Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Medlemmer med sølvkort hos SAS EuroBonus har mistet næsten alle deres fordele denne sommer. Når sølvstatus ikke er meget værd, kan det få den sidste loyalitet til at forsvinde.
SAS EuroBonus giver nogle fordele til medlemmer, der er loyale overfor SAS og det norske datterselskab Widerøe. Hvis du ikke har så mange flyvninger i løbet af året, er har du måske optjent sølvstatus. Det giver bl.a. disse fordele:
- Brug check-in-skranken for Business i lufthavnen.
- Check-in af én ekstra taske med en vægt på op til 23 kg uden beregning (undtagen på SAS Go Light billetter).
- Fast Track i sommerferien, 6. juli-9. august 2020, når du flyver med SAS.
- Lounge-adgang (undtagen SAS Gold Lounge) i sommerferien, 6. juli-9. august og lørdage i perioden 12. januar til 4. juli 2020, når du flyver med SAS.
- Tag en ven eller op til fire nære familiemedlemmer (ægtefælle/partner/forældre og dine egne børn), som også har en SAS-flyvning, med i loungen.
- Dit bud er 10% mere værd, når du byder på en SAS Upgrade.
Disse fordele skulle være med til at få EuroBonus medlemmer på sølv-niveau til at vælge SAS frem for andre selskaber i ferieperioden. Men på grund af COVID-19 pandemien er antallet af SAS-flyvninger væsentlig mindre end tidligere år. Passagererne henvises til check-in automaterne i lufthavnen (i realiteten eksisterer Business check-in ikke). SAS Fast Track er lukket i Københavns Lufthavn og døren til SAS loungen er låst. Det er heller ikke muligt at byde på opgradering (men i lufthavnen kan du købe opgradering på de internationale flyvninger).
Hvad skal gøre kunderne loyale?
Den eneste reelle fordel ved sølvkortet er derfor, at man kan få en ekstra kuffert med på SAS flyvningen. Spørgsmålet er, om det er nok til at få dig til at vælge SAS frem for andre selskaber? Det gælder både ruten fra Aalborg til København, hvor SAS er i hård konkurrence med DAT og Norwegian. Men naturligvis også de internationale ruter, hvor SAS er i konkurrence med både andre netværksselskaber og lavprisselskaberne.
Lige nu gør SAS ikke noget for på nogen måde at kompensere for de manglende fordele. Da jeg i sidste uge boede på Marriott hotellet i København var hotellets lounge også lukket. Men jeg fik udleveret drinks-kuponer til hotellets bar. På den måde blev jeg proaktivt kompenseret for den manglende adgang til hotellets lounge – og jeg var meget tilfreds. SAS har mange muligheder for at gøre noget tilsvarende. Det kunne eksempelvis være at give:
- En voucher til loungen på et senere tidspunkt.
- En voucher på eksempelvis 75 kroner til en restaurant i lufthavnen, så man eksempelvis kunne få en kop kaffe eller en sandwich. Jeg er sikker på, at SAS kunne lave en fordelagtig aftale med nogle af lufthavnens spisesteder, så SAS ikke skal betale fuld pris for voucheren.
- Ekstra bonuspoint. Jeg er sikker på, at mange også ville værdsætte 500 – 1.000 ekstra point som kompensation.
- Et SAS gavekort (som kunne bruges til at købe billetter og bonuspoint på www.sas.dk). Man kan altid diskutere størrelsen af et sådant gavekort. Men 100 kroner ville da være en fin gestus.
Jeg er sikker på, at vi alle forstår og accepterer, at SAS lige nu har begrænsede muligheder for at tilbyde alle fordelene, som medlemmer af EuroBonus normalt har. Men jeg forstår ikke, hvorfor SAS blot sidder med hænderne i skødet. Der er mange måder, hvorpå SAS lige nu kunne kompensere medlemmerne og styrke loyaliteten. Og dermed også få os til at vælge en lidt dyrere billet med SAS frem for at bestille den hos konkurrenten.
Medlemmer med guld- og diamantkort har også mistet fordele
Medlemmer med guld- og diamant status har naturligvis også samme problem. De har heller ikke adgang til lounge og fast track. Da SAS stadig ikke servere drikkevarer på europæiske ruter, har diamant-medlemmerne heller ikke den gratis drink på GO (økonomiklasse).
Et tilsvarende problem har man med billetter på Plus. Da SAS lige nu ikke tilbyder nogen form for servering om bord, er mange af fordelene i plusbilletten forsvundet. Det giver helt sikkert også mange utilfredse kunder. Og jo længere SAS venter med at levere det produkt, passageren har betalt for, jo flere rejsende bliver utilfredse. Og dermed mindre loyale.
Sølvfordele, som du stadig har – men formentlig ikke bruger
For en god ordens skyld skal jeg lige liste de sidste fordele, som SAS giver til EuroBonus medlemmer med sølvstatus (jeg har ikke nævnt dem tidligere, da jeg ikke tror mange medlemmer værdsætter disse fordele på linje med adgang til loungen):
- Spar 5% og optjen nye Basispoint, når du køber en almindelig billet for point.
- Sølvprioritet på ventelister for flyvninger.
Hvad mener du?
Hvad er din holdning? Synes du også, at SAS skulle give en eller anden form for kompensation? og i givet fald: Hvad? Eller synes du, at fordelene ved EuroBonus sølvstatus er ligegyldige? Læg en kommentar – eller skriv et indlæg i vores forum.
Jeg tror i har rodet lidt rundt i fordelene. Såvidt jeg ved er det fortsat muligt at indchecke en ekstra kuffert, mens opgraderings bud pt. er suspenderet for alle.
Omkring fast track, så er alle security spor pt. fast track spor, så det er nok lidt hårdt at sige at den fordel er væk. Det er vel nærmest en fordel alle har pt.
Omkring check-in, så er der jo hjælp ved selfservice standerne, og alle standerne er pt. business check-in stander, så igen er det vel nærmest en fordel som alle har pt.
De eneste 2 fordele som man med rette kan sige mangler pt. er lounge adgang og opgraderings bud. Begge er 2 væsentlige fordele IMHO og jeg håber virkelig at lounge adgang snart kommer tilbage igen. Opgraderings bud er lidt mere tricky grundet den lave belægning. Det skal jo ikke være en billig adgang til business for folk som alligevel vil flyve business, så måske kunne den komme tilbage med højre minimums bud.
Hej Frank
Vi fremhæver faktisk, at medlemmer med sølvstatus kan få den ekstra kuffert med helt gratis. Så vi har ikke rodet rundt i fordelene.
SAS skriver på deres hjemmeside: “Due to the to the situation with COVID-19, SAS have decided to temporary close our Fast Track in Norway, Sweden and at Copenhagen Airport.” For mig er det naturligvis helt i orden, at SAS sparer penge. Og hvis de rejsende ikke værdsætter “fast track”, så bør SAS bruge sine midler på noget, som passagererne hellere vil have. Men jeg bliver efterladt med lidt samme følelse, som når jeg hos COOP får et medlemstilbud og bagefter i butikken kan se, at alle kan købe til den lave pris. Jeg mister helt følelsen af, at jeg får nogle eksklusive fordele.
Du har helt ret i muligheden for opgradering er fjernet – jeg retter artiklen til. Og takker for hjælpen
Jeg tror du misforstår hvad jeg skrev om fast track. Det handler ikke om at værdsætte fasttrack. Der er ikke noget behov for fast track pt. da alle security spor pt. har så kort kø selv i myldertiden at de er hurtigere end fast trak sporne i myldertid. CPH express er iøvrigt også lukket pt.
Jeg vil dog håbe på at de besparelses tiltag som både SAS og CPH er nød til at tage vil medføre at SAS fasttrack og CPH Express bliver lagt samme. Om man skal bevare security ved SAS loungesne har jeg ikke rigtig nogen holdning til. Det passer mig godt fordi jeg ofte parker i P6/P8/P10, og dermed har kort vej til loungen gennem SAS fast track, men de ekstra 5 min. gå tur gennem CPH express vil være god motion.
Kære Frank,
Jeg tror, at mange selskaber kommer til at ny-tænke deres forretning og de tilbud, man giver. Også fordelene til sølv-, guld- og diamantmedlemmer af EuroBonus. Jeg vil også gerne give SAS tid til at gennemtænke situationen, så de nye tiltag og procedurer bliver holdbare på sigt. Der er ikke brug for hovsa-løsninger lige nu.
Vedr. SAS Fast Track, så tror jeg vi bruger lidt forskellige formuleringer. Men i grunden er vi enige: SAS passagererne værdsætter ikke Fast Track lige nu, fordi der ikke er behov for dem. Og derfor skal SAS naturligvis ikke bruge penge på SAS Fast Track.
Og så vil jeg gerne slå fast, at jeg har rejst rigtigt meget med SAS (og andre selskaber i Star Alliance). Jeg har faktisk haft EuroBonus diamantkort i mange år. Derfor gør det også rigtigt ondt at se, at SAS har store problemer lige nu. Jeg håber, at SAS kommer godt igennem krisen og igen vil fremstå som et attraktivt flyselskab for os, der rejser meget.
Hej. Jeg ved ikke um du kan svare men jeg som er sølv medlem har fået tage over 40.000 bonuspoint den 1. juli, da de var udløbet.
Jeg skulle have brugt dem til flybillet til USA men nu de blevet fjernet og der er umuligt at komme i kontakt med nogen.
Jeg have som givet, regnet med at SAS ville forlænge gyldighed perioden men det ser ud som de ikke gør.
Kan dette være rigtigt ?
Der har været store diskussioner om at SAS ikke giver god kundeservice på en del områder. Og her er de udløbne point også et af punkterne. 40.000 point er rigtigt mange at miste. Indtil nu har SAS på andre områder valgt en meget hård linje, så jeg vil tro, selskabet også gør det med udløb af point. Men jeg vil anbefale, at du skriver til Eurobonus for at se, om de kan (og vil) gøre noget.
Jeg har nu oplevet SAS som værende large under Corona. Jeg manglede et par tusinde point for at kunne bibeholde min sølv status. SAS forlængede selv min status et år til.
Det synes jeg var god service.
Kære Kristoffer,
Jeg er glad for, at du værdsætter SAS. Det gør jeg normalt også (ellers havde jeg ikke haft diamantstatus i mange år). Det er rigtigt, at alle medlemmer har fået forlænget deres status med ét år. Det har mange flyselskaber gjort. Men lige nu er statusfordelene desværre blevet reduceret. Jeg håber, at vi snart får mange flere flyvninger og SAS vender styrket tilbage, så vi igen får dét flyselskab, vi kender fra før.