Er der virkelig 38 fem stjernerede flyselskaber i verden?

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Der har lige været APEX Awards i forbindelse med den årlige APEX Expo event. I år har de så udnævnt hele 38 flyselskaber med fem stjerner. Kan det nu også have sin rigtighed – det kigger vi lidt nærmere på.

Det netop overståede APEX Awards, som i år be holdt i Boston og arrangeret af Airlines Passenger Experience Association (APEX), endte med hele 25 flyselskaber med fem stjerner og endda også 13 regionale flyselskaber som også fik fem stjerner. Dertil kommer der så de flyselskaber (både globale, regionale og low cost) som også har fået stjerner. I alt er der blevet udnævnt ikke mindre en 74 fire eller fem stjernede flyselskaber, fordelt på 36 med fire stjerner og 38 med fem stjerner.

Selve udnævnelsen sker efter at du som flypassager og bruger af rejseappen “Tripit by Concur”, havde mulighed for at bedømme i alt 470 flyselskaber på en skala fra en til fem stjerner. Da rejseappen bruges, så kendes rejseplanen og andre centraler detaljer om rejse. Dette giver en højere troværdighed for selve bedømmelsen, da det kan ses at rejsen der bedømmes rent faktisk har været foretaget.

Beskrivelsen af hvordan selve bedømmelsen er foretaget:

The APEX Official Airline Ratings™ were created based on passenger feedback gathered through APEX’s partnership with TripIt® from Concur®, the world’s highest-rated travel-organizing app. Using a five-star scale, more than one million flights were rated by passengers across nearly 500 airlines from around the world between July 1, 2017, and June 30, 2018.

First, passengers rated their overall flight experience from one to five stars. On the same screen, passengers were given the opportunity to provide anonymous ratings in five subcategories: seat comfort, cabin service, food and beverage, entertainment and Wi-Fi. The single screen rating allows airline passengers to easily rate their flight in less than 15 seconds.

At det kun tager 15 sekunder at lave en vurdering er positivt for kunderne, men gør også at selve bedømmelsen ikke er særlig nuanceret og det er kun vurderet måske ud fra den individuelle flyvning du var på og ikke hele flyselskabet som helhed.

Selve kategorierne er delt op i tre:

  • Globale flyselskaber: Flyselskaber som har et større antal langrute fly og har ruter til flere regioner i verden
  • Store regionale flyselskaber: Flyselskaber som dækker en region
  • Low Cost flyselskaber: Flyselskaber som indetifisere sig selv som værende et low cost flyselskab

Hvem har fået de mange stjerner og giver det mening?

Der er kommet flere til siden sidste år. Flyselskaber som American Airlines og Finnair er nogle af dem som er kommet til i år og har fem stjerner. Disse to kan hver i sær godt være gode flyselskaber, men jeg anser dem ikke som fem stjernede. American Airlines har lavet gode forbedringer med deres Flag Ship lounger og opgraderinger i deres Business Class kabine, men det er ikke fem stjerner værdigt. Det samme gælder for Finnair med deres flotte Business Class kabine og gode service ombord på deres Airbus A350’ere.

Hvis vi kigger på Skytrax, som kun har 11 fem stjernede flyselskaber på deres liste, så føles det ganske som om at antallet af femstjernede flyselskaber er alt for højt i APEX Awards. Der er i hvert faldt flyselskaber, som vi ikke selv vil give fem stjerner – eller for så vidt fire stjerner.

Skytrax’s liste ser sådan ud:

  • ANA All Nippon Airways
  • Asiana Airlines
  • Cathay Pacific Airways
  • Etihad Airways
  • EVA Air
  • Garuda Indonesia
  • Hainan Airlines
  • Japan Airlines
  • Lufthansa
  • Qatar Airways
  • Singapore Airlines

Listen viser efter min mening nogle klare forskelle. Det helt grundlæggende er at de flyselskaber på Skytrax listen er flyselskaber, som har et samlet produkttilbud, som er langt bedre end for eksempel American Airlines, Delta og Air Cananda har (der klart har den bedste service de de Nordamerikanske flyselskaber. Af de 11 flyselskaber på Skytrax listen er der ikke en eneste fra Nordamerika og Lufthansa er den eneste repræsentant fra Europa. Dette er et helt tydeligt mønster og noget jeg kan nikke genkendende til.

Så du kan sige at selve effekten at at være et fem stjernede flyselskab i APEX regi, bliver lidt udvandet, da der ikke er mange som vi sige at for eksempel Business Class produkterne (med flyvninger og lounger) fra American Airlines og Finnair kan siges at være på højde med det tilbud som Cathay Pacific og Qatar Airways kommer med.

Men der er trods alt lidt mening med fordelingen. British Airways er “kun” fire stjernet og det har meget at gøre med at deres Business Class ikke er helt i toppen og du sidder ret tæt og deres First Class tilbud også er ved at være lidt for gammelt.

Kigger vi på SAS, så er de også et fire stjernet flyselskab. Dette var de ganske glade for i deres udsendte pressemeddelse. Gustaf Öholm, der er Head of onboard product and service i SAS udtaler at:

Vi er ganske stolte af at vi igen i år bliver bedømt som et fire stjernet flyselskab. Det er et klart bevis på at vores passagerer er glade for det arbejde vi gør for at gøre rejsen bedre og mere komfortabel mens de er ombord. Dertil vores nye Airbus A320neo’er med forbedret komfort og lynhurtigt internet og mulighed for opladning af dine enheder ved hvert sæde.

Jeg vil også sige at SAS har et produkttilbud, som hører til i gruppen af fire stjernede flyselskaber. De har med nye kabiner på langruterne og de nye Airbus A320neo fly, samt lynhrtigt WiFi bestemt bragt sig i en situation, hvor deres samlede produkt er blevet bedre. Med opgradering af loungerne og senest loungen i København.

Kigger vi på low cost flyselskaberne, så ligger Norwegian i gruppen af fire stjernede flyselskaber. Det skal nævnes at det kun er muligt for et low cost flyselskab at få fire stjerner. Norwegian er dermed i gruppe med blandt andet Eurowings og amerikanske Southwest Airlines. Flyselskaber som WOW air, easyJet og Ryanair er ikke med på listen og dermed kan Norwegian helt klart være tilfredse med dette.

Du kan se dele af APEX Award listen

Du kan se dele af listen her:

FEM STJERNEDE GLOBALE FLYSELSKABER

  • Aeroflot Russian Airlines
  • Air Canada
  • Air New Zealand
  • All Nippon Airways
  • American Airlines
  • Asiana Airlines
  • Austrian Airlines
  • Cathay Pacific
  • China Airlines
  • Delta Air Lines
  • Emirates
  • Etihad Airways
  • EVA Air
  • Finnair
  • Garuda Indonesia
  • Japan Airlines
  • Korean Air
  • LATAM Airlines
  • Lufthansa
  • Qantas Airways
  • Singapore Airlines
  • Qatar Airways
  • Swiss International Air Lines
  • Turkish Airlines
  • Virgin Atlantic

FEM STJERNEDE STORE REGIONALE FLYSELSKABER

  • Aer Lingus
  • Air Astana
  • Alaska Airlines
  • Avianca
  • Bangkok Airways
  • Copa Airlines
  • Hainan Airlines
  • Hawaiian Airlines
  • Icelandair
  • JetBlue Airways
  • JetSuiteX
  • SilkAir
  • Virgin Australia

FIRE STJERNEDE GLOBALE FLYSELSKABER

  • Aerolineas Argentinas
  • Aeroméxico
  • Air France
  • British Airways
  • China Southern Airlines
  • El Al Israel Airlines
  • Iberia
  • KLM Royal Dutch Airlines
  • LOT Polish Airlines
  • Scandinavian Airlines
  • South African Airways
  • Thai Airways International
  • United Airlines
  • Vietnam Airlines

FIRE STJERNEDE STORE REGIONALE FLYSELSKABER

  • Caribbean Airlines
  • Fiji Airways
  • Gulf Air
  • Hong Kong Airlines
  • Jet Airways
  • Malindo Air
  • Middle East Airlines
  • Oman Air
  • Philippine Airlines
  • Royal Brunei Airlines
  • Royal Jordanian Airlines
  • SriLankan Airlines

FIRE STJERNEDE LOW-COST FLYSELSKABER

  • Allegiant Air
  • Citilink
  • Eurowings
  • IndiGo
  • Interjet
  • Jetstar Japan
  • Norwegian
  • Southwest Airlines
  • Thai AirAsia
  • WestJet

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *