Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
EasyJets administrerende direktør, Johan Lundgren, gav i dag interview til John Strickland på rejsemessen World Travel Market i London. InsideFlyer var med.
Det engelske lavprisselskab EasyJet har siden starten været en god udfordrer på især det europæiske marked. Først var flyene leasede, men i dag råder EasyJet over mere end 300 fly i den samlede flåde. Man benytter primært flytypen Airbus A320 og A321 og samarbejdet mellem EasyJet og Airbus er stærkt, både hvad angår pris og kvalitet. Selvom EasyJet er Europas 2. største flyselskab, er den samlede markedsandel ikke på mere end 10 %. Det syner ikke af meget, men forventes at blive forøget med tiden.
EasyJet har udviklet sig i de senere år og da svenske Johan Lundgren i december trådte ind i selskabet som ny administrerende direktør, var man i gang med en transitionsperiode. Som ny direktør skulle Johan vænne sig til de nye og måske lidt mere lavpraktiske omgivelser:
Der blev snakket meget om hangaren. Jeg troede, at det bare var et kælenavn for kontorbygningen med hovedkontoret, indtil det viste sig, at hovedkontoret faktisk lå i en fysisk hangar.
Johan griner og siger, at dette egentlig giver et meget godt billede på, at EasyJet forsøger at holde omkostningerne nede. Og omkostninger er der nok af. F.eks. fylder økonomiske kompensationer til passagererne for forsinkelser, aflysninger og nægtet ombordstigning meget. Johan har talt med adskillige politikere og med EU Kommissionen om, at der skal gøres noget. EasyJet forsøger at minimere forsinkelser, sådan at forstyrrelser for passagererne kan undgås, men nogle gange sker der ting, som flyselskaberne ikke selv er herre over og det skaber frustrerede passagerer, der prøver på at få en kompensation, selvom de måske ikke er berettiget til det. Politikerne er stort set enige om, at der skal gøres noget, for at der bliver taget hensyn til flyselskabernes økonomi, samtidigt med at forbrugerbeskyttelsen bevares. Johan peger på organisationen EuroControl, som bør være tovholder på dette. Europas luftrum er presset og Johan synes, at det er tåbeligt, at der flyves 5 % mere i luften, end der egentlig er behov for.
I forsøget på at mindske forsinkelser og aflysninger, benytter EasyJet sig særligt af Big Data. Indsamlingen af de mange forskellige informationer har stor betydning for den daglige drift. EasyJet gør meget ud af at beskytte passagerernes oplysninger (jf. den nye databeskyttelseslov, GDPR), og især oplysninger om passagerernes spisevaner ombord har betydning. Ved hjælp af algoritmer er det f.eks. lykkedes EasyJet at spare 800.000 stk. sandwich, som ellers bare skulle have været smidt ud. De smarte algoritmer er et vigtigt redskab til at højne passager- og kundeoplevelsen og f.eks. kan algoritmerne være med til at informere passageren på et tidligt tidspunkt om rejsens forløb. På den måde kan passageren f.eks. hurtigere blive ombooket, hvis der skulle opstå forsinkelser eller aflysninger.
Det er ingen hemmelighed, at konkurrencen er hård på markedet og selvom flyselskabet Ryanair er en stor konkurrent til EasyJet, får det nu ikke Johan til at ligge søvnløs om natten. Heller ikke dagens nyhed om, at Iceland Air opkøber WOW Air, kan på nogen måde komme som en overraskelse for Johan.
Hvordan ser fremtiden ud for EasyJet?
Trods vedblivende hård konkurrence og fortsat konsolidering på markedet, ser Johan fremtiden for EasyJet som lys. Der vil fortsat være fokus på korte ruter (short-haul), ligesom man fortsat vil have fokus på kerneprodukterne. EasyJet ønsker at få flere forretningsrejsende og der vil blive tilbudt nye on demand-produkter, som passagererne efterspørger. Dog kan man ikke forudsætte, at kunden altid vil betale prisen for produktet. Der kigges på et loyalitetsprogram, da det er vigtigt at kunne genkende passagererne, der er frekvente rejsende. Et sådan produkt vil også være med til at tiltrække nye rejsende.
Pakkerejser vil der ikke blive fokuseret så meget på, da mange passagerer primært flyver med EasyJet uden at booke hotel. Det er ikke meningen, at EasyJet skal være et rejsebureau – det er et flyselskab med fokus på enkle produkter med tilsat ekstra værdi for passageren. Det er filosofien.
Skriv et svar