Vi tester Bergen Air Transport, Bergen – Shetland

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Som vores norske søsterside tidligere har omtalt, startede Bergen Air Transport for et par uger siden en ny rute fra Bergen til Shetland. Bonusfeber.no blev inviteret på den første tur.

Jeg ankom Flesland (lufthavnen i Bergen) omkring 40 minuter før afgang, som var sat til 09:00. Bergen Air Transport benytter SAS som handlingselskab, og uden bagage var det hurtigt at tjekke ind og få sit boardingkort ved skranken. På dette tidspunkt ånder alt fred efter morgenens rush hour, og det tog ikke mange minutter at komme gennem sikkerhedskontrollen med den nye udvidelse der er blevet lavet. Efter paskontrollen jeg blev hilst velkommen som den første passager og blev tilbudt både kage og musserende … Mozelle.

DSC_0012

P1000938

Udover Undertegnede var der fem andre passagerer og to medarbejdere fra selskabet, der skulle med på jomfrurejsen. Et par passagerer blev forsinket fra et indenrigsfly, og boarding blev forsinket et par minutter for at vente på dem.

P1000942

Boarding startede 08:55, og blev hurtigt overstået. Vi kørte i bus til hangarområdet, og Co-pilot Trine Granberg stod klar til at modtage os, sammen med LN-BAA – en Beechcraft King Air B200 fra 1989, som har været i Bergen Air Transports eje siden 2006. Døren blev lukket 09:10, og stemningen var høj! – det var tydeligt, at andre end undertegnede syntes det var “eksotisk” og spændende at prøve noget andet end Boeing 737 eller Airbus A320. Maskinen var blevet parkeret natten over, og vi holdte et stykke tid for at varme motorerne op og fjerne dug fra vinduerne, imens Granberg gik igennem sikkerhedsprocedurer. Man behøver ikke være luftfarts entusiast at værdsætte charmen ved sådan en flyvning, som er alt andet end standard.

P1000946

Vi taxiede imod startbanen, og en mørk og regnfuld morgen blev endda lidt vådere, da brandvæsenet havde stillet op med to biler for at give os en vand salut, som er tradition ved begyndelsen af nye ruter. Kort efter lettede vi, og jeg regnede med, at det ville blive en turbulent og støjende oplevelse, men jeg blev positivt overrasket. Både under starten og i flyvehøjden var komfortniveauet på højde med større fly, og det var uproblematisk at have en samtale i gang. Kaffe blev serveret, og efter en time ankom vi Sumburgh, 15 minutter efter tidsplanen.

P1000959

Normalt tager Bergen Air Transport retur efter blot en halv time på jorden, men denne dag var der ikke reserveret nogle passagerer på tilbageturen, og den blev derfor udsat til 14.00. Jeg benyttede lejligheden til at leje en bil, og havde et par timers sightseeing i smukke Shetland.

P1000978

P1000976

Alt for hurtigt var det tid til at vende tilbage til lufthavnen (Og det skal da lige nævnes, at vejen går henover landingsbanen). I terminalen blev jeg mødt af en reklameplakat for den nye rute, men ingen tegn på, hvor jeg skulle tjekke ind. Jeg var nødt til at spørge mig frem for at finde ud af, at det var hos Flybe.

P1000969-2

P1000991

Systemerne var klart nye for dem, og der var lidt løben i gangene og telefonopringninger frem og tilbage før bordingen var klar. Men skylden kan nok tilskrives, at det ikke var en almindelig flyvning, og det var den første dag for dem. Efter sikkerhedskontrollen, kom vi tilbage til LN-BAA, hvor vi fik at vide, at der i Flesland blev indført såkaldte “slot restriktioner” på grund af en ændring i proceduren. Derfor var vi nødt til at holde en halv time på standby, før vi måtte flyve. Jeg havde fået sæde 1B og havde masser af plads til en komfortabel og ellers begivenhedsløs tur hjem igen.

This slideshow requires JavaScript.

Konklution:

Vi kan trygt anbefale Bergen Air Transport til Shetland som en usædvanlig, men spændende tur! Med direkte rute afkortes rejsetiden med flere timer, hvor man tidligere har måttet have 1-2 mellemlandinger. For turister, er ruteplanen imidlertid uheldig, og fire dage er nok lige til den lange side for de fleste. Et alternativ kan være at kombinere turen med et andet selskab hjem – dog med et par stop.

 

Denne anmeldelse er oprindeligt skrevet af Bjørn Helge fra Bonusfeber.no



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *