Ugen der gik…

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Endnu engang bringer vi ugen der gik. I dag blev det den 26. Marts, og hvad rørte sig i den forgangne uge i rejseindustrien? Det tager vi nu et kig på.

I denne uge skal vi kigge nærmere på følgende emner, fra den forgangne uge.

Air Dili modtog sin første Airbus A320

Timor Leste. Et lille land nord for Australien, hvis hovedstad hedder Dili, har fået mod på at gå ind i kommerciel luftfart. Selskabet “Aero Dili”, der startede op i 2018, og som ligeledes er det første luftfartsselskab med AOC i Timor Leste, har modtaget sit første Airbus A320 fly. Flyet blev oprindelig leveret til Volaris i Mexico, men kom senere til Bangkok Airways, i Thailand, før det nu er ankommet hos Aero Dili.

Rwandair udvider langdistanceflåden

Hos det afrikanske luftfartselskab Rwandair har man større ekspansionsplaner. Selskabet, har for kort tid siden modtaget et Airbus A330-200, som skal hjælpe det afrikanske selskab med at styrke positionen på det afrikanske marked. Flyet, der har fået registreringen 9XR-WX, blev i 2011, oprindeligt levere til Colombianske Avianca.

En Airbus A330 fra Rwandair i Bruxelles, i 2022: Foto André Jørgensen

Børn hjælper til hos Icelandair

På en flyvning til Washington, var søstrene Marin og iris, klædt ud som kabinepersonale ombord hos Icelandair. Pigerne gjorde sig så godt bemærket ved besætningen på flyet, at de fik lov at hjælpe med servicen ombord på flyet, den resterende flyvning. Fra InsideFlyer, skal der lyde at det er god stil fra Icelandairs side.

https://www.facebook.com/Icelandair/photos/a.95880786556/10158876105361557/

Beirut får ny passagerterminal

Åhhh Beirut. Hovedstaden i det mellemøstlige land Libanon står til at få en ny passagerterminal i landets eneste lufthavn, der er beregnet til passagertrafik. Den nye terminal vil være fuld finansieret af den private sektor, uden at staten i Libanon lægger en eneste krone i byggeriet. Passagerterminalen vurderes til at vil kunne rumme 3,5mio årlige rejsende, og vil være klar til åbning i 2027.

Middle East Airlines. Forkortet MEA, er det nationale luftfartselskab i Libanon. Selskabet forventes at blive storforbruger i den nye terminal. (Photo BongoPlanes)

JetBlue fordobler på Heathrow

Det amerikanske luftfartselskab JetBlue, som i 2022, åbnede ruter fra London og til New York og Boston, har vist sig at have succes på sine ruter til den britiske hovedstad, på trods af skarp konkurrence fra bl.a British Airways. United Airlines m.f. JetBlue har nu sikret yderligere slots i heathrow, og dette betyder at den ene af 2 daglige afgange til Gatwick, nu bliver rykket til Heathrow.

En Airbus A321LR, fra JetBlue i Hamburg Finkenwerder: Foto: BongoPlanes.

Phillipine Airlines overvejer Airbus A350-1000

Phillipine Airlines, som oprindelig havde anskaffet sig 6 eksemplarer af flytypen Airbus A350-900, ønsker at vokse. Flyselskabet som har været igennem en chapter 11 process, måtte dog i denne proces give afkald 4 eksemplarer af denne version, og endte derfor med kun at have 2 fly tilbage i sin flåde. Nu ser selskabet imod bedre tider, og derfor ønsker selskabet nu at kigge på flere eksemplarer af Airbus A350 flytypen. Denne gang skulle det dog forlyde at det er fly i 1000 versionen, som selskabet er på udkig efter.

En Airbus A350-900 Phillippines Airlines i Toronto Pearson lufthavnen i 2020: Foto: Aaron Davis. Wikimedia

JetBlue, får svære ved Spirit opkøb

Så godt som man troede at Spirit var ved at fusionere ind i jetBlue, kom der endnu et benspænd for den store fusion. DOT(Department Of Transportation), har nu valgt at afvise en dispensationsanmodning indgivet af Spirit og JetBlue, med henvisning til en klage som justitsministeriet har indgivet.

Spirit Airlines A321-231(WL) (N669NK) landing at RWY 04R at Newark Liberty Airport (EWR) (Photo BongoPlanes)

Er du frequent flyer, eller har interesse i luftfart og rejsebranchen? Så kan du med fordel kigge på vores forum: Klik HER



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *