Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Du kender helt sikkert til Ryanair, easyJet og Wizzair, som er lavprisselskaber i Europa. Men har du hørt om den arabiske pendant Air Arabia? Hvis ikke så læs med i denne anmeldelse
InsideFlyer var i Marts 2023. på tur med det arabiske lavprisselskab Air Arabia på deres indenrigsrute fra Rabat, som er hovedstaden i Marokko og til Agadir i det sydlige Marokko.
Turen med Air Arabia skulle ses i lyset af en rundrejse fra Europa og til Afrika, med Ryanair. Idet at den originale tur vi skulle havde været på til Sydamerika, er blevet udsat til oktober 2023. Ja så må man finde et alternativ,. Dette alternativ blev en tur til Marokko.
Ankomsten til Rabat Salé Lufthavnen
Vi ankom til Rabat lufthavn cirka 3-4 timer før afgang fra den Marokkanske hovedstad i håb om lidt flyspotting i lufthavnsterminalen inden afgang, men til min store ærgrelse var det ikke Terminal 1, som jeg skulle afrejse fra. Ruten mellem Rabat og Agadir er henlagt til lufthavnens gamle terminal som der bruges til indenrigsflyvninger ud af Rabat.
Efter lidt zigzag rundt i terminal 1, og skilte der kun stod på fransk og arabisk, fandt jeg ud af igennem en vagt at det var terminal 2, som jeg skulle flyve fra, og det syn der mødte mig ved ankomsten fik tankerne hen på noget der langt fra minder om en lufthavn.
Terminalen er så godt som død indtil 2 timer før afgang. Da jeg ankom til terminalen var der ingen mennesker bortset fra de 2 politibetjente der betjente baggagedetektoren i indgangen til terminalen. det var overraskende let at finde en bænk i selve terminalen. Men en dunkel terminal uden liv. Der ønskede jeg ikke at sidde inde, så jeg satte mig uden for i det dejlige solskinsvejr og nød de sidste timer af vejret i Rabat inden afgang.
Før flyvningen
Nå. Man kan desværre ikke drive den af hele dagen. Nu kalder arbejdet, fordi nu starter check-in, som forgår på den gamle facon.
Check-in i Rabat. Ja bare generelt i Marokko forgår ved check-in skranken. I Marokko begår man sig ikke i “selvservice” og alt foregår ved check-in skrankerne hvor der ligeledes også vejes baggage og udskrives boardingkort. Selve proceduren kan godt være lang, så hvis man rejser fra Marokko, så regn med at være i lufthavnen minimum 2 timer før afgang. Også hvis det bare er en simpel indenrigsflyvning.
Efter et omfattende check-in, ja så var det nu tid til at gå igennem lufthavnens paskontrol. Uanset om man rejser internationalt eller bare indenrigs i landet skal man i Marokko igennem landets paskontrol. Denne procedure er for at minimere sikkerhedsrisici fik jeg af vide, da jeg spurgte ind til hvorfor man skulle dette når man ikke skal rejse udenlands.
Vel igennem security, paskontrol og en lang check-in proces var jeg nu i afgangshallen for indenrigsfly i Marokko. Der var en time til afgang og af lufthavne jeg har befaret, var indenrigsterminalen i Rabat en af de terminaler som er af den mere kedelige kaliber. I terminalen fandtes der en minimoské, som var åben for bøn, og derudover fandtes der selvfølgelig toiletter, også en lille restaurant. Restauranten havde stort set intet andet end basisting som lidt take away mad og sodavand. Derudover var det muligt at få sig en kop kaffe/te.
Boarding og afgangsprocessen
Efter cirka 45minuters venten i den lettere kedelige terminal 2s afgangshal, var det nu tid til boarding. Der blev boardet i grupper og når det blev ens tur til at boarde så måtte man ud på noget af en travetur før man kunne komme ombord på flyet.
Da man blev lukket ud af terminalen skulle man gøre holdt og kigge sig en ekstra gang for fordi at man reelt krydser en taxiway fra terminal og ud til standpladsen. Dette har jeg endnu ikke prøvet før, så det var en interessant oplevelse, man ikke oplever til hverdag.
Ombord på flyet var det nu til at finde min sæderække. Jeg havde række 26, og sæde 26A på denne flyvning. Så en selvfølge var det selvfølgelig at bruge flyet bagtrappe til ombordstigningen.
Vel sat til rette i mit sæde og der blev sagt “Boarding complete” fandt jeg hurtigt ud af en kulturforskel der er ved at flyve med et arabisk luftfartsselskab kontra et europæisk.
Kulturforskel? Det der menes med dette er at Air Arabia holder “ombordbøn” så snart der er meldt boarding complete, og i første overbæring fik jeg et chok af den anden verden da der ud af højtalerne lige pludselig blev kaldt til bøn på arabisk. Denne procedure skulle dog være meget normal ved arabiske luftfartselskaber har jeg ladet mig fortælle efterfølgende.
Kort efter sikkerhedsdemonstrationen og ombordbønnen, så var det tid til at taxi til Runway og starte. Vi startede fra Runway 03 i Rabat og hele afgangsprocessen varede ikke mange minutter fra dørene lukkede til vi var airbourne.
Selve flyvning
Fra Rabat lettede vi fra runway 03 som er den bane som vender imod nord i den Marokkanske hovedstad, og kort efter takeoff var det nu tid til at vende snuden rundt. Vi lavede et skarpt drej imod syd allerede et par tusinde fod oppe for derefter at sætte kursen ud langs landets atlanterhavskyst imod syd. Flyvningen var samlet estimeret til cirka 1 en time og 10 minutter, men selve flyvningen tager ikke meget mere end en 45 minutter. Det kan sammenlignes med en tur på København – Aalborg med SAS eksempelvis.
Men hvordan er komforten ombord hos Air Arabia på denne indenrigsflyvning? Personligt synes jeg selv at komforten ved Air Arabia er i top. Benpladsen er ikke for trængt, ligesom sæderne heller ikke er hårde som man af og til har for vane at opleve ved lavprisselskaber.
Service ombord
Service eller ingen service? Hos Air Arabia skal man ikke forvente nogen service i form af servering ombord på det arabiske selskabs fly. Eftersom Air Arabia er et lavprisselskab så er konceptet “Buy on board”.
Vi købte os selv en form for æggesandwich ombord på denne korte flyvning, at sandwichen så ikke rigtigt var noget at skrive hjem om det er så det. Prisen derimod var noget at skrive hjem om. Prisen på æggesandwichen var hvad der svare til 25-30 danske kroner.
Air Arabia er et lavprisselskab der er delt op i flere afdelinger alt efter hvilken del af den arabiske verden man flyver i. Den afdeling som vi var på tur med, var Air Arabia Maroc, og blandt andet er valutaen ombord på disse fly også basseret på den lokale Marrokanske Dirham, fremfor “UAE Dirham” hvor Air Arabia egentlig er basseret i Sharjah.
Underholdning ombord hos Air Arabia
Ved Air Arabia forfinder man intet inflightentertainment. Og dog. I modsætning til Air Arabias mange europæiske pendanter har Air Arabia stadigvæk et fysisk inflight magazine ombord på sine fly, som ikke kun er basseret på et menukort.
I dette inflight magazine kan man blandt andet se hvor stort et netværk som Air Arabia alligevel beflyver på verdensbasis, og det er ikke bare et lille rutenetværk der er tale om. Selskabet har skærme fra loftet hvor sikkerhedsdemonstrationen og “ombordbønnen” bliver vist fra og sikkerhedsdemonstrationen foregår på hele 3 sprog(arabisk. engelsk og fransk). Dette kan for nogle mennesker også være en underholdning i sig selv.
Landingen i Agadir
Flyvningen varede ikke mere end en 45minuters tid, men alligevel lå afgangen først på aftenen. Dette betyder at vi går i luften i solrigt og nærmest skyfrit vejr, men landingen forgår derimod i tusmørke.
Indflyvningen begyndte et sted over Atlasbjergene og flere gange kunne man se at der på flere af bjergtinderne lå sne. Nogle gange kom man ligeledes lige lovlig tæt på nogle af bjergene under indflyvningen, og det giver anledning til nogle gode billeder fra luften.
Landingen i Agadir skete i Al Massira lufthavnen på bane 27. Efter ankomst i Agadir bliver man sendt til terminalen under åben himmel, hvor man så forinden af terminalen bliver beordret ind, og ind på række til lufthavnens paskontrol, som man også her skal passere for at få lov at komme ud ind i lufthavnens baggageområde.
Konklusion og opsummering.
Hvordan er det i helheden så at rejse med Air Arabia på en indenrigsflyvning i Marokko?
Hele essensen i at man skal igennem paskontroller for at flyve indenrigs i Marokko er lidt af et irritationsmoment, men det må man bare tage med sig, og det er som sådan ikke noget der kan trække ned i en anmeldelse idet at det er lige meget hvem man flyver med. Så skal man igennem.
En flyvning med Air Arabia er faktisk bedre end forventet. Da jeg oprindeligt bookede billet forventede jeg at der ved Air Arabia hverken var komfort, eller mulighed for bare at købe noget ombord. Jeg forventede rettere sagt intet.
Sandwichen jeg købte var tør og kedelig, men det var til at overleve eftersom prisen var forholdsvis lav. Cabin crew var yderst professionelle i sin opgave, også fik jeg lidt af et chok da der blev kaldt til bøn. Dog har det også sin charme at være på tur i en anden kultur. Alt i Alt var det en positiv oplevelse at flyve med Air Arabia, og det kunne godt ske at jeg i fremtiden gerne flyver med dem igen, hvis prisen er den rigtige.
Fra den kommende vinter, åbner SAS ruter mellem Skandinavien og Agadir i Marokko. Af den grund kan man gøre op med sig selv om man ønsker en lille indenrigstur under sin ferie med Air Arabia til hovedstaden Rabat, som for øvrigt bestemt er et besøg værd.
Skriv et svar