Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
SAS står foran endnu et strategisk løft i widebody-flåden, idet selskabet inden for udgangen af december forventer at modtage sin syvende Airbus A350-900. Leveringen markerer en væsentlig fremdrift i eksekveringen af den oprindelige A350-flådeplan.
Det nye fly er del af den oprindelige ordre på otte Airbus A350, som SAS indgik i juni 2013. Første fly blev leveret i november 2019, men forløbet efterfølgende har været præget af markante eksterne chok. Under pandemien og i selskabets efterfølgende Chapter 11-proces blev SAS tvunget til at styrke likviditeten gennem aktivtilpasninger, hvilket inkluderede salget af to A350-fly. Disse frasalg var en direkte konsekvens af både en dramatisk efterspørgselsnedgang og kravene fra rekonstruktionsprocessen i USA.
Det betyder, at SAS midlertidigt vil operere med fem A350-fly i flåden frem til foråret 2026, selv efter ankomsten af den syvende maskine. Først når det ottende og sidste fly i den oprindelige ordre bliver leveret i starten af 2026, vil selskabet igen nærme sig det planlagte setup.
A350-platformen er central i SAS’ fremadrettede longhaul-strategi. Flåden skal understøtte lanceringen af den nye rute til Mumbai samt levere kapacitet til en række frekvensløft på udvalgte interkontinentale ruter. De operationelle fordele ved A350 – herunder brændstofeffektivitet, rækkevidde og bedre payload – er integreret i SAS’ kommercielle roadmap og forventes at styrke cost-to-serve-profilen på tværs af netværket.
Vi ved også at SAS har en skæv fordeling mellem langdistanceflyene og så deres kort og mellemdistanceflyene. Så fremtiden vil forventelig byde på flere langdistancefly til SAS. Dette er også bekræftet af Air France – KLM, hvor topchefen, Benjamin Smith, for nyligt har udtalt at han ser dette som en central mulighed efter overtagelsen i slutningen af 2026.
En central komponent i planen omfatter en opskalering af SAS’ langdistancenetværk, potentielt med transatlantiske initiativer, under Air France-KLM-koncernens paraply.
Benjamin Smith, CEO i Air France – KLM.
Selvom indfasningen af de sidste to A350-fly finder sted langt senere end oprindeligt planlagt, baner leverancerne vejen for en mere stabil og konkurrencedygtig widebody-struktur. Dette markerer samtidig en gradvis normalisering efter en periode, hvor pandemien og Chapter 11-processen satte markant pres på SAS’ kapacitetsstrategi og finansielle handlefrihed.
De to næste fly får registreringen SE-RSG og SE-RSH. Selve navnet på SE-RSG bliver i følge vores informationer Yngve Frej Viking.
Foto: Foto: Henrik Olsen






Skriv et svar