Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Thai Airways er kendt i Danmark for at have haft direkte flyvninger mellem København og Bangkok i årtier og historisk set haft et tæt samarbejde med SAS. Selskabet har naturligvis mange destinationer i Asien, og jeg har fløjet på den gamle Royal First Class om bord på et af de ældre Boeing 747-400 imellem Hongkong og Bangkok.
Foto ovenfor: Prompong J. / Kilde: PlanePictures.Net
Flyvningen jeg havde billet til, var TG 601 med afgang klokken 13:25 hvilket er helt perfekt til folk der kan lide dagsflygninger. Jeg var som altid mødt op tidligt ved gaten og stod og ventede et par minutter før boarding startede. Her var, som der ofte er i Asien, masser af personale til stede ved gaten. Tilsyneladende var alt klar, men boarding startede ikke tidligere end annonceret.
Min erfaring er, at der i Asien altid praktiseres prioriteret boarding, og da jeg rejste på Royal First Class var det nemt at blive den første passager om bord. Da jeg kom om bord, blev jeg høfligt mødt og eskorteret til mit sæde, og jeg blev straks spurgt, om jeg ville have noget at drikke. På denne flyvemaskine er der, som tidligere nævnt, installeret en gammel First Class, som består af store stress-less lignende stole. Der var elektrisk styring af alle funktioner, herunder også en fodstøtte. Stolen var behagelig at sidde i, men man oplever ingen privat atmosfære, man sidder næsten på udstilling.
Velplaceret i stolen kom først en varm klud, som jeg tørrede mig med før pre-departure drinken, som jeg havde bestilt blev serveret. For dem der kan lide Champagne, så det kan jeg oplyse, at det i øjeblikket er Dom Pérignon der serveres ombord til første klasse rejsende med thai.
Mens jeg nippede til den dyrebare drikke, udforskede jeg naturligvis underholdningssystemet ombord. En skærm af gammel dato og selvfølgelig med dårlig opløsning var installeret i panelet ved vinduet. Udvalget i entertainment systemet var dog godt. Du får også uddelt et sæt hovedtelefoner, men da jeg har mine egene, blev disse ikke anvendt.
Menuerne til blev delt ud, disse er indsat i en stor mappe og det føles som om du er kommet på en restaurant af den bedre slags. Udvalget af både mad og drikke var meget godt, i betragtning af at det er en flyvning, der kun tager under tre timer. Bestilling af både after-departure drink og hovedret blev taget imod før vi overhovedet forlod gaten.
Jeg drak to glas Dom Pérignon før afgang, hvor de tomme glas blev indsamlet, mens vi rullede ned på startbanen. Vi fløj mod nordøst og tog et venstresving og fortsatte på kursen imod Bangkok.
Vel i luften fortsatte den gode service vi havde oplevet på jorden. Et nyt glas Dom Pérignon blev serveret efterfulgt af pindemadder. Champagnen blev genopfyldt flere gange, og flasken blev endelig stillet på mit bord.
Derefter blev jeg spurgt, om jeg ønskede at starte måltidet, hvilket jeg takkede ja til. Bordet blev ryddet, foldet helt ud og en hvid dug blev lagt på. Bordet blev dækket op med salt og peber bøsser, smør og bestik, alt sammen i moderne porcelæn. Champagnen blev erstattet med hvidvin af typen Domaine Louis Moreau Chablis 1er Cru Vaillons 2010 som smagte utroligt godt. Menuen startede med kammuslinger og marinerede rejer med salat, en ret der var pænt præsenteret og smagte utroligt dejligt. Det moderne bestik sætter også et ekstra præg på mad-oplevelsen. Hvidløgsbrød og boller blev serveret som tilbehør.
Jeg gav mig selv god tid og nød den mad og drikke der blev serveret, mens jeg kiggede over kabinen, hvor besætningen på en bemærkelsesværdigt stille, men effektiv måde betjente næsten fyldt luksuskabine.
Efter forretten tog jeg en lille pause i spisningen før jeg tog fat på hovedretten. Til Hovedret kunne vi vælge mellem tre retter hvoraf den ene var norsk laks. Jeg havde inden afrejse udvalgt mig den thailandske Stir-fried chicken med basilikum og chili dampede ris, samt Baked Egg. Dette var en forholdsvis let ret, hvilket passede mig perfekt, da jeg ikke var så sulten. Som drikkelse til hovedretten valgte jeg et glas rødvin af typen Château Larm Ande St. Emilion 2009.
Under hele måltidet var drikkevarerne sat på et bord i midten i kabinen og besætningen var flittige til at genopfylde drikkevarer for dem, der ønskede det.
Efter hovedretten, var jeg egentlig mæt, men jeg var nødt til at smage lidt kiks, ost, frugt og grøntsager, som var smukt præsenteret på tallerkenen.
Efter et stykke tid, kom kabinechefen hen til mig og vi havde en lille snak sammen, han var en ældre behagelig og meget humoristisk herre med et glimt i øjet. Han mente, at jeg skulle prøve den dessert, der bestod af hindbæris med lækker frugt. Jeg kunne ikke modstå fristelsen, så det endte med at jeg spiste en dessert mere. Isen var fantastisk frugtagtig og god.
Toiletterne på denne gamle maskine var af den smalle art, men thailænderne har gjort, hvad de kan for at få dig til at føle dig værdsat. Der er pyntet med orkideer og toiletartikler fra Bvlgari.
Sådan ser Royal First kabinen ud bagfra:
Da vi nærmede os Bangkok blev pre-arrival kort delt ud til dem, der havde Bangkok som sin endelige destination og samtidig fik alle en orkidé, hvilket er et kendetegn ved Thai, at de giver til passagerer på Royal First Class. Da vi ankom Bangkok og kom ud af flyet holdte der to el-drevne biler og ventede på os første klasses passagerer.
Oprindeligt vist på Bonusfeber.no (forfatter: R. Lygren)
Skriv et svar