Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Air France modtog fredag formiddag den sidste af de 10 bestilte Boeing 787-9 Dreamliner-fly. Denne levering er et vigtigt skridt i moderniseringen af selskabets langdistanceflåde.
Selvom luftfarten har været i en dyb krise siden marts, betyder det ikke, at alt står stille. Fredag formiddag landede Air Frances sidste af i alt 10 nye Boeing 787-9 Dreamliner-fly i Charles de Gaulle lufthavnen i Paris.
Boeing 787 er en del af Air Frances løbende arbejde med at modernisere og strømline sin flåde. Flyselskabet har også afgivet ordrer på 38 Airbus A350-900s til at erstatte de ældre Boeing 777-200ER-fly. Seks af disse er allerede leveret. Næste år vil Air France modtager sin første Airbus A220. Denne flytype skal erstatte selskabets A318 og A319.
Moderniseringen betyder dog også at selskabets Airbus A380 nu vil forlade flåden. Air France annoncerede allerede sidste sommer, at gigantflyene ikke passede ind i selskabets flådestrategi, og at det ville udfase flytypen i 2022. Corona-situationen fremskynder imidlertid disse planer, og i maj meddelte Air France, at det nu helt vil holde op med at bruge A380-flåden.
Bedre Business Class – bliver “First Class” afskaffet?
En del af grunden til, at Air France valgte at udfase Airbus A380 var, at det ville blive dyrt at opgradere interiøret i de ældre kabiner til den standard, vi har i dag. Boeing 787 og Airbus A350 leveres med en moderne kabine i Business Class. Flyene har en 1-2-1 sædekonfiguration. Alle passagerer får dermed direkte adgang til gangen.
Med Boeing 787 og Airbus A350 ligger det i kortene, at første klasse (La Première, som Air France kalder produktet) bliver afskaffet. Ingen af de nye fly har en første klasses kabine om bord. Når Airbus A380 nu tages ud af flåden, findes La Première kun på nogle af selskabets Boeing 777-300ER-fly. Air France er på ingen måde alene med at droppe første klasse. I de senere år har vi set flere og flere selskaber reducere eller helt afskaffe første klasse.
Artiklen er oversat og lettere bearbejdet. Den er oprindelig skrevet af Martin Damm Laupstad og bragt på vores norske søsterside.
Forsidefoto: Boeing
Skriv et svar