Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Det er efterhånden en del år siden at jeg har været i Tokyo. Derfor var det med en del forventning at jeg så frem til turen med SAS til Tokyo. At det så ovenikøbet var i Business Class gjorde det kun forventningen endnu større.
Afgangen med SAS til Tokyo har afgang kl 15:45. Det er et ganske godt tidspunkt, da det stort set muligt at have en normal arbejdsdag inden afgangen. Det var også tilfældet for mig. Jeg tog mod Københavns Lufthavn omkring 14:15 og var igennem Fast Track og Security godt en time før den planlagte afgang klokken 15:45. Der var ingen kø ved paskontrollen og under 10 minutter efter jeg ankom til Terminal 3 stod jeg uden ved gate C28, klar til at boarding begyndte. Boarding startede lidt over klokken 15:00 og det var tydeligt at dette ikke ville blive en afgang med ”alt optaget”. En hurtigt kig efter boarding var færdig, tydede på at flyet kun var omkring 50 % fyldt. Ikke helt overraskende at jeg havde fået en ”courtesy opgradering” grundet min EuroBonus Diamond status.
Hovedtelefoner, menu og toldpapirer (landing cards) blev udleveret inden vi tog afsted. Så fik kigget menuen godt igennem og da jeg ikke havde nået nogen frokost var jeg godt klar til at få lidt noget sen frokost.
Vi forlod Københavns Lufthavn mod syd og under opstigningen til march højden blev retningen stille og roligt rettet mod nordøst. Ruten skulle føre os mod øst på en ganske nordlig rute over Rusland.
Servicen begyndte godt en lille time efter afgang. Det startede med varme nødder – en ting som SAS i 2015 indførte, som en del af deres opgradering af hele servicekonceptet. Jeg er vild med de varme nødder, da det bare er lidt mere lækkert end den lille pose, der tidligere blev udleveret.
Som pre-dinner drinks valgte jeg SAS og Mikkellers nyeste øl ”Rich & Spicy”. En porter type, som ikke var så tung som forventet, men med en del anden krydret smag. Mikkeller beskriver den selv som en porter type med smag af Mexico.
Forretten kom hurtigt og jeg valgte ”Nordisk Laks”. Det var en dejlig let, klassisk og smagfuld ret. Hurtigt efter kom serveringsvognen med hovedretten. Der var 4 forskellige muligheder:
- Pandestegt torsk med bacon
- Bryst af kylling og kartoffelgratin
- Stegt Rensdyr med amamdine kartofler
- Pasta med svampe og tomat/oliven sauce
Jeg valgte at forsætte fiskesporet og tog den pandestegte torsk. Den var overhovedet ikke tør og en af de bedste fiskeretter, jeg har fået i luften de sidste par år.
Dessertvalget bestod af en efterhånden klassisk kombination:
- 2 forskellige oste (Comté og Tomme de Montagne)
- Æbletærte med quark med smag af vanille
- Valrhona chokolade is
- Forskellig frugt
Jeg var forsat lidt sulten og valgte ost, æbletærte og chokoladeisen. Det er altid dejligt at afslutte 3-4 retter med lidt kold is. Og isen fra Valrhona er bestemt en af de gode af slagsen.
Ganske hurtigt efter at desserten var overstået, blev der ryddet op i kabinen og lyset slukket.
Da flyet var en af de ældre Airbus A340 og forsat med den gamle kabine, så var det begrænset hvor godt underholdningssystemet virkede. Jeg fik genstartet systemet et par gange og mine film/serie blev afbrudt mindst 5 gange på hele turen. Det bliver dejligt når alle SAS flyene har fået skiftet kabine og dermed et mere stabilt underholdningssystem. Desværre ved vi jo allerede at selve indholdet af film, serie og andet ikke er på højde med konkurrenterne. En skam på de lange ture på 10-11 timer at der ikke er nok at se. Især hvis du rejser ofte, da du så vil løbe tør for nyt indhold.
Lidt over 1 time og 45 minutter før ankomsten til Tokyo var det tid til morgenmad. Her gør SAS noget jeg værdsætter. Der kommer en fuld servering, dog på bakke, og det er en klar positivt ting og noget der er anderledes end mange andre selskaber. Selv i Club World (Business Class) tilbyder British Airways en mere skrabet anden servering.
Vi ankom til Tokyo 15 minutter før tidstabellen og jeg var hurtigt ude og igennem paskontrollen. Da jeg kun havde carry on var der heller ikke nogen ventetid på bagagen. Så jeg kunne hurtigt finde den gratis bus, som Radisson Blu Narita, som skulle være mit ”hjem” for 20 timers tid. Tiden skulle bruges på at se selve byen Narita lidt bedre at kende. Jeg valgte at bo tæt på lufthavnen, da Tokyo ikke rigtigt er så godt forbundet med lufthavnen. Jeg skulle afsted klokken 11:00 næste dag og derfor var det tidsmæssigt den bedste løsning. Hotellerne omkring Narita er også ret billige og jeg betalte kun 350 danske kroner for en nat på Radisson Blu Narita. Ganske fair pris og da jeg også er Club Carlson Concierge medlem, så er morgenmaden også inklusiv.
Der er overhovedet ikke noget at udsætte på turen udover det var en ældre kabine. Denne er efterhånden så slidt at det er pinligt. Så rart at der nu kun er få måneder til at alle fly er udskiftet. Personalet ombord var glade og hele tiden smilende under begge måltider. Da det var en natteflyvning holdt de lav profil og lod folk sove. De kom dog ofte igennem kabine og var klar til at hjælpe, hvis du havde behov for noget. Så når SAS har den nye kabine på alle flyene og personalet er på denne måde. Ja, så er det svært at slå for konkurrenterne. Så tak til personalet på SK983 den 26. november for en fremragende tur.
Havde du købt billet på Plus siden du blev opgraderet? Det er ikke min erfaring at der opgraderes fra Go til Business