Amerikanske JetBlue: Vi har kig på Europa!

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Den administrerende direktør for det amerikanske lavprisflyselskab JetBlue, Robin Hayes, oplyser i et interview til rejsemessen World Travel Market, at flyselskabet har kig på nye ruter til England og muligvis andre europæiske storbyer.

Det amerikanske lavprisselskab JetBlue blev stiftet i 1999 og siden starten er det gået stærkt med udviklingen og antallet af nye ruter både inden og uden for USA. JetBlue blev stiftet med det fokus at bringe menneskeligheden tilbage i luftfartsbranchen, og derfor er der stor fokus på kundeservice og på kontinuerligt at udvikle en høj kvalitet af produkter. Og denne strategi er lykkedes i en så høj en grad, at JetBlue i dag har en høj markedsposition i USA.

Thanksgiving bliver en udfordring

Coronavirussens indtog har ikke kun været en udfordring for luftfartsbranchen i Europa. De amerikanske stater håndterer Coronavirussen på vidt forskellige måder, og det skaber udfordringer for JetBlue, der årligt har 42 millioner passagerer og med ruter både i Nordamerika, Latinamerika og i Caribien. Som ét af første flyselskaber i USA fik JetBlue, da Coronavirussen indtraf i foråret, lagt en hurtig plan: Først gjaldt det om at sikre passagererne tryghed ombord på flyene, dernæst gjaldt det om at få økonomien på plads, og til sidst skulle der lægges en nærmere plan for, hvad man ville gøre på længere sigt. Det gælder om at tilpasse sig markedet hurtigt, og udvikle nye smarte teknologier, der kan hjælpe passagererne igennem både Coronakrisen  og andre sundhedskriser. F.eks. kunne der udvikles en app, hvor passageren skal kunne fremvise en negativ test i f.eks. lufthavne, på hoteller m.v.

Jet Blue har hovedbaser i lufthavne som Boston og New York (JFK) og Robin Hayes oplyser, at der i november i  år alene forventes at komme ca. 800.000 børn til New York, i forbindelse med at fejre højtiden Thanksgiving sammen med familie og venner. Dette ser Robin Hayes som værende en større udfordring for flyselskaberne, eftersom amerikanerne er vant til at rejse i forbindelse med Thanksgiving. Julen kan blive endnu en stor udfordring.

Mint er et populært produkt

JetBlue flyver med fly fra producenterne Airbus og Embraer, og JetBlue har en eksisterende flyflåde på 72 A321 fly, 130 A320 fly og 60 Embraer E190 fly. I alt er det en samlet flyflåde på 262 fly, og heraf er 35 af flyene indrettet med premium produktet kaldet Mint, hvor der er lie-flat sæder. I starten havde JetBlue cirka 13 fly med en sådan indretning, men det var noget, der blev mere og mere populært, og JetBlue bliver stadig ved med at øge antallet af fly med indretningen. Ud over lie-flat funktionen, har alle passagerer en personlig tv-skærm, der er gratis WiFi, en rigtig god benlængde mellem sæderne og så er der ikke mindst også gratis snacks og drikkevarer i rigelige mængder til alle passagerer.  

Europa bliver det nye marked

Siden opstarten i 1999 har JetBlue fløjet i USA, men flyselskabet har også kig på andre dele af verden. Der er en enkelt rute til London i England, men der har ikke været så mange passagerer, eftersom der tidligere har været for høje priser på ruten. Dog er JetBlue meget optimistiske og vil udvikle helt nye prisgrupper, så passagererne kan flyve med på ruten i sommerprogrammet for 2021. Moderator af interviewet, John Strickland, har hørt rygter om, at JetBlue også skulle have kig på andre europæiske byer som f.eks. Paris og andre engelske lufthavne som Stansted Airport og Gatwick Airport, men Robin Hayes er meget hemmelighedsfuld og vil ikke afsløre for meget på nuværende tidspunkt. Dog lover han, at JetBlue nok skal melde noget ud, så snart der er noget nyt om ruter til og fra Europa.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *