Tilbageblik på Dubai Airshow 2017

Dubai Airshow 2017

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

I starten af måneden fandt Dubai Airshow 2017 sted på den nye Al Maktoum International Airport. Højdepunktet af konferencen var Emirates præsentation af deres nye First Class, som du kan læse mere om her. Selskabet præsenterede også fornyede Business og Economy Class kabiner. Selvom Emirates stjal rampelyset, var mange andre store flyselskaber og producenter tilstede for at vise sig selv og deres produkter.

Emirates

Udover en “triple seven” med de nyeste kabiner, blev også deres Airbus A380 nummer 100 vist frem. Ligesom den nye Boeing 777, var den også udført i en speciel livery med et billede af Sheikh Zayed.

Derudover var Emirates Executive A319 en del af deres static display, men den var desværre kun tilgængelig for selskabets VIPs.

Dubai Airshow 2017
Emirates Executive A319

Etihad

Emirates konkurrent fra Abu Dhabi, Etihad, kunne ikke byde på mange nyheder. Selskabet havde dog taget en Airbus A380 med i tilpasset bemaling til æren af åbningen af Louvre museet i Abu Dhabi. Ombord kunne man beundre deres Economy Class, Business Class, First Apartments og The Residence.

Derudover var der en meget særlig Airbus A320 tilstede. Den såkaldte Flying Testbed bliver ikke brugt til kommercielle flyvninger, men bliver brugt af satellitselskab Al Yahsat og telekommunikationsselskabet du til at udvikle den næste generation af inflight wifi. Hvis alt går vel, skal passagerer få mulighed for at kunne opleve hastigheder på op til 200Mbit/s i luften.

Boeing

Udover en bestilling på 40 787 fly fra Emirates, valgte også det næststørste flyselskab fra Dubai at lægge en bestilling hos Boeing. Lavprisselskab FlyDubai, som har startet et samarbejde med Emirates, lagde en ordre på 225 Boeing 737 MAX fly, i en kombination af -8, -9, og 10 udgaverne. Med en listepris på 27 milliarder dollar er det den største enkeltstående ordre af en single-aisle flytype fra et mellemøsteligt flyselskab. På Airshow viste FlyDubai den første 737 MAX frem med de nyeste kabiner. I Business Class er sæderne full-flat. Et interessant valg for et lavprisselskab.

Airbus

Airbus demonstrerede deres A350 under det såkaldte flying display. Selvom konkurrenten Boeing kunne tage en bestilling på 787 Dreamliner fly med hjem i modsætning til Airbus’ A350, modtog Airbus den største bestilling nogensinde. Indigo Partners bestilte ikke mindre end 430 fly af A320 familien. De skal flyve for fire lavprisselskaber: Volaris i Mexico, Wizzair fra Ungarn, JetSMART i Chile og Frontier i USA. Listeprisen på den samlede ordre er ikke mindre end en svimlende 50 milliarder dollar.

Øvrige fly

Dubai og resten af Mellemøsten er et stort marked for privatfly. Selskaber som Gulfstream og Bombardier var derfor massiv tilstede med deres corporate jets. Til dem som ikke kan nøjes med en Gulfstream eller Falcon, sendte Deer Jet verdens eneste privatejede Boeing 787 til showet.

Selvom Dubai Airshow oftest bliver brugt af selskaber for at vise deres nyeste gadgets frem, var der også en særlig klassiker: en DC-10 fra Orbis. Dette fly, også kaldt The Flying Hospital, er en operationsstue med vinger. Siden flyet blev doneret af FedEx, har det fløjet verden over til udviklingslande for at udføre øjenoperationer og for at træne lokale læger. Flyet er udstyret med en steril operationsstue, laboratorie, og undervisningslokale, hvorfra operationen kan følges direkte.

Dubai Airshow 2017
Al Fursan Aermacchi; demoteamet fra de FAE som fløj åbningsceremonien

 

 

Denne artikel er oprindeligt skrevet af The Flying Dutchboy fra vores søsterside Insideflyer.nl



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Trackbacks & Pingbacks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *