Vil du betale ekstra for at sidde på første sal af Emirates Airbus 380?

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Normalt forbinder vi det, at sidde på første sal af et stort rutefly med First eller Business Class, men mindre kan gøre det.

Mange danske rejsende har efterhånden stiftet bekendtskab med Emirates Airbus 380-fly på ruten mellem København og Dubai. Den version af Super Jumboen som selskabet bruger på denne rute er en såkaldt high density version. Det betyder, at der for at få plads til flest mulige passagerer kun tilbydes Economy og Business Class. På størstedelen af Emirates’ andre A380’er findes der også First Class.

Den særlige version af A380 bruges også på ruterne videre fra Dubai til Bangkok og en række andre asiatiske rejsemål.

Bedre plads og mere ro

I lang tid havde Emirates indrettet deres flåde af A380–fly med First og Business Class på hele første salen og Economy på hele stue etagen. På de særlige high density Airbus 380´ere finder du stadig Economy i stue etagen. Her er sæderne fordelt 3-4-3 på tværs af kabinen. Det der gør disse fly særlige er, at hvor der normalt er First Class sæder, i den forreste del af kabinen på første sal, ja her er der også Economy sæder hvor du sidder 2-4-2 på tværs af kabinen.

This slideshow requires JavaScript.

Rejser I f.eks. to sammen, er det derfor muligt at komme til at sidde for sig selv uden en nabo. En anden fordel med sæderne i siden af kabinen, er de rummelige opbevaringsrum under vinduerne. Her kan du let opbevare læsestof, en laptop eller hvad du nu måtte have med på rejsen.

Rejser du med små børn bliver du glad for toiletterne! De er ligeså store som de ville være hvis kabinen var indrettet med First Class, men uden al glamouren og brusekabine med mere.

Udsigten fra første sal.

Selvom væggene skråner mere på første sal, så er der bare en følelse af mere plads og ro i denne Economy sektion. Der er total set kun 88 sæder og de er endda adskilt af et galley-område.

Den øgede komfort koster

Emirates er for længe siden fulgt i kølvandet på de fleste andre store flyselskaber og er begyndt, at kræve betaling for forhåndsreservering af sæder hvis du rejser på de billigste billetyper (du kan fortsat gratis vælge ledige sæder ved f.eks. online check-in 48 timer før afrejse).

Vil du forhåndsreservere et sæde i stue etagen på flyet mellem København og Dubai, så starter prisen ved dkr. 160 per person for et sæde bagerst i kabinen og går op til dkr. 224 for sæder forrest i kabinen. Sæder ved nødudgangene (med ekstra benplads) koster dog dkr. 607 per person.

 

Seat map over 1. sal på Emirates high density A380.

Vil du have lidt mere ro og komfort og sidde på første sal, så starter priserne ved dkr. 352 per person for et sæde i midten hvor du sidder fire på række. Er I to der rejser sammen koster sæderne i siden af flyet, hvor man sidder to og to, dkr. 511 per person.

Sæderne på første sal kendetegnes ved sæde rækkerne fra 24 til 39. Par-sæderne kendes desuden på bogstaverne A, B, J og K (sæderne i midten af kabinen har D, E, F og G).

Køber du et sæde på første sal vil du også komme til at boarde nogenlunde samtidig med flyets Business Class passagerer (zone A).

Spørgsmålet er så om du, hvis du allerede har købt en rigtig billig billet til eksempelvis Dubai eller Bangkok, er villig til, at give op mod dkr. 511 mere per person og flyvning for mere komfort?

En række andre flyselskaber med Airbus 380 i deres flåder, har også Economy på første sal, men oftest bagerst i kabinen. Disse selskaber gennemgår jeg inden længe i en særskilt artikel.

Kommentarer

  1. John Christensen siger

    Har selv haft fornøjelsen af Economy på øverste dæk, dog med QATAR DOH-BKK-DOH, som er forbeholdt deres bedste kunder (hvilket jeg ikke er). På udturen var vi 5 personer i denne Economy kabine og med to hosteses var serviceniveauet også i top. Kabinen er mindre med 56 sæder og der er en anden ro en på “the main deck”.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *