Vender Superjumbo’en A380 tilbage hos Lufthansa?

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Med en startvægt på 560 tons og mere end 500 passagerer på sine to gennemgående dæk var A380’eren den absolutte ”King of the Skies” – også hos Lufthansa – lige indtil pandemien slog til. Er tiden nu kommet til at reaktivere typen hos Europas største flyselskab? InsideFlyer ser nærmere på sagen.

Den var populær blandt passagererne, men mindre vellidt blandt luftfartsselskaberne, da nye brændstoføkonomiske og mere klimavenlige flytyper begyndte at se dagens lys. Under Coronakrisen, der lammede al rejseaktivitet, samlede verdens A380’ere støv på fjerne parkeringspladser, men med den globale genstart af rejseaktiviteterne har en række selskaber – bl.a. British Airways, ANA og Emirates – reaktiveret deres flyvende kæmper. Hos Lufthansa tæller man endnu på knapperne, men meget tyder på, at der snart falder en afgørelse. 

Fra Fest til Tømmermænd

Der var fest tilbage og glad dage i 2010, da Lufthansa efter tre års produktionsforsinkelse modtog den første af sine oprindeligt bestilte 15 spritnye ”Superjumbo’er” fra Airbus. Det første fly blev døbt ”Frankfurt am Main” og den første regulære langdistanceflyvning d. 11. juni gik til Tokyo. Da A380 flåden blev udvidet åbnedes nye ruter til bl.a. Beijing, Los Angeles, Johannesburg, Miami og San Francisco – alt i alt ikke mindre end 21 ruter til 16 forskellige lufthavne. Man fløj oprindeligt med en sædekonfiguration på 526, med First og Business Class på upper deck – sidstnævnte med ikke mindre end og 98 sæder – og 420 pladser i Economy derunder. Med tilføjelsen af en Premium Economy klasse ændredes konfigurationen til 8/78/52/371 i hh. First, Business, Premium Eco og Eco.

Men selv om flyet hurtigt blev populært blandt passagererne, så operatørerne på det med mere blandede følelser, og da Corona-virussen slog til som et lyn fra en klar himmel, valgte alle – også Lufthansa – at parkere kæmpeflyene. Lufthansa havde allerede solgt en del af flåden i en tilbagekøbsaftale med Airbus og Lufthansa-chef Carsten Spohr var fast i kødet, da han erklærede, at tiden var løbet fra A380’eren. Fremtiden lå i de langt mere brændstoføkonomiske A350’ere fra Airbus og Dreamlinere fra Boeing – sidstnævnte trods betydelige tekniske problemer. Dertil kom nye versioner af Boeings gamle ”intercont-cashcow” – Triple Seven, og dermed var A380’eren dage besejlet. Troede man.

Luftfartsbranchen skriger på kapacitet

Men luftfartsbranchen har endnu engang vist sig som overraskelsernes branche. Med Corona-pandemien aftagende betydning er verden igen begyndt at rejse, og alle kæmper nu med at skaffe kapacitet til at dække efterspørgslen. For Lufthansa gælder det ikke mindst efterspørgslen i de dyre klasser, og derfor har man stykke for stykke reaktiveret først de efterhånden ældre, fire-moterede A340’ere og de ligeledes ikke helt unge Boeing 747-400. Samtidig står man overfor problemer i fornyelsesprogrammet af flyflåden, som bl.a. omfatter levering af Airbus A350-900, Boeing 787-9 og endelig Boeing 777X.

Lufthansa har et antal af den nyeste version af Boeing 747 – kaldet B747-8i – men Boeing har også stoppet produktionen af denne model. Så der er heller ikke flere at hente der.

Lufthansa B747-830 (D-ABYK) i Frankfurt Rhein-Main Airport (FRA) (Foto: BongoPlanes)

For begge Boeing-typerne er forsinkede – Triple Seven nu helt til 2025, og det får angiveligt Lufthansas ledelse til igen at se på de 8 tilbageværende A380’ere, der stadig samler støv i den tørre luft i spanske Teruel. 

Skal, Skal Ikke? 

Det er endnu ikke uklart, om vi igen kommer til at se Lufthansas Superjumbo’er med luft under vingerne og glade passagerer på vej mod fjerne rejsemål.

Dels er branchens flaskehalsproblemer ikke bare koncentreret om antallet af til rådighed stående flysæder, men også personale. Dels er Lufthansas nuværende Business Class indretning ikke længere på omgangshøjde med mange af konkurrenterne.

Om Lufthansa-chef Spohr derfor kaster sig ud i et omkostningskrævende opgraderingsprogram for en flytype, hvis dage under alle omstændigheder er talte, vil vise sig. Men mange passagerer ville uden tvivl hilse det velkommen – og vi fra InsideFlyer vil følge det tæt.

Forsidefoto: Lufthansa A380 Johannesburg (D-AIME) lander på hjembasen i Münchens Franz Joseph Strauss Airport  (BongoPlanes)



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *