Test: En returflyvning med Danmarks første vandfly og NORDIC Seaplanes

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Det var med spænding at jeg gik mod Nordre Toldbod mandag aften i denne uge. Jeg var booket ind på en returflyvning fra København til Aarhus med Danmarks første vandfly-rute opereret af det nye flyselskab NORDIC Seaplanes.

Jeg skulle med afgangen klokken 17:30 mod Aarhus. Jeg var der lidt før 17:00 og gik ind i afgangsloungen for at melde min ankomst og få mit boarding kort. Jeg var den første ankommende og fik derfor et boarding kort med nummeret 01. Godt lavpraktisk og simpelt er det genbrugelige boarding kort, som udleveres når du melder dig i afgangsloungen, og samles ind igen når du boarder flyet.

Afgangsloungen i København ved Nordre Toldbod.
Afgangsloungen i København ved Nordre Toldbod.

Vi skulle på turen til Aarhus være 7 personer i alt. Og da alle 7 personer var kommet klokken 17:15, meldte personalet at “vi kan jo lige så godt flyve nu og komme hurtigere til Aarhus”. En positiv udmelding og det er bestemt ikke noget du lige oplever i en normal lufthavn med faste afgangs- og ankomsttidspunkter.

Flyet og boarding kortet med nummer 01.
Flyet og boarding kortet med nummer 01.

Boarding går ganske hurtigt med kun 7 personer ombord. Efter 5 minutter var motorerne startet og vi var på vej ud til startområdet ved Trekroner Fortet. Der er ikke tilladelse til at starte tættere på og det tager en 8-10 minutter at sejle derud. Det er klart noget jeg håber at de respektive myndigheder vil give tilladelse til senere, da dette vil gøre ruten endnu mere attraktiv ud fra et tidsmæssigt synspunkt. Når det kun tager i gennemsnit 40 minutter at flyve turen, så er godt 10 minutter i sejltid lang tid. Så når alle bliver mere komfortabel med det der med et vandfly, så håber jeg at de får tilladelse til at starte i den indre del af havnen. Det er trods alt noget andre storbyer har givet. I for eksempel Vancouver er der hyppige starter og landinger med vandfly tæt på centrum.

Selve starten går rigtigt hurtigt. Efter 10 sekunders tid er du i luften. Ruten er normalt at der flyves i en nordvestlig retning direkte mod Aarhus.

Min rute på vejen fra København til Aarhus. (kilde: Flightradar)
Min rute på vejen fra København til Aarhus. (kilde: Flightradar)

Hvis du vil følge vandflyveren, så kan du gøre det her på Flightradar. Der er 4 returflyvninger hver dag og de vil flyve stort set samme rute (mindre justeringer grundet vejret kan forekomme fik jeg at vide).

Komforten ombord er ikke hvad du kender fra et normalt rutefly. Flyet er mindre og dette gælder også for sæderne. Er der fuldt hus på en flyvning, så vil du komme til at sidde rimeligt tæt.

Lydniveauet er også i den høje ende, da det er et propelfly og ikke jetmotor. Så du kan sammenligne det med de JetTime ATR72 fly, som SAS benytter til en stor del af deres regionale ruter.

NORDIC Seaplanes tilbyder brug af Bose QC25 hovedtelefoner med støjreduktion til alle passagere.
NORDIC Seaplanes tilbyder brug af Bose QC25 hovedtelefoner med støjreduktion til alle passagere.

For at dæmpe lydniveauet får alle rejsende udleveret et sæt Bose QC25 hovedtelefoner. Disse er super til at fjerne støjen og det gør at komforten er ganske fin. Det er dog svært at tale med en medrejsende uden at skulle hæve stemmen og tale mere klart og tydeligt.

InsideFlyer DK - NORDIC Seaplanes - Pladsen på første række er ikke den bedste

På den første række er der mindre plads til benene end på de andre rækker. Jeg sad på returen fra Aarhus til København på bagerste række og der var der rigeligt plads til mine ben. Som før nævnt ville det måske føles lidt anderledes, hvis der også sad en ved siden af mig.

Benpladsen ved de bagerste rækker er ganske i orden på den korte tur.
Benpladsen ved de bagerste rækker er ganske i orden på den korte tur.

Flyets layout er at der i venstre side er 1 sæde per række og i højre side er der 2 sæder per række.

Et kig fra bagerste række i kabinen. Der siddes med en række til venstre og 2 til højre.
Et kig fra bagerste række i kabinen. Der siddes med en række til venstre og 2 til højre.

Efter godt 35 minutter luften ramte vi vandet efter et mindre venstresving op mod vinden i Aarhus havn. Derefter tog det under 5 minutter at komme ind til molen og vi kunne gå fra borde.

Departure Loungen i Aarhus.
Departure Loungen i Aarhus.

Da jeg skulle med retur gik jeg direkte op i loungen. Den er placeret i stueetagen på en af de bygninger, som er placeret tæt på molen. Den indeholder et par borde du kan stå ved, mens du venter. Der er som i København også servering af kaffe, te og vand. En lille ekstra ting var at der også var lidt chokolade fra Summerbird.

I loungen i Aarhus var der udover vand, kaffe og te også chokolade fra Summerbird.
I loungen i Aarhus var der udover vand, kaffe og te også chokolade fra Summerbird.

På returflyvningen til København var der 5 passagerer i alt. Da vi igen var kommet før tid, så forlod vi Aarhus 10 minutter før den planlagte afgangstid.

Afgangsstedet i Aarhus
Afgangsstedet i Aarhus

Der var modvind på vejen til København og derfor tog turen denne gang godt 45 minutter plus sejlturen fra landingsområdet ved Trekroner Fortet.

Et kig ud over København straks efter starten
Et kig ud over København straks efter starten

Da det var et dejligt vejr på begge flyvninger, så er det grundet den lave flyvehøjde virkeligt til at få nogle gode kig ud over Sjælland, Samsø og Aarhus området.

Konklusionen på turen må være, at det giver rigtig god mening, hvis du har et behov for at komme hurtigt mellem Aarhus og København. Jeg vil tro at der vil være mange, som benytter sig af toget den ene vej – for eksempel om morgen. Så på returen om eftermiddagen eller først på aftenen, så tager de netop denne rute for at være hurtigt hjemme igen. Der er ingen tvivl fra min side om, at dette er den klart hurtigste måde at rejse mellem Aarhus og København – uden sammenligning.

Jeg ser dog prisen som værende i den høje ende, og det vil afskrække nogen fra at benytte ruten. Men for dem med en høj timeløn (for eksempel advokater, revisorer, konsulenter og lignende), så kan det, at sparer op til en times tid gøre, at totalprisen reelt bliver den samme.

Som en ekstra service – og godt tænkt – så spørger de lige før afgang, hvem der har behov for en taxi når vi kommer frem. Dette bestilles så og derfor stod taxierne klar når flyet lander.

Taxier venter på flyet og er bestilt af personalet.
Taxier venter på flyet og er bestilt af personalet. En super god service af NORDIC Seaplanes.

Sidst vil jeg sige, at det var en utrolig frihed og meget afslappende ikke at skulle igennem sikkerhedskontrolen i København, og blot møde op på Nordre Toldbod. Dertil at du efter kort tid kan gå ombord og komme afsted. Det bliver ikke meget nemmere.

 

InsideFlyer var inviteret af NORDIC Seaplanes på denne returflyvning.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Overblik

Pros

+ Ingen ventetid i sikkerhedskontrol eller lange gåture til gaten
+ Ankomst til gaten 20 minutter før afgang
+ Hurtigste måde at rejse mellem Aarhus og København
+ God og venlig service af personalet på jorden og i luften

Cons

- Prisen er i den høje ende og kan afskrække nogle
- Lang sejltid fra molen i København til start/landingsområdet ved Trekroner Fortet
- De to lounger er lidt spartanske og uden gode arbejdsmuligheder. I Aarhus var der slet ikke noget sted at sidde ned
- Ingen bonusprogram og dermed ikke nogen mulighed for at optjene point/miles til gratis flyvninger

Sæde

Mad/Drikke

Service

Value 4 Money

Generel Vurdering

Konklusion

Konklusionen er at der ikke er nogen tvivl om at dette er den hurtigste måde at rejse mellem Aarhus og København. Det er også klart den letteste og mest fleksible måde i og med at du møder op med minimum 20 minutter til afgangstiden. Så går du ombord og inden for 5 minutter er der "push back".

Der er mulighed for at tage kaffe, te eller en flaske vand med ombord. Dette er positivt at se at der har været fokus på dette trods den korte flyvetid.

Prisen kan for nogle være en hindring, men jeg ser at der mulighed for firmaaftaler, så forventer at prisen kan være lavere, om der købes et vist antal billetter hen over året. Havde prisen været lavere, så ville den samlede vurdering også have været højere.

3.4

Trackbacks & Pingbacks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *