Vil takststigninger i Københavns Lufthavn medføre dyrere flybilletter?

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Københavns Lufthavn meldte i sidste uge ud, at taksterne flyselskaberne skal betale stiger med 28 procent. Men vil det medfører dyrere flybilletter?

Udgangspunktet er naturligvis at en stigning i det centrale omkostninger vil få billetpriserne til at stige med tilsvarende beløb. Men sådan hænger det ikke altid sammen, da det ofte er styret af udbud og efterspørgsel, samt hvordan især lavprisselskaberne agere på givne ruter.

Ryanair er en af de centrale flyselskaber i Københavns Lufthavn og den 3. største. De har for kort tid siden meldt ud at de ville genåbne deres base i Københavns Lufthavn.

I den forbindelse sagde de også klart at de ikke så det attraktivt, hvis Københavns Lufthavn ville forøge taksterne. Det er så det der netop er sket.

Lange forhandlinger

Københavns Lufthavn blev i sidste uge enige med de to største flyselskaber om vilkår og betingelser i en ny fireårig takstaftale om prisen for brug af baner, terminaler og services. Aftalen er fundament for lufthavnens økonomi og evne til at investere i fremtiden og fastholde vores position som internationalt trafikknudepunkt.

Efter flere måneders forhandlinger mellem flyselskaberne og Københavns Lufthavn, er der enighed om hovedelementerne i en fireårig aftale om de takster, flyselskaberne skal betale for brug af baner, terminaler og services.

Den kommende aftale omfatter de største flyselskaber i Københavns Lufthavn – SAS og Norwegian.

Vi har haft et godt og konstruktivt forhandlingsforløb. Med en aftale vil lufthavnen og flyselskaberne i de kommende år have forudsigelighed i forretningen og en fælles platform til samarbejdet om for eksempel investeringer, ruteudvikling, effektiv drift og den grønne omstilling.

Thomas Woldbye, administrerende direktør i Københavns Lufthavn.

Taksterne i lufthavnen er faldet med 9 procent siden 2017. Med den kommende aftale, der gælder perioden 1. januar 2024 – 31. december 2027, vil taksterne for at benytte lufthavnens baner, terminaler og services stige 28 procent. Det svarer til en regulering fra i gennemsnit 170 til 217 kroner per passager.

De takster flyselskaberne betaler for at bruge lufthavnen er fundamentet for vores økonomi og evne til at investere i fremtidens lufthavn, den grønne omstilling og fastholde positionen som Danmarks og Nordeuropas internationale trafikknudepunkt.

Thomas Woldbye, administrerende direktør i Københavns Lufthavn.

Med den kommende aftale følger Københavns Lufthavn tendensen fra de andre store, ikke-statsejede lufthavne i Europa, der også har reguleret taksterne.

Københavns Lufthavn vil forsat være konkurrencedygtig i markedet på pris og ikke mindst kvalitet og effektivitet.

Thomas Woldbye, administrerende direktør i Københavns Lufthavn.

Hvornår sker det?

De aftalte hovedelementer skal nu formaliseres og derefter forelægges de flyselskaber, der ikke er en del af aftalen, og dernæst Trafikstyrelsen til godkendelse.

Efter godkendelse hos styrelsen vil de nye takster træde i kraft 1. januar 2024 og løbe til udgangen af 2027. Da aftalen først træder i kraft ved årsskiftet, får den ingen betydning for de udmeldte forventninger til indeværende regnskabsår.

Vil flybilletterne så stige?

Et gennemsnitlig stigning i taksterne på 47,- kroner vil fra 1. januar 2024 formodentlig være en realitet.

Det vil formodentlig også på nogle ruter betyde en stigning i billetprisen, men på andre vil konkurrencen være så høj at billetprisen er styret mere af udbud og efterspørgsel.

Derfor kommer denne stigning i taksten også dårligt for for eksempel SAS, da de kæmper med at tjene penge. Når flere af deres ruter har stor konkurrence, så vil SAS på disse ikke kunne sende takststigningen direkte over på kunden. Dermed vil indtjeningen falde en smule.

Vi tror derfor ikke på at situationen vil være at de 47,- kroner i gennemsnit, vil sendes videre til kunderne – det er konkurrencen for stor til.

Det som er mest interessant, og som vil kunne holde priserne nede, er om Ryanair fortsætter med baseplanen. Sker dette, så vil konkurrencen stige og dermed presset på prisen.

Foto: Henrik Olsen



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *