Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
World Travel Market er én af verdens største rejsemesser samlet under ét tag. Rejsemessen har fundet sted de sidste 37 år i London og hvert år vokser messen sig større og større. I år mødes over 50.000 professionelle (B2B) for at skabe netværk, debattere nye strategier og afslutte handler.
Disse handler siges at have en værdi på mere end 2,1 billioner engelske pund, så det kan næsten ikke betale sig ikke at være til stede. Rejsemessen finder sted i det 100.000 kvm store messecenter ExCel, der åbnede i år 2000 og som ligger i området omkring O2 Arena og ikke langt fra London City Airport.
InsideFlyers udsendte blogger rapporterer fortsat fra dag 2 og 3 på messen:
Tirsdag 8. november 2016:
Mit messeprogram var tæt pakket med mini-konferencer det meste af dagen, men programmet startede først kl. 11:30, så jeg havde lidt god tid til afslapning om morgenen og formiddagen. Solen skinnede fra en næsten skyfri himmel og luften var råkold, men det var dog så fint at jeg besluttede for mig at prøve at køre med Emirates Air Line Cable Car (svævebane) fra North Greenwich til Royal Docks på vej ud til messen. Først tog jeg undergrundstoget (tuben) til North Greenwich og fulgte skiltene hen til svævebanen. Svævebanen blev bygget i 2012 og har en længde på 1103 meter. Man kører / svæver fra den ene side af Themsen og over på den anden side i små lukkede kabiner. Turen tog cirka 10 minutter og jeg brugte mit Oyster Card og betalte £ 3,50 pund for turen. Da turen var færdig, tog det cirka 10 minutter at gå hen til messecentret.
Efter at have været en tur forbi pressecentret, gik jeg hen til dagens første punkt på messeprogrammet: Et interview med den administrerende direktør for flyselskabet Finnair, Pekka Vauramo. Interviewet foregik som en konference, hvor direktøren sad på en lille scene og blev interviewet af journalisten John Strickland. Jeg havde denne gang første parket til scenen og kunne derfor følge med i alt hvad der foregik.
Pekka Vauramo fortalte, at den finske stat ejer 56 % af Finnair og de resterende 44 % er ejet af private investorer. Grundet den geografiske beliggenhed i Helsinki i Finland, har Finnair igennem de senere år formået at vækste på ruter til Asien. Ved at flyve direkte fra Helsinki til Asien, kan der spares mange timer i samlet antal rejsetid og Finnair har 35 ugentlige afgange på ruter til Kina og Japan. Dog ser man for tiden en mindre afmatning på markedet i Kina og derfor tager væksten og udvidelsen af ruter til Asien lidt længere tid end påregnet for Finnair.
Næste år forventer Finnair at fordoble antallet af fly i 2017 og en yderligere fordobling af kapaciteten forventes i 2018. Finnair er glad for at bruge flytypen Airbus A350 på long-haul ruterne til Asien og forventer at fortsætte med dette. Grundet den store fokusering på ruter til Asien, har Finnair ikke haft blikket rettet den anden vej mod USA. Man betragter USA som et sekundært marked og det fylder også kun cirka 10 % i forhold til den samlede forretning. I 2017 åbnes der en rute til San Fransisco, men derudover fokuseres der fortsat på long-haul ruterne til Asien.
På det japanske marked er der tradition for, at ugifte unge kvinder rejser ud for at se verden, inden de slår sig ned med mand og børn hjemme i Japan. Finnair ser derfor en tendens til, at flere og flere japanske kvinder rejser ud, men dog vides det ikke, om de japanske kvinder også rejser efter de har giftet sig og har fået børn. Dette kunne Pekka Vauramo kun gisne om med et smil på læben.
Finnair prøver at følge med tiden på det asiatiske marked, hvor kunderne bliver mere og mere krævende. Der kommer hele tiden nye digitale services og hos Finnair har man derfor ansat en Chief Digital Officer (CDO) til at kunne håndtere de populære digitale services, som er noget anderledes end i Europa. Ingen kan spå om fremtiden, men Finnair håber at kunne fortsætte deres udvikling trods udfaldet af det amerikanske præsidentvalg i november og det forestående Brexit i England.
Efter det spændende interview med Pekka Vauramo gik jeg hastigt videre til næste punkt i mit program: Et oplæg om blogging og mærkevarer (brands) med to oplægsholdere. Den første oplægsholder hed Richard og var fra firmaet CheapFlights (www.cheapflights.com), som er en søgemaskinetjeneste til brug for køb af flybilletter og som er en del af Momondo Group Ltd.
Richard fortalte om, hvordan CheapFlights formår at fastholde deres kunder ved at give kunden en særlig personlig service. Cheap Flights har lavet en personlig chat-funktion for at kunne skræddersy et tilbud netop til den rette kunde. På den måde bliver servicen mere personlig og kunden føler sig mere værdsat og loyal overfor Cheap Flights.
Den næste oplægsholder var Julie Falconer, der driver en succesfuld blog ved navn ”A Lady in London” (www.aladyinlondon.com ). Julie Falconer er oprindeligt fra San Fransisco i USA, men flyttede til London i 2007 og startede sin blog. Julie fortalte om, hvordan man adskiller sig fra andre bloggere ved f.eks. at lytte til hvad læserne siger om bloggens indhold og om hvor vigtigt det er, at have en klar strategi for at arbejde med de medier, man benytter sig af. Hvis man f.eks. er glad for at lave videoer til sin blog, er det vigtigt at man arbejder seriøst med mediet og at man er professionel.
Julie tager sig altid tid til at svare på alle kommentarer og henvendelser, da det opbygger tillid og troværdighed mod læserne. Julie sagde, at dette var tidskrævende og at hun ikke rigtigt følte at hun havde noget liv ved siden af sin blog, men dog mente hun at bloggen var det hele værd. Hvis man var i tvivl om indhold til bloggen, kunne man lave en meningsmåling og også benytte sig af datamålingsværktøjer som f.eks. Google Analytics, Google Docs og Facebook Insights, så det var nemmere at indsamle svarene fra meningsmålingen og bruge dem aktivt til nyt indhold til bloggen.
Næste oplæg omhandlede ”Influencer Marketing”. Oplægsholderen hed Tiika og var fra Søgemaskinetjenesten Skyscanner (www.skyscanner.com). Skyscanner havde lavet et samarbejde med to bloggere – den ene blog var amerikansk og hed ”alongdustyroads.com” og den anden var fransk og hed ”Voyages et Vagabondages”. Begge bloggere havde været i Singapore på en kombineret rejse og bloguddannelse, som var arrangeret af Skyscanner. Skyscanner er meget mere end en søgemaskine til flybilletter og vil gerne samarbejde med bloggere (såkaldte ”influencers”) og prøver at matche bloggere med firmaer. Skyscanner finder det ofte svært at finde den rigtige blogger at samarbejde med og derfor er Skyscanner som udgangspunkt ikke interesseret i at høre hvor mange følgere den enkelte blogger har på de sociale medier, men interesserer sig mere for det konkrete indhold, som bloggeren kan levere.
Næste oplægsholder var den administrerende direktør og stifter af www.beautifuldestinations.com, Jeremy Jauncey. Beautiful Destinations har mere end 12 millioner følgere på Instagram. Jeremy fortalte om, hvordan man skaber et godt og informativt indhold på de sociale medier ved hjælp af begrebet ”historiefortælling” (storytelling). Mange bruger i dag deres smartphones til at fortælle om deres liv i både ord og billeder og Jeremy spår, at det sociale media Instagram vil blive mere og mere populært. Jeremy vil gerne have, at man fokuserer mere på at lave et meningsfuldt og seriøst indhold netop kun til de sociale medier ved brug af mobiltelefoner. Det handler ganske enkelt om at gå ud og fortælle en god historie ved hjælp af mobiltelefonen og alle kan være med. Planlæg din uge og brug dit eget (lokal)område til at fortælle om dig selv og fantastiske steder, som du gerne vil vise og dele med andre.
Efter en lang eftermiddag med masser af spændende mini-konferencer og oplægsholdere, var jeg næsten ør i hovedet og besluttede mig derfor at forlade messeområdet for dagen og bruge aftenen på afslapning. Dette kombinerede jeg med lidt aftensmad og juleshopping i storcentret Westfield Shepherd’s Bush.
Onsdag 9. november 2016:
Det var blevet sidste dag på World Travel Market. Jeg var så heldig at være blevet udtaget til Bloggers Speed Networking, hvor 100 bloggere deltager. Bloggerne får hver deres lille bord og så kan man så gøre lidt reklame for sig selv og evt. den virksomhed man nu repræsenterer. Jeg repræsenterede InsideFlyer.dk og havde forberedt mig godt hjemmefra med materiale, visitkort m.v. Jeg skulle forud for denne session angive mine interesseområder og så ville arrangørerne prøve at blande bloggerne. Da jeg fik mit lille bord udpeget, kunne jeg se at jeg var blevet grupperet i kategorien ”Substainable / Responsible Travel Bloggers”.
Denne kategori tilhører rejsende, som er meget miljøbevidste når de rejser og som især også er glade for, at lokalbefolkningen på rejsedestinationen har det godt. Jeg skal gladeligt indrømme, at jeg ikke helt vidste hvad jeg havde rodet mig ud i, men jeg måtte bare prøve at gøre det så godt jeg nu kunne. Klokken 10:00 præcis blev dørene åbnet og så strømmede det ellers ind med udstillere fra hele verden, der ville promovere dem selv overfor bloggerne. Jeg var spændt på, om der overhovedet kom nogen hen til mig, men det viste sig at min tvivl blev gjort til skamme.
Indenfor den næste halvanden time talte jeg med 14 mennesker af forskellige nationaliteter. De fleste var fra Europa, men der var også folk fra USA, Indien, De Forenede Emirater (UAE) og Sri Lanka. Udstillerne repræsenterede alt lige fra turistorganisationer til hoteller, forlystelsesparker og organisationer, der tog miljøbevidste rejsende med til f.eks. Nepal. Jeg fik i den grad promoveret InsideFlyer til hele verden og kunne sagtens have brugt længere tid på at snakke med udstillerne.
Efter den spændende og hektiske blogsession, gav jeg mig god tid til at se på de mange flotte stande på messen, for det havde jeg ikke haft så meget tid til de sidste par dage. Efter en lang eftermiddag tog jeg afsked med World Travel Market for denne gang. Det har været 3 vilde, travle og overvældende dage og jeg har været begejstret for at kunne deltage og opleve hele verden samlet under ét tag. Jeg håber at kunne deltage igen næste år, hvor World Travel Market vil finde sted den 6.-8. november 2017.
Jeg fejrede en veloverstået messe med lidt mere shopping samt god underholdning i form af skuespillet ”Harry Potter & The Cursed Child” Part 2. Jeg havde ikke set part 1 og jeg vidste godt at part 2 var udsolgt på forhånd, men heldigvis for mig var der returneret nogle ubrugte billetter inde på Palace Theatre og så var der en plads til mig. Torsdag 10. november 2016 rejste jeg hjem til Danmark med en god portion oplevelser i bagagen. Jeg kan næsten ikke få armene ned af begejstring og ser frem til mit næste besøg i London.
Klik her for at læse om den første dag på messen!
Skriv et svar