Årets Airbus Summit er i gang

Airbus Summit 2021

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

InsideFlyer er lige nu i Toulouse og deltager i årets Airbus Summit, som har fokus på at gøre luftfarten mere klimavenlig. Det varer to dage og vi samler op på det i en senere artikel, men du kan selv følge med live.

InsideFlyer blev inviteret med til årets Airbus Summit af SAS og vi er glade for at vi, som et førende medie, kan dække sådan en event med en meget vigtig mission.

At gøre luftfarten mere klimavenlig er ikke nem og når flyselskaberne har købt nye fly af de nuværende modeller, så er mange af de lavthængende frugter plukket. Derfor kigger blandt Airbus på at se hvordan de kan bygge fly og systemer, der giver endnu flere besparelser på blandt andet CO2 udledningen.

På årets Airbus Summit er både de traditionelle netværksselskaber og lavprisselskaberne til stede.

Air France og deres “Albatross” flyvning til Toulouse til Airbus Summit. Foto: Airbus

Dagen startede med at snakke om Albatros projektet. Dette projekt følger et holistisk tilgang og involverer alle faser af en flyvning.

Derfor er både flyselskaber, lufthavne, Air Trafic Controls og flere andre parter sammen med Airbus med i projektet. Der kigges på teknologien, men i høj grad også på selve operationen. Kan man undgå at der opstår kø i luftrummet over de travleste lufthavne i fremtiden, så du ikke skal vente 30 minutter for at lande? Dette var en af opgaverne som Albatross skulle løse med netop teknologi og mere effektive procedurer.

Albatross lavede en test flyvning til Toulouse i dag. Det var et Air France fly, som fløj en optimeret rute inklusiv start og landing. På den måde kunne der for eksempel spares en del motorkraft i hele indflyvningen til Toulouse. Det samme gælder for tiden som flyene kører på jorden og øget mængder af mere miljøvenligere brændstof.

SAS prøvede for nogle år siden at indføre en “grøn indflyvning”. Dette ved at sikre at flyene kunne “glide” ind ved reduceret motorkraft. Det er tiltag som dette som skal i fokus og være en helt normal standard. Dette kræver naturligvis at flere tiltag ændres i dagens procedure – og at undersøge og sikre at det kan gøres sikkert i selv de mest travle lufthavne.

Denne første flyvning er starten på en række test i resten af 2021 og ind i 2022.

Albatross projektet har følgende partnere:

  • Airbus
  • Air France
  • Austro Control
  • DLR
  • DSNA
  • Eurocontrol
  • LFV
  • Lufthansa
  • Novair
  • Schiphol
  • Smart Airport Systems
  • SWEDAVIA
  • SWISS
  • Thales AVS France
  • WIZZ AIR UK

Følg selv med i dag og i morgen

Du kan selv følge med i live streamingen på dette link (der er pause frem til 1330.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *