World Travel Market London 7-9. november 2016

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

World Travel Market er én af verdens største rejsemesser samlet under ét tag. Rejsemessen har fundet sted de sidste 37 år i London og hvert år vokser messen sig større og større.

Rejserapportering

I år mødes over 50.000 professionelle (B2B) for at skabe netværk, debattere nye strategier og afslutte handler. Disse handler siges at have en værdi på mere end 2,1 billioner engelske pund, så det kan næsten ikke betale sig ikke at være til stede. Rejsemessen finder sted i det 100.000 kvm store messecenter ExCel, der åbnede i år 2000 og som ligger i området omkring O2 Arena og ikke langt fra London City Airport.

InsideFlyers skribent der deltager i konferencen har sendt den nedenstående rapportage:

Mandag 7. november 2016:

Klokken 05.00 mandag morgen ringede vækkeuret og jeg stod straks op for at gøre mig klar. Kl. 06.30 ankom jeg til Aalborg Lufthavn og kom ubesværet igennem både check-in, security, fly til København med Norwegian kl. 07.25 og videre med flyet til London kl. 09.45. Vel ankommet til Gatwick Airport gik turen med tog til St. Pancras International og derefter en lille spadseretur på 300 meter fra stationen og hen til hotellet. Mit værelse var endnu ikke klargjort, så jeg efterlod kufferten til opbevaring i hotellets reception og tog undergrunden til West Ham og skiftede tog (DLR) og kørte til Prince Regent stationen, som er i direkte forbindelse med det gigantiske messecenter ExCel.

Da jeg ankom til messen fik jeg først mit pressekort registreret, hvorefter jeg begav mig på noget der lignede en kilometers vandring ned til det internationale pressecenter. Imens jeg vandrede sugede jeg alle indtryk til mig og der var et virvar omkring mig af lys, farver og en masse mennesker med vidt forskellige baggrunde og med en masse forskelligtfarvede kort om halsen, så man kunne se om de mon var pressefolk, eller om det var udstillere, messearrangører, indkøbere eller hvad det nu kunne være.

Jeg prøvede hele tiden at fordøje de mange indtryk, mens jeg langt om længe fik fundet pressecentret og lige fik orienteret mig, inden jeg skulle hen til første punkt på mit lange messeprogram: Et timelangt interview med den administrerende direktør for Emirates Airlines, Tim Clark og den administrerende direktør for International Airlines Group (IAG) Willie Walsh. Interviewet foregik som en konference, hvor de to direktører sad på en lille scene og hvor de blev interviewet af journalisten John Strickland. Der blev snakket om mange interessant emner, bl.a. at begge syntes at Norwegian klarer sig flot på de nye long-haul ruter og at deres strategi virker rigtig, idet de er dygtige til at have en succesful forretning. Der blev også snakket med Heathrow udvidelsen, om betydningen af at England ikke længere skal være en del af EU, det stadigt stigende antal af passagerer verden over, det nye A380 fly og meget meget mere. Heathrow udvidelsen lader vente på sig og det varer nok (ifølge Willie Walsh) hen mod 10 år, før der endeligt kommer en udvidelse. Og hvad gør man så med det stigende antal passagerer i mellemtiden? Presset på Heathrow lufthavnen vil fortsat stige og mulig løsning kunne være, at flyselskaberne køber flere A380 fly, som kan rumme flere passagerer af gangen. Så sparer man samlet på antallet af fly, der skal lande f.eks. i Heathrow og ingen af de to direktører var afvisende overfor denne mulige løsning.

Efter det spændende interview var det meningen jeg ville over til den næste konference, som handlede om spørgsmålet om, hvilken betydning Brexit får for rejser ind og ud af England. Der var dog alt for lidt plads i det lille indrettede amfiteater nederst i bunden af ”Europa” sektionen, så der kunne allerhøjest blive plads til en lille ståplads til mig nede bagerst lige ved indgangen og det var ikke meget udsigt jeg havde til det, der foregik på scenen. Jeg besluttede mig derfor at springe over og ville i stedet prioritere at få set lidt af den gigantiske messe. Jeg startede derfor meget belejligt med netop ”Europa” sektionen og fik da efter noget tid imellem standene og de mange mennesker endelig fundet VisitDenmarks stand. Og hvad var mere højaktuelt og passende at tage med på messen? To Gjøl-trolde fra Dreamworks filmen ”Trolls”, der for nyligt fik premiere. Efter at have kigget lidt på troldene og standen, gik jeg videre. Halvdelen af den danske messestand var en reklame for byen Aarhus, idet Aarhus i 2017 er udvalgt til at være Europæisk Kulturhovedstad.

Efter at have kigget ”Europa” sektionen igennem, arbejdede jeg lidt i pressecentret og fik lidt at spise, inden jeg efter en meget lang og travl dag tog tilbage til hotellet og slappede af på mit værelse.

Rapportage fra Dag 2 og 3 følger snarest muligt.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Trackbacks & Pingbacks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *