Test: SAS Business Class fra Beijing til København

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Jeg var på en forlænget weekend til Beijing. Turen hjem til København var en dagsflyvning i SAS Business Class.

På en dagsflyvning som denne, har det den helt store fordel at flyve i Business Class, da du får mulighed for fuld udnyttelse af både det store sæde, pladsen og den gode service som SAS tilbyder.

Eneste anke på turen, som for mit vedkommende er lidt et dilemma, er at det var det ældste fly i SAS flåden vi skulle med. Det var det sidste af de Airbus A340-300, som skulle have ny kabine installeret. Så dene tur ville nok blive min sidste tur med det gamle kabinelayout. Dilemmaet er at jeg syntes rigtig godt om den nye kabine, som bestemt er blandt de bedste i Europa. På den anden side har jeg fløjet rigtigt mange gange med SAS – også med netop dette fly – og derfor var det lidt som et ”farvel og tak” til den gamle kabine for mit vedkommende.

Servicen ombord er som regel også det, som jeg oftest anser for at være ”deal breakeren”. Når et crew er på toppen og smilende, så vil det mange gange opveje at flyet og kabinen ikke er de nyeste på markedet. Omvendt kan en tur i den nye kabine sagtens syntes dårligere samlet, hvis crewet ombord kører det som ”yet another day on the job” og har autopiloten sat på. Begge ting jeg har oplevet, og jeg vil ofte vælge crewet over kabinen.

På denne tur var kabinen jo den gamle version, og derfor var bolden sendt over til crewets banehalvdel for at levere det ”bløde” produkt og vise, hvorfor det er at jeg ofte vælger SAS.

Indgangen til Air China Loungen i Beijing.
Indgangen til Air China Loungen i Beijing.

Jeg brugte Air China Business lounge i den times tid jeg havde før boarding startede. Det er en ganske stor lounge, men da det er den eneste Star Alliance lounge i denne terminal, så er den godt fyldt op. Udvalget af mad og drikke er godt og stort (fx Dim Sum, Sushi og nuddelsuppe).

45 minutter før afgang gik jeg ned til gaten E12, som lå under 5 minutters gang fra loungen. Der var boarding lige påbegyndt og jeg kunne gå direkte ombord. Jeg havde valgt sæde 08A. Dette er placeret i den ”mini kabine” som Airbus A340’erne har i det gamle layout. Der er kun to rækker og derfor er der mindre larm og trafik frem og tilbage.

Boarding gik fint og SAS Go og SAS Plus kabinerne var helt fyldt. Der var derfor også flere som fik ”operational upgrades” op til SAS Plus grundet overbookning. SAS Business kabinen var ikke helt fyldt op, så jeg fik et frit sæde ved siden af mig. Ud af de 12 sæder der er i ”mini kabinen”, så var kun halvdelen taget. Jeg fik senere at vide at der var en hel gruppe på 12 personer, som ikke var dukket op i gaten. Dette var grunden til at der var ledige pladser, da afgangen ellers var planlagt som helt fuld.

Straks jeg satte mig på mit sæde kom en stewardesse og tilbød mig et glas champagne, juice eller vand. Jeg valgte champagnen for at få ”en god start” på turen hjem til København. Da jeg kom tidligt ombord blev jeg ovenikøbet tilbudt endnu et glas champagne.

Vi kom afsted fra gaten få minutter efter tidstabellen og kom i luften efter godt 15 minutter, da der var kø til startbanen. Godt i luften og da det er i en Airbus A340, så er den noget langsom til at komme op i march højden, så dette tog godt 25 minutter.

Servicen starter straks kaptajnen slukker for skiltet med sikkerhedsbæltet. Første del var pre-dinner drinks og en gang varme nødder. Til nødderne valgte jeg at prøve en ny Mikkeller øl ”SAS Alive – RAS No. 3”. En mørkere øl, dog ikke så kraftig i smagen – mere i til den frugtige og søde side. Passer perfekt til fisk, sød dessert eller bare alene.

Til forret valgte jeg lam. Alternativet var laks. En lidt kedelig ret med nogle lammestykker. Retten var dog smagfuld nok og en glas italiensk rødvin til dette var et godt valg.

Hovedretten blev bragt frem. Der kunne vælges imellem fire retter:

  • Ørredfilet med kartofler og en citron smørsauce
  • Kylling og stegte ris med æg
  • Kødboller med kartoffelmos
  • Pasta med squash, peberfrugt og spinat i arrabbiata sauce

Jeg ville gerne forsætte med Mikkeller øllen, så jeg valgte en klassisk svensk gang kødboller med kartoffelmos. Dertil kom der lidt lingonbær. Det var godt og noget jeg har fået flere gange før ombord med SAS. Det skuffer sjældent og har god smag. Simpelt og godt.

Desserten er altid et højdepunkt. Der kan du vælge mellem oste, frugt, kage og is. Det er tilladt at blande eller prøve det hele. Jeg valgte sidstnævnte og fik bestemt stillet den sidste sult og gjort den søde tand tilfreds. Jeg valgte et glas Sauternes fra 2009 fra huset Chäteau Broustet.

Efter godt 3 timer i luften var servicen færdig og lyset blev dæmpet. Folk satte sig til rette og så TV eller sov. Det passede meget godt med 6 timers tid til ankomsten til København. Jeg fik brugt den gode plads til at arbejde og se en film.

Onboard snackbar, som er åben under hele flyvningen for rejsende på Business Class.
Onboard snackbar, som er åben under hele flyvningen for rejsende på Business Class.

Bliver du lidt småsulten er der muligt at finde frugt, slik og chokolade, sandwich og forskellige drikkevarer. Desværre var espresso maskinen i stykker på denne tur.

SAS ”vækker” kabinen igen med 1 time og 45 minutter til ankomst. Der begynder anden gang service. Til forret var der en ret med rejer. Der var følgende at vælge imellem til hovedretten som var i en buffetanretning:

  • Laksegratin med en dild smørsauce
  • Baseriet short ribs med sauterede løg
  • Persille kartofler med tilbehør
Frisk frugt som dessert.
Frisk frugt som dessert.

Til dessert var der frisk frugt.

Tiden nærmede sig, hvor turen var slut. Med 40 minutter til ankomst begyndte crewet at gøre kabinen klar til ankomst. Vi landede lidt før tidstabellen og da jeg kunne komme ud som en af de første var jeg hurtigt igennem paskontrollen. Jeg havde ikke noget bagage andet end min håndbagage, og jeg var derfor uden for Terminal 3 på under 10 minutter.

En god afslutning på min weekend i Beijing og med et crew, som på hele turen var opmærksomme, men alligevel holdt afstand. De var smilene og havde tid til småsnak. Det er sådanne et overskud der er rart som passager.

Jeg mangler dog forsat at SAS lige retter lidt mere opmærksomhed på deres mest loyale kunder. Purseren kunne komme og hilse personligt på. Det vil være let at ”finde” dem, da status står på passagerlisten. Det er sådanne ting, jeg syntes giver et positivt indtryk og en anerkendelse af at SAS værdsætter deres loyale kunder. Jeg ved at Eivind Roald flere gange har talt om disse tiltag og at der skal fokuseres mere på det. Jeg håber snart det sker, da det i min verden er på det ”bløde” produkt, som SAS skal vinde kunderne på. SAS forsøger selv at promovere det som ”Like Home” og derfor er det de ”bløde ting”, som gør forskellen mellem dem og konkurrenterne. Især nu, hvor alle langrute kabinerne stort set er blevet opgraderet, så burde dette være et klart indsatsområde.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Overblik

Pros

- Crewet var opmærksomme, smilende og servicemindede. Det giver et plus i karakterbogen.
- Hurtig og effektiv boarding, dog så jeg gerne at prioritets boarding blev yderlige splittet op, da der er rigtigt mange med status og rejsende i SAS Business eller SAS Plus
- Afgang til tiden og ankomst før tidstabellen
- God smag og kvalitet i maden – Vinlisten kunne dog godt tåle en opgradering til lidt bedre vine
- Dejligt at SAS forsætter samarbejde med Mikkeller – mere af dette på både ud og hjemturen

Cons

- Gammel kabine som har set bedre dage
- Begrænset udvalg i underholdningssystemet
- Skærmen var i dårlig stand (på udturen i SAS Plus kunne man slet ikke se film)
- Man kan føle sig en smule skuffet hvis man forventede en ny kabine og gratis internet

Sæde

Mad/Drikke

Service

Value 4 Money

Generel Vurdering

Konklusion

Generelt var turen hjem som den skulle være. Det hele startede med en god oplevelse fra crewet under pre-departure serveringen og crewet forsatte under hele turen hjem med at leverer en service over middel. Jeg fik endda tilbudt at smage en kop te fra en af stewardessernes private beholdning. Alt i alt godt arbejde, som fik de lidt over 9 timer til at gå hurtigt.

Jeg har sagt det før – hvis crewet performer over middel på denne tur, så har SAS et produkt der er svært at konkurrere med. Det er personligt på den skandinaviske måde og alligevel holdes en professionel afstand, når det påkræves.

3.4

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *