Amadeus-studie viser marginale forskelle mellem nordiske forretningsrejsende

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Gennem syv år undersøgte studiet 1000 forretningsrejsende og beslutningstagere fra fire nordiske lande.

Undersøgelsen gennemførtes af Nordic Bench i årene 2012, 2014, 2017 og 2019, for over en syvårs periode, at overvåge udviklingen af nordiske forretningsrejsende. Et gennemsnit på 1000 personer pr. år, fra store til små firmaer, besvarede undersøgelsen.

Rapporten er blevet sammenholdt i 2020, i de første måneder af COVID-19-udbruddet. Forandringerne i rejsebranchen på grund af COVID-19, har resulteret i stor usikkerhed, men resultatet af denne undersøgelse kan udgøre et udgangspunkt for at håndtere fremtidige forandringer og til at støtte rejsende, firmaer og hele branchen på vejen til genopretning.

Vi spurgte både beslutningstagere og forretningsrejsende for at se hvordan firmaernes behov og tekniske udvikling, adskiller sig mellem landene. Vi vil gerne dele vores resultat, så firmaer og rejsebureauer er medvidende om disse forskelle, når de beslutter deres rejse-policies for at optimere mødebehov hos hvert enkelt lands rejsende.

Johan Nordqvist, ansvarlig for Amadeus i Skandinavien.


Vigtige resultater fra undersøgelsen:

  • Hvis den rejsende ikke kan få tilgang til alle priser i sit bookingsystem, er man mere tilbøjelige til at stole på andre kanaler, for at få det fly eller hotel man ønsker, hvilket gør at Travel Managers udsættes for et svært ”Duty-of-care”-dilemma. Den trend viser vigtigheden for firmaer og rejsebureauer, i at have indhold tilgængeligt, når man investerer i et selvbookingsværktøj.
  • I takt med at flyselskaberne deler deres udbud op, øges efterspørgslen på tillægsydelser blandt nordiske forretningsrejsende, men specielt for dem som rejser 80 dage eller mere, om året. Travel Managers kan overveje at give de ofte rejsende tilgang til ekstra ydelser. Dette kan få den rejsende til at føle sig mere værdsat, veludhvilet og motiveret, samtidig med at firmaet kan få en mere produktiv og loyal ansat.
  • Beslutningstagere og rejsende er ikke altid enige omkring prioriteringer. Selv om forretningsrejsende ville få tilgang til et fuldstændigt integreret system til sin reservation og rejseafregning, nævner beslutningstageren dette som laveste prioritet.

Selv om Norden ofte ses som ét marked, viser undersøgelsen at visse emner, som fx. arbejdsmarkedet og lokale aftaler, har en betydningsfuld indvirkning på håndteringen af forretningsrejser. Men præcis hvor forskellige er landene? Klik her for at læse hele undersøgelsen (på Engelsk).

Foto: Jumpstory

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *