En lidt anderledes flyvetur – helt uden bonuspoint!

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Jeg skulle til messe i Singapore og fandt ud af, at en tur fra Singapore til Maldiverne kunne gøres for 2.000 kr. t/r, så jeg udnyttede lejligheden til at besøge endnu et nyt sted.

Turen gik med Swiss over Zürich til Singapore. Det sidste led var en frygtelig tur. Jeg ved ikke hvad de havde gjort, men der var over 30 grader i kabinen. De fik rettet op på det undervejs, men når det er en natflyvning, er det meget lidt behageligt. Fra Singapore gik det videre til Malé med Singapore Air. Og jeg tror det var for synets skyld – i hvert fald tog flyet en runde rundt om alle atollerne, så man rigtig kunne nyde udsigten.

Fra Malé skulle jeg videre med vandfly. Singapore Air landede i Ibrahim Nasir International Airport:

Ibrahim Nasir International Airport i Male (MLE)
Ibrahim Nasir International Airport i Male (MLE)

En lidt lille lufthavn, men dog med tre bagageudleveringer. Men i ankomsthallen bryder helvede løs. Her står alle tur-arrangørerne og tager imod på deres små enmandsstande. Jeg skulle henvende mig til nummer 6, så det gjorde jeg. Her var der en flink mand, som blot tog mig videre til bagageindleveringen. Den virkede som om den var fælles for alle turarrangørerne. Mine kufferter fik tags og røg et sted hen. Her var jeg lidt forvirret, for jeg vidste ikke helt hvad der foregik. Men jeg fik et boarding-kort til terminal C og blev bedt om at følge med. Jeg havde ikke fået nogle kvitteringer på kufferterne, så dem var jeg stadig lidt nervøse for.

Ud i en bus, som skulle køre mig til terminal C. Undervejs fandt jeg ud af, at boarding-kortet også gjaldt kufferterne og der var både angivet vægt og deres koder. Terminal C viste sig at være ret langt væk fra den terminal jeg landede i. Det tog i hvert fald 20 minutter at køre ud til ‘terminalen’, som bestod af nogle overdækkede borde og en skranke, hvor jeg spurgte mig frem. Jeg skulle til Gangehi (GGH) og fik at vide at jeg bare skulle holde øje med skærmen og lytte til udkaldene.

Jeg kunne se at flyet afgik klokken 13:15, og de fleste af afgangene er rundflyvninger med flere destinationer. Fra terminalen var der denne smukke udsigt:

Udsigten fra terminal C
Udsigten fra terminal C

Dén kan CPH vist ikke stikke. Men der blev kaldt ud til gate C, som jeg prøvede at finde. Der var ikke umiddelbart en ‘låge’ at finde, men jeg blev bedt om at vente og kunne blot kigge på de mange vandfly.

Gate A. Ingen låge, men en masse fly
Gate A. Ingen låge, men en masse fly

Billedet her er dog fra gate A, men de så nu ret ens ud. En masse fly ved samme gate. Efter et par minutter kunne vi gå ombord på det lille fly, som vist hverken var en Airbus eller en Boeing. Her viste det sig, at min bagage – som må have taget en anden bus – heldigvis bare med i flyet.

Piloten – eller anden-piloten – var en ung mørk fyr, der var rap i replikken. Med kortærmet pilotskjorte og  korte bukser, og ikke mindst klipklapper, som man åbenbart sagtens kan flyve med. Selskabet hed Trans Maldivian Airways. Der var en kort introduktion: Rygning forbudt, spænd sikkerhedsselen og der er redningsvest under sædet – ikke så meget pjat! Der var varmt – meget varmt. Men et par ventilatorer hjalp på det, da vi først kom op i luften.

Piloten med klipklapper
Piloten med klipklapper

En speciel fornemmelse at flyde/flyve henover vandet. Det tog rigtig lang tid, før vi slap vandet, men det var vist fordi vi skulle væk fra gaten og ud til ’runway’, hvor det kunne få fart på og komme opad. Meget langsom opstigning og så kunne jeg igen nyde udsigten til de karakteristiske formationer i vandet.

Udsigt fra vandflyet
Udsigt fra vandflyet

Landingen var også specielt. I det øjeblik flyet rammer vandet, har det selvfølgelig stadig en del fart på, så det sprøjter op til alle sider. Men derefter triller den stille og roligt frem til… Ja, vi kan jo kalde det perronen denne gang. Eller måske nærmere et trinbræt midt i det åbne hav. Igen undrede jeg mig. Havde de tænkt sig at efterlade mig her? Jeg var oven i købet den eneste, der skulle af her – de andre skulle videre til næste destination. Men jeg fik mine kufferter og piloten kom med ud.

Landingspladsen

Og så viste det sig, at der kom et skib. Pyha…

Flyet blev liggende, indtil vi var sejlet væk i behørig afstand. Det var åbenbart fast procedure. Og så fløj klipklapperne og resten af flyet ellers videre.

IMG_1558

En anderledes oplevelse, som jeg får lov til at genopleve, når jeg skal herfra. Indtil da bor jeg her:

Gangehi Island Resort
Gangehi Island Resort



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Kommentarer

  1. Louise siger

    Hej hvordan bestilte du den vandflyver ? Jeg skal hen samme sted. Skal den bestilles i forvejen ? Vh Louise

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *