Airbus A380 programmet risikerer dødsstød fra flyselskaberne

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Denne uge har ikke været den bedste for Airbus og deres A380 program. Nu ser det ud til at det har fået dødsstødet.

Det er Emirates, Qantas og British Airways, som med hver deres udmeldinger giver superjumboen dødsstødet.

British Airways og IAG har flere gange nævnt at de gerne ville have flere Airbus A380’ere ind flåden, men at prisen per fly skal ned på en andet niveau før det er rentabelt. Dette er hidtil ikke været en mulighed.

Så kommer Emirates med en udmelding om at den order de lavede sidste år, som var med til at sikre A380 programmets rentabilitet og dermed overlevelse, med stor sandsynelighed skal konverteres til A350 modellen i stedet for.

Qantas melder sig også ind på scenen og er kommet med en klar udmelding om at de resterende 8 A380’ere, som de havde i ordrebogen nu også skal annulleres. Qantas vil i stedet for opgradere kabinerne på de 12 fly, som de allerede har i flåden.

Ordrebogen for A380’eren

Ordrebogen er suverænt præget af de ordre som Emirates har. De står for 61% af den samledeordrebog. Som det ser ud lige nu (før Qantas annullerede deres ordre) er der 87 ordrer tilbage.

De er fordelt på følgende måde:

  • Emirates med 53 fly
  • Amadeo med 20 fly
  • Qantas med 8 fly
  • Air Accord med 3 fly
  • Air Nippon med 3 fly

Så hvis Emirates konverterer op mod 20 fly til A350 modellen i stedet for, samt Qantas nu har annulleret deres 8 fly, så bliver ordrebogen nedskrevet med godt en trediedel. Dette gør ret sikkert at superjumboen ikke overlever og vi må se færre og færre af dem hen over de næste 10-15 år.

En skam, da det er en favorit blandt os som rejser, da den giver højere komfort og mere plads end mange af de andre fly, som vil erstatte den.

Vi kommer til at mangle superjumboen og dens komfort. Hvad er din erfaring med superjumboen?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *