Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Det er igen slut med Le Bourget airshow som bliver holdt hvert andet år. I går var sidste dag for offentligheden, efter den professionelle del sluttede den 23. juni. Her bringer vi en oversigt af de vigtigste nyheder og bestillinger på den 52. Salon International de l’Aéronautique et de l’Espace.
Selvom der stadig bliver bestilt mange fly på Le Bourget 2017, er højtiden hvor bestillinger af widebody fly fulgtes som på et løbebånd, forbi. I år på det nærmest tropisk Le Bourget, med temperaturer der tit oversteg 30 grader, var de fleste ordrer på narrow-body fly.
Boeing vs Airbus
Det er en tradition på alle luftfartkonferencer. Hvilken af de to største flybyggere, Boeing eller Airbus, kan præsentere de fleste ordrer. I år var Boeing en klar “vinder” med ikke mindre en 571 ordrer. Største delen var på det nye Boeing 737 MAX 10 fly. Det skal dog bemærkes at de fleste af disse nye ordrer var eksisterende ordrer der blev konverteret til det nye flytype, noget som Airbus gerne retter opmærksomheden på. Efter successen af 737 flyene, kunne Boeing også tage 56 bestillinger på 787 Dreamliner fly med hjem.
Airbus kunne afslutningsvis præsentere 326 bestillinger. Den europæiske flybygger præsenterede på Le Bourget deres nye A321NEO. NEO står for New Engine Option. Der blev lagt 257 bestillinger på fly i NEO familien, mens CEO familien (du har nok gættet det, Current Engine Option) solgte 49 nye fly. Derudover fik Airbus 10 bestillinger på A330 og endnu 10 på A350.
Og alle andre…
På grund af konkurrencen mellem de to mastodonter, kan det være svært at lægge mærke til de mindre leverandører. Det brazilianske Embraer, som kunne præsentere deres E195 E2 model, modtog 51 bestillinger. Blandt andet KLM bestilte to E190 til.
Det fransk-italienske ATR fik 15 nye ordrer på deres vifte af ATR42 og ATR72 fly.
Canadiske Bombardier fik afsæt 64 Dash 8 Q400 fly. Der var dog ingen nye bestillinger i CS familien.
Superjet var også til stede på Le Bourget med den splinternye SSJ100 som skal leveres til det mexikanske Interjet om få dage. Der var heller ikke nogen nye bestillinger af SSJ100.
A380 plus
Den suveræn største overraskelse var dog forbehold Airbus. Det europæiske selskab accepterer ikke at markedet for deres store A380 fly er mættet og kommer med en plus udgave. Med nye winglets og ikke mindre en 80 sæder ekstra, håber Airbus at kunne tilføje nok besparelser til at kunne trække flere nye kunder over stregen. Det betyder dog at man i economy class skal nøjes med 11 sæder på tværs af flyet.
Den A380 som blev fremvist på Le Bourget, og som taknemmeligt blev brugt til en smule skygge, havde dog en ikke-funktionel mockup af de nye winglets. De blev fjernet inden en demonstrationsflyvning og bagefter monteret på igen.
Der var også en Airbus A350-1000, som dog ikke var tilgængeligt for publikum, men lavede en opvisningsflyvning. Det var igen påfaldende hvor stille det flytype er.
Boeing 797
For at fylde hullet mellem 737 og 787, kunne Boeing annoncere at de arbejder på en ny flytype. Der blev ikke offentliggjort mange detaljer, og billederne som selskabet fremviste var også mest ment som koncept. Der kommer til at gå en del år før vi kan nyde synet af det nye flytype i virkeligheden.
Boeing præsenterede deres nye 787-10. Den længste version af 787 serien, som først den 31. marts i år lavede dens første testflyvning, blev præsenteret første gang netop på Le Bourget for 4 år siden.
Kø for Qsuites
Qatar Airways glemte et øjeblik deres nylige problemer, og præsenterede deres nye Qsuites. Der var en stor kø for at få lov at komme ombord deres B777, men den forfriskende airconditioning alene var grund nok.
Qatar havde pyntet deres Qsuites som de vil se ud i luften. De fremviste deres unikke koncept hvor man kan spise aftensmad sammen med 4 personer. Du kunne også få lov at afprøve sengene og beundre deres fantastiske måltider.
Og hvis nogen skulle føle behovet for et realitetscheck, kunne man gå en tur i economy class. Forskellen med den over-the-top business class er prægende.
Supersonisk flyvning inden så længe?
Den amerikanske selskab Boom arbejder på et nyt supersonisk fly. Flyver vi til til New York from London på 3 timer snart? Virgin Atlantic og en del andre selskaber er interesseret og har allerede lagt ordrer ind. Vi må afvente, men en ting er sikker, vi går ind til en spændende fremtid i flybranchen!
Denne artikel er oprindeligt skrevet af Steven Tor fra vores søsterside Insideflyer.nl
Skriv et svar