Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Air France-KLM har indgået et samarbejde med Singapore Airlines på ruter til Sydøstasien og Australien.
Codeshare aftalen omfatter også europæiske ruter fra Paris. Gennem samarbejdet håber selskaberne at styrke deres rutenetværker og genvinde markedsandel.
Samarbejdet ligner det nylige annoncerede samarbejde mellem Lufthansa og Cathay Pacific. Konkurrencen på ruter mellem Europa, Asien og Australien er stor på grund af den stærke position de mellemøstlige selskaber har. Både asiatiske og europæiske flyselskaber kan mærke presset.
En aftagende forespørgsel efter rejser til Asien har svækket de mellemøstlige selskaber. Ved at arbejde sammen forsøger de europæiske og asiatiske selskaber at vinde deres markedsandel tilbage. At man krydser de tidligere stærke grænser mellem alliancerne er herved underordnet. Singapore Airlines er netop medlem af Star Alliance, mens Air France-KLM er et vigtigt medlem af Skyteam.
Codeshare Air France og Singapore Airlines
Fra den 27. april vil Air France sætte deres rutenummer på flyvninger fra Singapore til Sydney og Melbourne. Derudover vil Air France sætte deres rutenummer på et antal regionale ruter i Sydøstasien. Disse ruter bliver udført af SilkAir, et datterselskab af Singapore Airlines. Det inkluderer ruter til Kuala Lumpur, Penang og Phuket.
Interessant detalje er at Air France netop stoppede deres egne flyvninger til Kuala Lumpur for to år siden, eftersom ruten ikke var rentabel.
Singapore Airlines vil placere deres rutenummer på 10 europæiske Air France ruter fra Paris, herunder Bordeaux, Edinburgh, Lissabon, Madrid, og Marseille.
Air France flyver i dag dagligt med en Boeing 777-300 fra Paris til Singpore Changi, mens Singapore Airlines dagligt flyver med en Airbus A380 til Paris.
Udvidelse til KLM?
På dette tidspunkt har samarbejdet ingen betydning for KLM og Singapore Airlines flyvninger mellem Amsterdam og Singapore. Både Air France-KLM og Singapore Airlines har dog hentydet at samarbejdet kan blive udvidet til at omfatte andre selskaber indenfor hindenandens grupper. KLM blev ikke eksplicit nævnt i den forbindelse, men taget Singapore Airlines’ tilstedeværelse i Amsterdam i betragtning, ville det være en naturlig antagelse.
Denne artikel er oprindeligt skrevet af Roij Scholten fra vores søsterside Insideflyer.nl
Skriv et svar