Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Vejen til en rigtig grøn omstilling er lang for luftfartsindustrien, så hvordan når man dertil? Mens andre lufthavne tæller på knapperne, har man i Esbjerg for længst taget det første skridt.
Målt på passagertal hører Esbjerg Lufthavn til blandt de mindre i landet, men den spiller en nøglerolle indenfor energi-sektoren – ganske passende for en by, der er kendt som Danmarks Energimetropol. Byen har også lagt navn til den vigtige “Esbjerg Deklaration” fra 2022, hvor topledere fra en række Nordsølande og EU præsenterede en ambitiøs plan for 150 GigaWatt grøn energiproduktion i havet vest for Esbjerg – som et nordeuropæisk maritimt Saudi-Arabien, så at sige.

I dag opererer tre helikopterfirmaer ud fra Esbjerg Lufthavn og understøtter derved den vitale energiproduktion i Nordsøen, hvad enten der er tale om naturgas eller vindmølleparkerne. Men i en tid hvor den grønne omstilling står højt på klimadagsordenen, er det interessant, at Esbjerg Lufthavn også har den gule – eller skal vi sige: Den grønne? – førertrøje på, når det gælder at tackle tidens største udfordring for luftfartsindustrien: Reduktion i udledningen af de skadelige klimagasser.
Mens vi venter på brinten
Det står rimeligt klart, at for luftfarten er det store gennembrud på klimafronten primært forbundet med brint-teknologi. Verdens førende flyfabrikant, Airbus, arbejder intensivt på fremtidens klimaneutrale løsninger, men udfordringerne er gigantiske, så nye, revolutionerende flytyper venter ikke “lige om hjørnet”. Samtidig ser vi de første el-drevne fly nærme sig markedet, men ikke overraskende er der tale om små fly med begrænset rækkevidde. Skal vi derfor gøre noget for klimaet her og nu, er midlet SAF, Sustainable Aviation Fuel. SAF udvindes af en lang række affaldsprodukter, såsom madolie (UCO) og bioaffald, m.v. og kan potentielt reducere luftfartens udledning af klimagasser med op til 80 %, regnet over hele livscyklen fra produktion til forbrug. Den store reduktion ligger dog i fremstillingen, ikke i selve forbrændingen. Samtidig nedbringer det mængden af finstøv og svovl med hh. 90 og 100 %.
Flaskehalsproblemer
I øjeblikket bruges SAF som tilsætning til konventionel kerosin. Airbus fly af den nyeste generation er ganske vist potentielt i stand til at flyve på 100 % SAF. Men tankning af SAF er stadig underlagt en myndighedsbestemt overgrænse på 50 %. Derudover plages anvendelsen fremdeles af især to flaskehalsproblemer. Det første er, at produktionen dramatisk halter bag efterspørgslen. I 2024 lå verdens produktionskapacitet på bare 0,5 % af den samlede mængde af flybrændstof. Af samme grund starter EUs “ReFuelEU Aviation” Regulativ også med et beskedent krav om en generel 2 % SAF-tilsætning i år, stigende til 70 % i 2050. Det andet problem er, at de færreste lufthavne i dag råder over den nødvendige infrastruktur.
Alt dette påvirker naturligvis prisen, og derfor er der også behov for statsligt tilskud. Men somme tider går kunderne foran den langsommelige stat.
Esbjerg viser vejen
Her skiller Esbjerg Lufthavn sig ud.
Helikopteroperatøren NHV, som med base i Esbjerg arbejder under en fler-årig kontrakt med vindmølleproducenten Vestas, er begyndt at flyve med en 40 % SAF brændstoftilsætning. Det er muliggjort ved et tæt samarbejde mellem DCC Energi, Shell Aviation DK og Esbjerg Airport.

Til InsideFlyer.dk udtaler Liv Jessen, marketing- og kommunikationskonsulent i Esbjerg Airport:
“Somme tider er det en fordel at være en mindre lufthavn, hvor omstilling er nemmere. Vestas, der jo i sig selv er indbegrebet af grøn energi, ønskede at alle helikopterflyvninger til deres vindmølleparker så vidt muligt skulle foregå med SAF-brændstof, og da vi Esbjerg allerede har de nødvendige faciliteter til tankning af SAF og samtidig er base for flere helikopteroperatører, lå løsningen lige for.”
NHV, som har hovedkontorer i belgiske Oostende, ledes af danske Lars-Henrik Thorngreen, tidligere helikopter- og testpilot i flyvevåbnet, men også med stor international erfaring bl.a. fra ledende stillinger i Air Greenland og Global Helicopter Service (Bayern). Fra sine 10 baser i Europa og Afrika opererer NHV i dag 35 helikoptere, heraf tre stationeret i Esbjerg. Selskabet har 450 ansatte og en forventet omsætning på 160 mio Euro i år – med fortsat vækst i kikkerten.

Til InsideFlyer.dk fortæller han:
“For os er SAF egentlig bare en brændstoftype med mindre klimaaftryk. I princippet kunne vi flyve med 100 SAF, hvis EASA (Det Europæiske Luftfartsvæsen) tillod det. Der er ikke nogen performance-forskel, men hvad der betyder noget er tilgangen. Mængderne er begrænsede og det er dyrere, så det er kunderne, der driver SAF-indsatsen. I Esbjerg har vi adgang til den nødvendige mængde af brændstof, hvorimod vi stadig har udfordringer på nogle af vore andre baser, hvor vi også gerne vil flyve på SAF. Det er i det væsentlige et spørgsmål om logistik, for det er ikke bare mængden men også et spørgsmål om den nødvendige infrastruktur. Men Esbjerg Lufthavn og brændstofleverandøren var i den grad med os og hjalp os. Vi ser det som en stor succes, takket være at alle var interesserede i at gøre det her.”
Et næste skridt
Et næste skridt på vejen til en grøn fremtid er allerede taget med et stort EU-finansieret projekt ved navn DIOL – Developing Innovative Offshore Logistics. Projektet ledes af Esbjerg Airport i samarbejde med 12 partnere i Holland, Tyskland, Frankrig og Danmark. For Esbjergs vedkommende involverer det indsats af droner, som skal flyve fra en startpad på Esbjerg Havn, men styret fra kontroltårnet i Esbjerg Airport. Droneflyvningerne vil supplere nogle helikopterflyvninger, f.eks. inspektionsflyvninger til havmølleparker eller transport af mindre komponenter, og kan således både skåne naturen og spare mange penge.
Rom blev ikke bygget på én dag, siger man, og Esbjerg Deklarationen bliver heller ikke til virkelighed på et øjeblik, men på den jyske vestkyst tager man deklarationen alvorligt – og er på vej til at gøre den politiske hensigtserklæring til en realitet.
Forsidebillede: En Airbus EC-175 helikopter fra NHV starter i Esbjerg Airport til en Nordsøflyvning (Foto: BongoPlanes)






Skriv et svar