Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Turen er fra Grønland og til København. En tur Air Greenland normalt bruger deres ene Airbus A330 til
Grundet den nuværende situation er A330-flyet grounded og Air Greenland har indsat en propeldrevet Dash 8-200 i stedet for. Normalt er det fra Kangerlussuaq til København at Air Greenland bruger deres ene Airbus A330.
Det er sandsynligvis i nutidens mindst komfortable flyvetur, som Air Greenland har igangsat. Men hvorfor i det hele taget dette? Jo, ser du. Grunden er faktisk simpel. Der er et reelt behov for at holde en flyrute mellem Nuuk og København i gang. Det er den eneste måde at sikre vigtige forsyninger og transport af personer der har et vigtigt ærinde i Grønland eller Danmark. Men vigtigst af alt, så er det fordi at Grønland ikke kan behandle COVID-19 testene. Det skal gøres i Danmark, da der ikke findes testudstyret til det i Grønland.
Så da der ikke er efterspørgsel efter den normale store Airbus A330, så indsættes en af deres 7 Dash 8-200 på ruten fra Nuuk og til København.
Da en lille Dash 8-200 ikke kan flyve direkte til København, så flyves der via Island på turen. Turen på de 8 timer er følgende (målt ud fra turen fra København til Nuuk via Island den 23. marts 2020):
- København til Rekjavik: 4 timer og 58 minutter
- Rekjavik til Nuuk: 3 timer og 2 minutter
Flyet holder stille i Keflavik lufthavnen i en time for at få flybrændstof på.
Eftersom Air Greenland løbende har brugt deres Dash 8-200 fly på ruten mellem Grønland og Island, er det ikke unormalt med 3 timers flyvning i et propelfly (turboprop). Sammenlagt er det dog ikke normalt og slet ikke komfortabelt. Det går lige for de mange som pendler fra for eksempel Billund til København, hvor det ofte er en ATR72 der flyves med. Få vil dog synes det vil være komfortabelt at flyve ret meget længere.
I øjeblikket finder vand dog vej og der prøves mange nye ruter af ude i verden. Qantas flyver for eksempel nu direkte fra Australien til London med deres Airbus A380’ere (uden stop i Singapore som normalt – stoppet lægges i Australien nu).
Du kan følge flyvninger på FlightRadar24 her.
Lige nu er to af deres fly netop i luften fra Island til henholdsvis København og Nuuk:
Ricco siger
A330’eren er til C-eftersyn i 2 mdr. Derfor er den ikke til rådighed. 8 timer med mellemlanding er da ikke ret lang tid. Dem der flyver til Grønland er da forberedt på man jan strande p.g.a. vejr.
Henrik Olsen siger
Hej Ricco,
Vi er med på at A330’eren er til service og at HiFly var kaldt ind. Dog syntes vi forsat at 8 timer i en turboprop er lang tid og ikke komfortabelt – selv ikke sammenlignet med A330’eren. Den faste rute til Rekjavik er kun lige over 3 timer.
Hilsen
InsideFlyer
1. OY-GRN, som er Air Greenlands A330, er pt til tjek i Bordeaux og derfor ikke grounded på grund af virus-udbrud.
2. De har wetleaset HiFly, som flyver med CS-TQP, og så sent som i dag, den 25.marts, har den fløjet til Thule Air Base. Den flyver i øvrigt til Kangerlussuaq igen i morgen som GL6781:)
Bare lige mine synspunkter 😀
Hej,
Vi er med på at deres normale A330 er til service. Men HiFly var sat på jorden efter Thule Air Base turen. Hvis den Hifly forsætter, så er vi lidt overrasket over formålet for den Dash 8-200 rute de har startet op. For der var en tur så sent som i dag.
Hilsen
InsideFlyer
Der er to Dash 8 der flyver. Den ene har pt base i København. Den anden i Nuuk, og de mødes i Keflavik.
HiFly bruges primært til fragter et par gange om ugen. Der er behov for mere kontakt til DK end de to gange om ugen som HiFly-forbindelsen yder. Derfor de to Dash 8-200. Der kan værer brug for at sende prøver dagligt og der kan være tale om at have personer ombord der har en kritisk opgave eller job i samfundet. Så bliv I bare “overraskede”. Det er i særdeleshed IKKE en rute! Man kan ikke booke. Alt er lukkede ned.
Tak for et godt og uddybende svar 🙂