Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Der sker rigtigt meget for SAS i øjeblikket. Skiftet til SkyTeam, udtrædelsen af chapter-11, ny intra-EU Business Class og nye langruter på vej. I denne artikel fokuserer vi på langruterne og ser på hvilke destinationer, som kunne være på tale.
SAS har siden pandemien haft begrænset antal af langrutefly. Det skyldes den chapter-11, som SAS netop er trådt ud af. I løbet af denne måtte de sige farvel til to Airbus A350’ere.
Nu har SAS CEO Anko van der Werff flere gange fortalt at nye langruter er på vej. Det passer også godt med at vi af samme Anko van der Werff har fået at vide, at der er to nye Airbus A350’ere på vej ind i SAS flåden. Det er de to sidste fra den oprindelige A350-900 flyordre til Airbus, som fortsat er aktive.
Det er derfor interessant at kigge lidt på, hvor disse langruter kan gå hen. Det er nærliggende at der skal ske en tilpasning i USA for at komme nærmere de centrale Delta Air Lines hubs, som ruten til Atlanta er et klart bevis på. En anden nærliggende grund er at kigge på de uservicerede ruter ud fra Københavns Lufthavn. Der kunne Seoul være meget nærliggende. Sidste ting er destinationer, hvor turister og charter vil være den største vægt. Der har vi tidligere skrevet om Costa Rica.
Sagt at chefen selv
Som nævnt så har SAS CEO Anko van der Werff flere gange talt om nye langruter og de to nye Airbus A350’ere. Dette kan du blandt andet høre i vores seneste interview med ham her:
I forbindelse med overgangen til SkyTeam, så var SAS CEO Anko van der Werff også ud på Instagram og sige klart at de vil komme med nye langruter.
Tættere på Delta Air Lines hubs
Det er også nærliggende at SAS vil flytte nogle ruter i USA til at være tættere på Delta Air Lines hubs. Delta har følgende hubs i USA:
- Atlanta Hartsfield-Jackson International Airport (ATL)
- Boston Logan International Airport (BOS)
- LaGuardia Airport (LGA)
- John F. Kennedy International Airport, New York (JFK)
- Salt Lake City International Airport (SLC)
- Detroit Metropolitan Wayne County Airport (DTW)
- Minneapolis-Saint Paul International Airport (MSP)
- Seattle-Tacoma International Airport (SEA)
- Los Angeles International Airport (LAX)
Vi har netop set at Atlanta ruten startede op og det er helt centralt for at sikre gode videre forbindelser for SAS kunderne (og for Delta kunder der vil til Norden).
Vi har derfor også en formodning om at SAS kunne skifte deres nuværende rute til Washington. Grunden er at Washington ikke er en Delta hub og vi tvivler på at der er kunder nok til at holde en rute aktiv, når der ikke flyves videre derfra. Måske ikke et skifte, men så at det bliver en Airbus A321LR som fast flyver på ruten.
Minneapolis-Saint Paul International Airport (MSP) er en af de lufthavne, som kunne komme i spil som en erstatning for Chicago. Chicago er en destination som SAS de seneste år har skåret en del ned for og efter skiftet til SkyTeam er der ikke mange muligheder for gode videreforbindelser.
Uservicerede ruter fra Københavns Lufthavn
Øverst på manges ønskeliste er nok Seoul. Den har ligget højt på listen over uservicerede ruter fra Københavns Lufthavn længe, kun passeret af Bali og Nuuk:
Langruter | ||
1 | Denpasar-Bali | 18780 |
2 | Nuuk | 16355 |
3 | Seoul | 15205 |
4 | Tehran | 12731 |
5 | Seattle | 12261 |
6 | Orlando | 12102 |
7 | Johannesburg | 10340 |
8 | Hong Kong | 10313 |
9 | Nairobi | 10152 |
10 | Sydney | 10093 |
Seoul er også et godt match nu hvor SAS er kommet i alliance med Korean Air. Dermed giver det et godt fundament for både passagerer og fragt. Så en oplagt kandidat til en ny langrute.
Om SAS vil ind og flyve på Grønland og dermed Nuuk er også en interessant tanke. Der er ikke i dag stor konkurrence på flyvninger til Grønland. Måske en Airbus A321LR kunne komme i spil.
Turist- og charterruter
For at udnytte flyene optimalt hen over vinterprogrammerne, så kunne det være muligt at SAS ville flyve til et antal destinationer, som primært bruges af turister. Det kunne være ruter, hvor et eller flere charterselskaber har købt stor kapacitet ind og dermed skaber fundamentet for ruten.
Vi har set at SAS lave samarbejde med Apollo om at bruge en af deres Airbus A321LR til flyvninger til Gambia. SAS og Apollo starter direkte flyvninger mellem København og Banjul, Gambia i november 2024.
Senest så vi rygter om at SAS ville lave ligende setup med to ugentlige afgange til Costa Rica. Dette var med en af deres Airbus A350’ere og kunne start til vinterprogrammet 2025.
Så vi ser at der kan komme flere af denne slags ruter, men det vil formodentligt være sæsonruter om vinteren.
Foto: Henrik Olsen
Hvorfor tænker du A321LR på en eventuel Grønlands-rute? Pga. de tre klasser i kabinen? For distancen er ikke længere end at ‘almindelige’ A320NEO kan benyttes, og personlig så jeg da hellere, at A321LR blev brugt til det, den er anskaffet til – de lange, tynde ruter
Korrekt. Kun for at holde kabine layoutet inde tre klasser og tilbyde et andet produkt end hvad der er på markedet.