Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Verdens flyselskaber forsøger efter bedste evne, at navigere i corona-krisen. Ligesom alle os andre. Der er dog forskel på hvor meget fleksibilitet flyselskaberne tilbyder kunderne. Air France KLM tilbyder for øjeblikket nogle ret lempelige vilkår.
De retningslinjer som Air France KLM har i spil lige nu skal sikre, at så mange billetindtægter som muligt forbliver hos selskabet samtidig med, at kunder hvis rejseplaner er berørt af corona-krisen, får så lang snor som muligt i forhold til, at udskyde deres rejse til et senere tidspunkt.
Tre kerne ord
Air France KLM opererer med tre kerne ord i deres retningslinjer.
Tid: Det er muligt at holde din booking (PNR) i “live” indtil 30. juni 2021.
Enkelhed: Du kan ændre din rejsedato og/eller destination indtil 30. juni 2021 uden at betale ændringsgebyr.
Dette gælder for billetter udstedt 21. april eller tidligere og med afrejse senest 3. juli 2020, eller billetter udstedt 22. april eller derefter og senere annulleret af flyselskabet (helt eller delvist).
Rejser du senest 30. november 2020 kan du gratis ændre din billet indenfor samme kabine. Det vil altså sige, at så længe der er plads i Economy, hvis du har booket det oprindeligt, så får du lov at ænder billetten. En eventuel merpris dækkes af Air France KLM. Samme vilkår gør sig gældende for Premium Economy og Business Class.
Rejser du 1. december 2020 eller senere, så kan du også ændre din billet uden gebyr, men en eventuel pris difference skal du selv betale.
Ønsker du at ændre rejsedato og din destination kan du også gøre det uden at betale ændringsgebyr, uanset hvornår din oprindelige billet er udstedt og uanset hvornår du ønsker at rejse (dog senest 30. juni 2021). En eventuel merpris skal du selv betale.
Fleksibilitet: Hvis du lige nu ikke ønsker, eller ikke kan overskue, at ombooke din rejse med Air France KLM, kan du i første omgang holde din booking i “live” til 30. juni, eller bede om en voucher (EMD) på billettens værdi. Denne voucher er gyldig i et år fra udstedelse og kan bruges til køb af billetter hos Air France KLM.
Refundering også en mulighed
Hvis ingen af ovenstående løsninger passer dig, og en eller flere af dine flyvninger er annulleret grundet corona-krisen, så er det rent faktisk også muligt, at bede om en fuld refundering. Her det dog værd at bemærke, at fra det tidspunkt du, eller dit rejsebureau, beder Air France KLM om refunderingen, vil der gå 12 måneder før flyselskabet gennemføre transaktionen. Forsinkelsen skyldes den store mængde af refunderinger som Air France KLM og alverdens flyselskaber er tvunget til at gennemføre i disse uger og måneder med baggrund i de globale rejserestriktioner.
Har du en billet som ikke er berørt af corona-krisen, hvor alle flyvninger fortsat er aktive, men hvor du alligevel ønsker at annullerer rejsen, så sker refundering efter de gældende regler for den billettype du har købt. Refundering af denne type reservationer, altså rejser som ikke er berørt af corona-krisen, vil ske så hurtigt som muligt.
Kilde og fotokredit: Air France KLM.
Sander siger
Det er simpelt ikke rigtigt, KLM NÆGTER at refundere, de siger at du skal tage en voucher som så er refunderbar efter 12 måneder.
KLM er i særdeleshed en af de slemme selskaber i branchen. Hvor selskaber som SAS og ryanair følger loven siger KLM bare, det var ærgerligt, loven gælder ikke for os.
Kig på facebookgruppen KLMREFUND og bliv klogere.