Test: Cairo til Dubai i Emirates Business Class

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Jeg skulle for første gang rejse med Emirates fra Cairo og til Dubai. Det var i deres Business Class ombord på en af deres Boeing 777-300.

Emirates er noget, hvor du ofte forventer god kvalitet og service fra besætningen ombord. Så det var lidt med en høj forventning jeg tog til Cairo International Airport.

Ankomst til lufthavnen

Det var som forventet ikke helt som at skulle rejse fra Københavns Lufthavn. Da jeg ankom til lufthavnen startede det med en længere kø for at komme igennem første sikkerhedskontrol. Jeg var advaret om dette og havde dollarsedler klar. For 5,- US dollar fik jeg “Fast Track” og sparede derfor mindst 30 minutter i kø. Det foregår ved at du finder nogle “officielle” ansatte i lufthavnen, som tager dig forbi køen. De vil efterfølgende gerne hjælpe dig videre, men næste skridt, som er endnu en sikkerhedskontrol, er ikke præget af så lang en kø. Så efter kun 10 minutter og 5 amerikanske dollars fattigere var jeg ved check ind skranken for Emirates afgangen.

Jeg fik hurtigt mit boarding kort og skulle derefter hen til paskontrollen for at forlade Egypten. Dette gik rimeligt hurtigt igen og jeg havde lige 30 minutter til at slappe af i loungen inden boarding begyndte.

Loungen i Cairo var stor nok, men udbud af mad og drikke begrænset og man måtte ryge inden i loungen. Ikke noget man som europæer er vant til.
Loungen i Cairo var stor nok, men udbud af mad og drikke begrænset og man måtte ryge inden i loungen. Ikke noget man som europæer er vant til.

Loungen var ikke noget specielt, dog var det tilladt at ryge i en stor del af den. Dette har jeg det altid svært med, men på disse breddegrader er det forsat helt normalt og derfor bare noget man må acceptere.

Boarding og bus gate

Vi skulle med bus ud til den Boeing 777-300, som ventede på os. Den var ankommet fra Dubai godt 2 timer før returen igen gik til Dubai.

Det hele gik ret hurtigt, da de viste sig at der var en VIP med følge, som skulle med på vores afgang. Så der var masser af militær og rød løber gjort klar også.

Jeg kom hurtigt ombord og fik sat mig til rette i den forreste del af Business Class kabinen. Jeg havde et sæde ved vinduet og sædelayoutet ombord i Business Class kabinen er 2-3-2. Så der er ikke direkte adgang til gangen, som på Emirates Airbus A380’ere. Så skal du flyve langt er det klart at anbefale at du prøver at finde afgange, hvor det er netop en Airbus A380, som bruges. For os danskere kan det være ruter til for eksempel mellem Dubai og Bangkok, du skal være opmærksom, da denne serviceres af både Airbus A380 og Boeing 777.

Sædet og komforten

Som nævnt før er kabinelayoutet 2-3-2 ombord på denne Boeing 777-300. Dette betyder at der ikke er direkte adgang til gangen fra mit sæde ved vinduet. Dette ville jeg på en rigtig longhaul flyvning kalde et problem, men på en 3 timers flyvning er det bestemt ikke noget problem. Tværtom, hvis jeg sammenligner det med hvad normalen er for Business Class kabiner er i Europa, så er det Emirates tilbyder rigtigt godt. Du får stort set det samme produkt på både de korte og lange ruter med Emirates. Eneste forskel er hvilken catering der tilbydes. Men det hårde produkt med kabine og sæder er hvad jeg kalder et longhaul Business Class produkt.

Selv på den nye annonceret Airbus A380 rute mellem Dubai og Doha, som bliver verdens korteste med godt 45 minutter i luften, finder du det samme produkt i Business Class. Dertil har de også det fulde First Class produkt.

Mit Business Class sæde på den godt 3 timers lange flyvning fra Cairo til Dubai.
Mit Business Class sæde på den godt 3 timers lange flyvning fra Cairo til Dubai.

Skal jeg vurdere komforten er det forsat ud fra en kortdistanceflyvning. Komforten er ganske god i dette sæde. Der er god plads i sædet og benpladsen er ganske god. Det er ikke et lie-flat sæde, men på denne korte flyvning tæt på frokost er det ikke noget jeg savner.

Igen er dette fly også brugt til længere ruter. Der ville jeg ikke have været så positiv over sædet, da det faktum at der ikke er direkte adgang til gangen fra alle sæder, samt at det ikke er lie-flat ville trække ned, sammenlignet med hvad andre flyselskaber tilbyder.

Servicen og cateringen

Kort tid efter jeg kom ombord fik jeg tilbudt et glas champagne, vand, æble eller appelsin juice. Jeg valgte et glas Rosé champagne og fik det også udskiftet med et nyt glas, da vi var i god tid og skulle vente på vores VIP med følge.

VIP skulle ombord. Det var fra regeringen i Singapore og det betød ekstra attention og militær rundt om flyet. Så god sikkerhed på denne afgang.
VIP skulle ombord. Det var fra regeringen i Singapore og det betød ekstra attention og militær rundt om flyet. Så god sikkerhed på denne afgang.

Vi fik VIP’en ombord og kaptajnen fik startet motorerne op. Der var ikke travlhed i lufthavnen, så ingen kø til afgang. Så på startbanen fik de to store motorer lov til at arbejde lidt, da flyet var helt fyldt. Vi kom sikkert og uden problemer i luften og den korte tur på under 3,5 timer bar i gang.

Varm klud og champagne før afgang, men vi ventede på at vores VIP med følge kom ombord.
Varm klud og champagne før afgang, men vi ventede på at vores VIP med følge kom ombord.

Services startede med en varm klud og muligheden for at bestille en pre-diner drink til de varme nødder. Jeg valgte at forsætte med champagne og fik et glas Möet & Chandon serveret sammen med et glas Perrier.

Middagen kom på en bakke med forretten og hovedretten.
Middagen kom på en bakke med forretten og hovedretten.

Menuen bestod af en forret som var en traditionel arabisk mezze.

Til hovedret valgte jeg braisseret oksekød med en kraftig tomatsauce til. Kødet var til den tør og seje side, men med god smag generelt. Jeg valgte et glas rødvin til hovedretten. Det var en Saint Emilion Grand Cru fra Chateau Belair Dubois-Challon. Det var en godt glas og jeg fortrød ikke valget.

Ostetallerken med en ganske flot udvalg.
Ostetallerken med en ganske flot udvalg.
En arabisk kage var også en mulighed til dessert. Jeg prøvede også denne.
En arabisk kage var også en mulighed til dessert. Jeg prøvede også denne.

Dessertdelen var enten ost eller en arabisk kage, som jeg ikke lige kan huske navnet på. Jeg spurgte om begge dele og fik det efter lidt betænkningstid serveret med et smil.

Generelt var det et god størrelse måltid og jeg gik bestemt ikke sulten eller tørstig fra borde ved ankomsten i Dubai.

Landing og transit i Dubai

Da det var en kort tur på godt 3 timer, så var der efter maden ikke megen tid tilbage. Så jeg valgte at surfe lidt rundt i Emirates underholdningssystem ICE, som indeholder over 2000 titler. Du kan blandt andet se samtlige Star Wars film eller live TV.

Det var blevet tid til landing og kabinen blev gjort klar. Vi fik ikke som forventet en bus gate, men kom direkte til terminalen. Det var helt sikket på grund af vores VIP gæst, som havde fået dette til at ske. Det betød at jeg hurtigt, i en stort set tom lufthavn og hvor ingen var i sikkerhedskontrollen, kunne komme hen til turens næste mål. Dette var den nyrenoverede Emirates Business Lounge i B området.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Overblik

Pros

+ God service af besætningen
+ International Business Class på en 3 timers flyvning er et stort plus
+ Prisen for en retur billet fra Cairo til Bangkok var god (kampagne og dårlig kurs i Egyptisk Pund)

Cons

- Hovedretten var lidt tør og sej, men generel god smag
- Ingen wifi ombord på denne ældre Boeing 777

Sæde

Mad/Drikke

Service

Value 4 Money

Generel Vurdering

Konklusion

På en 3 timers flyvning er det ikke normalt for mig i Europa at flyve i en international Business Class. Så til trods for at det er et ældre sæde, der ikke er direkte adgang til gange, er det forsat milevidt fra hvad for eksempel Lufthansa eller Austrian tilbyder af Business Class produkt på ruter på kort- eller mellemdistancen. Så i den sammenligning scorer Emirates højt.

Da turen var en del af en længere rundtur er prisen vurderet ud fra dette og det må siges at være fornuftigt at købe Business Class billetter når der er tilbud så får man stor værdi for pengene, men det kræver man er fleksible på datoer og steder man vil flyve hen.

3.8

Kommentarer

  1. anders siger

    Hvordan kom du til Cairo. Har et par QR billetter fra cairo i marts og overvejer nu hvordan vi skal komme til cairo fra DK.

    • Henrik Olsen Henrik Olsen siger

      Hej Anders,

      Jeg valgte at booke en kombination af Lufthansa på udturen og Austrian på hjemturen. Dette passede ganske godt sammen med min rejseplan fra Cairo.

      På udturen fik jeg tid til et kort besøg til pyramiderne og på hjemturen ventede jeg blot i loungen i de 5 timer. Transfer mellem terminalerne gik supernemt og uden at forlade lufthavnens område.

      Sig til om du søger flere detaljer.

      Hilsen
      Henrik

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *