Med Ryanair til Afrika

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Hvis du har fulgt med på InsideFlyer’s Sociale medier de seneste par dage, så har du måske bemærket at en af vores skribenter lige pt befinder sig i Marokko. Hvordan kom vi her ned? Læs mere i dette rejsebrev om en alternativ og billig rute til Afrika:

Du kender vel med 100% sikkerhed Ryanair. Du har nok også selv fløjet med det kontroversielle irske lavprisselskab før.

Hvad enten det er ferien til Alicante, eller bare til Premier League kampen i London, så har Ryanair et bredt destinationsnetværk fra Danmark.

Men vidste du at Ryanair også flyver til hele 2 andre kontinenter? Vi har sat os for at teste selskabet af på en tur til det Afrikanske kontinent, som er det ene af 3 kontinenter som lavprisselskabet betjener har ruter til.

Fra Aalborg til Stansted:

Turen startede med en flyvning på Ryanairrute FR2206, fra Aalborg og imod London Stansted.

Flyvningen imod London var estimeret til at afgå klokken 21.20 fra Aalborg. Flyet havde dog sen afgang fra Stansted til Aalborg, så vi blev cirka 20 minutter forsinket i forhold til oprindelig afgangstid.

I Stansted havde jeg planlagt et nat-layover, også et morgenfly videre imod Madrid. En af de helt store ulemper ved Stansted lufthavnen som helhed er at man er nødsaget til at rejse ind i Storbritannien.

At man er nødsaget til at rejse ind i Storbritannien først, og derved passere paskontrol og security på ny, er for mange mennesker en rigtig stor ulempe. Mange mennesker benytter sig netop af London Stansted lufthavnen til at være i transit i før en videre flyvning, blandt andet på grund af det store lavprisudvalg som lufthavnen tilbyder.

Men nuvel. Velankommet til Stansted, og efter krydsning af grænsekontrollen til Storbritannien var det nu tid til at finde et roligt hjørne man kunne slå sig ned i for natten. Det skete da også, men Stansted lukker halvdelen af lufthavnen ned for natten grundet rengøring, og under denne proces bliver check-in området lukket ned et par timer, ligesom Security og transithallen også bliver det.

Tilbage til natten i Stansted. Jeg fandt et pænt hjørne at slå mig ned i, og klokken 2.30UTC, åbnede Security atter engang, og jeg valgte at gå igennem og Jeg fandt så et roligt område, hvor jeg kunne slå mig ned og få cirka 5 timers uforstyrret søvn. Ved 7 tiden stod jeg op og gik imod terminaltoget som skulle føre mig til boarding i gate 38.

Alt i alt, var den første del af natten, en virkelig kold fornøjelse, på et gulv i en kølig terminal. Et råd er at medmindre man er hårdhudet, og ivrig efter at give billige rejsetips, og spare penge som jeg personligt er når jeg rejser. Ja så kan en nat i Stansted IKKE anbefales, medmindre man booker et hotel, eller man ankommer efter klokken 3, og kan gå direkte ind igen på ny.

Velankommet til satellitterminalen var det nu tid til at påbegynde boarding. Eller det troede jeg faktisk at det var.

Cabin Crew til dagens flyvning havde vist sig, endnu ikke at være dukket op ved flyet, og dette første så til en forsinkelse af både boarding og ombordstigning.

Denne forsinkelse var på cirka 20minutter, og omsider var vi klar til at boarde. Der skete dog det at vi endnu ikke var “clear for ombordstigning” også kunne man få lov at stå på trappen til gate 38, indtil dette blev meldt ud. Efter cirka de 20minutter på trappen kunne vi omsider gå ombord på flyet, også var vi klar til den første af dagens 2 flyvninger imod Marokko.

Velankommet til Madrid med lidt forsinkelse, skulle jeg nu have noget tid til at gå i den spanske hovedstad, og hvad er bedre end at fordrive 9 timer i en lufthavn? Alt andet, hvis man kan blive fri. (undskyld til flynørder, som er en kategori jeg også selv befinder mig i. Men nogle gange kan det blive for meget af det gode, også må man liiige forlade lufthavnen et par timer :-)).

Jeg endte med at tage ind til Madrid, hvor det viser sig at foodboldholdet Real Madrids stadion Santiago Bernabéu, ligger en spytklat fra Madrid Barajas lufthavnen. Dette stadion tog jeg lige forbi og kiggede på, før turen gik ind til det centrale Madrid for at få lidt frokost. Ved 16.00. tiden var det nu tid til at finde tilbage imod Barajas, for aftenens flyvning imod Rabat på Ryanair rute FR6697.

Det har på denne tur været en tradition med forsinkelser, når jeg skulle boarde mine fly, trods de er ankommet til tiden. Denne tradition fortsætter vi også i Madrid.

Som boarding fra Madrid skulle til at finde sted, så var der en mindre hændelse med en syg person på flyet som handling lige skulle løse først, før boarding kunne begynde. Dette giver ret god mening, men afsted kom vi og det er det vigtigste.

Kursen var nu sat i retning af Rabat, Marokko og derved Afrika, som det endelige mål på denne her tur. Turen skulle dog vise sig ikke at være hel problemfri. Omkring Gibraltarstrædet gik flyvningen fra at være rigtig behagelig til nu at blive decideret modbydelig.

Et uvejr havde gjort sit indtog, og det blev vi ramt af, og dette skabte den nok kraftigste turbolens som undertegnede af denne artikel personligt har prøvet.

Dårligt vejr kan man ikke klantre Ryanair for, og ud af suppedasen kom vi dog også efter cirka 10 minutters tid fanget i uvejret. Er man overtroisk, så skulle uvejret nok bare vise sig at være en kulmination af alle de andre faktorer, som hidtil havde spillet et irritationsmoment på denne tur. Eksempler kan være, forsinkede fly, og ugæstfrie lufthavne, derudover havde undertegnede et mindre issue med et vekselkontor i Madrid, men dette kommer vi ikke nærmere ind på.

Cirka klokken 21.30, landede vi i Rabat. Testen var fuldført, og Ryanair havde nu bragt mig hele vejen fra Aalborg og til det afrikanske kontinent. Immigrationen i Marokko gik smertefrit, og det samme gjorde hele handlingsprocessen i Rabat/Sale International Airport.

Konklusion om turen til Afrika med Ryanair

Men hvordan var hele helhedsoplevelsen så af at rejse med Ryanair til det afrikanske kontinent? Jo ser du. Selve rejsen til Marokko, gik stort set smertefrit.

Det er selvfølgelig irriterende at man bliver forsinket på samtlige flyvninger, fordi der sker diverse uforudsete hændelser men det kan jo ske for alle luftfartsselskaber, så det må man også tage med sig desværre.

Turen fra Aalborg via Stansted og til Madrid var egentlig planlagt i forbindelse, med en anden rejse, som jeg skulle havde været på, men som jeg blev nødt til at udskyde grundet uroligheder på den oprindelig planlagte destination, som var Lima i Peru.

Da jeg havde afgjort med mig selv, at jeg var nødt til at udskyde turen til Peru. Ja så gik tankerne på. “Hvor kan man komme billigst til fra Madrid?” Joo. Så jeg begyndte at kigge ved diverse luftfartsselskaber, også kom Rabat frem på listen ved Ryanair. 68 Danske kroner for en oneway billet er langt fra galt.

Den samlede tur fra Aalborg og til Rabat i Marokko, endte med at koste undertegnede omtrent 250kr, for 3 flyvninger, hvoraf den ene ligeledes gav mulighed for en dags tid i den spanske hovedstad, inden den sidste strækning til Rabat blev gennemført.

Turen fra Aalborg og til Stansted, vidste jeg i forvejen godt, kunne blive en hovedpine, idet at jeg før har fløjet over Stansted som “Hub”, for at komme videre. Derfor var jeg også godt forberedt på natten i Stansted med et tæppe og en god jakke som kunne bruges som hovedpude til lidt søvn hen over nattetimerne.

Vil jeg så igen tage til Rabat eller en anden destination længere væk, via London Stansted i fremtiden? Jeg vil forsøge at finde ud af og der er andre rejseveje, end en overnatning i Stansted, men jeg rejser helt klart gerne med Ryanair “interkontinentalt” igen, hvis man kan gøre det for samme pris, som det jeg har gjort i denne her omgang.

I min verden giver alternative rejseveje, nogle sjove oplevelser, samt muligheden for at lave nogle gode rejsebreve til InsideFlyers trofaste læsere, så i kan blive inspireret, til enten de samme rejseveje, eller til helt at lade vær.

Tak fordi i ville læse med på denne alternative tur til Marokko, og følg med i de kommende dage, hvor der kommer en hotelanmeldelser fra Rabat, Agadir, samt nogle anmeldelser fra hele 3 luftfartsselskaber.

Har du nogle sjove rejsemål, eller alternative destinationer du forventer at rejse hen her i løbet af 2023? Del dem med os på ved at klikke HER på vores forum.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *