

Lidt efter kommer maden som består af en varm tre-retters menu. Det er et imponerende serviceoplæg man tilbyder med henblik på den korte flyvetid på blot halvanden time, til sammenligning serverer SAS kun snacks, som chips og chokolade på ruter af samme længde indenfor Norden/Baltikum.

Mad og drikke
Menuen på dagens flyvning består af grillede tigerrejer med frisk salat til forret, dernæst kyllingebrystfilet, med risotto og provencalsk sauce som varm hovedret og til sidst en mango ostekage til dessert. Herudover får jeg også en personlig lille kurv med et udvalgt af lunt brød, sat ved min side. Naturligvis er alt serveret på porcelæn, som prydes af et baltisk inspireret mønster, i rigtige glas og med stål bestik. Desværre er der folie over maden når den serveres, hvilket jeg personligt synes er lidt synd at man ikke har valgt at fjerne, da det trækker helhedsoplevelsen lidt ned.

Tre-retters menu, med varm hovedret på Business Class
Tre-retters menu, med varm hovedret på Business Class.

Der er tale om et velsmagende flymåltid, af gode råvarer – som jeg får fortalt, om muligt primært er lokale og økologiske. Det er altid dejligt at få serveret et varmt måltid mad i luften, selvom det efterhånden er en sjældenhed på de europæiske ruter. Så snart jeg er færdig med middagen kommer personalet og fjerner bakken, så jeg ikke sidder med den unødigt på bordet foran mig og i stedet har lidt tid til at arbejde.

Fin detalje med en personlig lille brødkurv.
Fin detalje med en personlig lille brødkurv.

Flere gange under flyvningen bliver jeg spurgt ind til om jeg ønsker mere at drikke og det hele bliver udført effektivt og med et smil. Flyet lander næsten en halv time før den estimerede ankomsttid Riga International Airport – RIX.

Konklusion
Det er et ambitiøst ombord produkt airBaltic tilbyder sine bedst betalende kunder i Business Class, med varm tre-retters menu og et bredt udvalgt af drikkevarer herunder champagne. Servicen fra personalet var opmærksom og høflig og jeg følte mig yderst værdsat som passager. Det er imponerende at alt dette tilbydes med henblik på den korte flyvetid, og det er min oplevelse at airBaltic leverer et af de bedste ombord oplevelser i Business Class i Europa, der slår flere af de store netværksselskaber på lignende ruter. Men det trækker desværre ned, at der ikke findes Fast-Track sikkerhedskontrol på alle udebase lufthavne og der ikke udføres en prioriteret ombordstigning som dermed sikrer fuld effektivitet fra start til slut.

Rejsen er gennemført i april 2015.
Bonusfeber.dk var inviteret til Riga af airBaltic



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Overblik

Pros

- Varm tre-retters menu, serveret på porcelæn, med stålbestik og rigtige glas
- Pre-departure drink og menukort
- Omfattende udvalg af drikkevarer, herunder champagne
- Frit midtersæde, der giver lidt større sæder og et lille afsætningsbord
- Høfligt og serviceminded kabinepersonale

Cons

- Ingen Fast-Track sikkerhedskontrol eller prioriteret ombordstigning
- Folie over maden ved servering

Sæde

Mad/Drikke

Service

Value4money

Generel Vurdering

Konklusion

AirBaltic tilbyder er meget ambitiøst Business Class produkt ombord, der ligger langt foran de fleste konkurrenter. Ikke mange flyselskaber i Europa uddeler menukort og serverer et varmt tre-retters måltid med champagne på en flyvning på blot lidt over en time.

4.4

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *