Anmeldelse: Air China fra Lhasa til Beijing

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Efter at have kørt med Himmelekspressen fra Beijing til Lhasa på 41 timer, var det nu tid for at flyve med Air China tilbage til Beijing. Mens udturen med tog varede 41 timer, så kunne returrejsen klares på tre en halv time.

Air China er Star Alliance medlem, hvilket betyder, at jeg kan udnytte de fordele et SAS EuroBonus guldkort giver.

Lhasa Gonggar Airport ligger 62 km fra Lhasa. Det er en af verdens højst beliggende lufthavne i en højde på 3.570 meter.

I chekinområdet var der tre køer. En enkelt, hvor der stod First Class. Et andet område, hvor der på skiltet stod Economy Class, men hvor der var lang kø. Imellem de to områder med blå bånd, var der et tredje område med røde bånd, hvor der stod noget på kinesisk, som jeg ikke kunne læse. Så jeg gik derhen hvor der ikke var nogen kø i den tro at det var for Star Alliance Gold kunder og blev venligt checket ind.

Jeg kom hurtigt gennem security, men skoene skulle af.

This slideshow requires JavaScript.

Ved gaten var der en stor ventesal.  Jeg forsøgte at komme ind loungen, men fik at vide, at den kun var for First Class og Diamond medlemmer. Så gik jeg hen til den nærliggende Coffeeshop, men de solgte ikke kaffe eller andre drikkevarer.

Priority boarding startede 40 minutter før afgang. En pudsig detalje er at man godt kan lave mobil checkin; hvis man kan kinesisk. I gaten scanner de koden og printer et boarding kort ud med stempler på. Herefter rives omhyggeligt en lille slip af, som gemmes sammen med slippene fra papir boarding kortene. Ikke just en hurtig procedure.

Flyet var en ældre Airbus A319 med 8 pladser i First fordelt på to rækker i en 2-2 konfiguration. Resten er Economy med 120 sæder. Jeg havde ved bestillingen af billetten reserveret en vinduesplads 15A lige over den forreste vingekant.

This slideshow requires JavaScript.

Benpladsen med en sædeafstand på 30 tommer er ok for mig med en højde på 172 cm.  Flyet endte med at blive helt fyldt op. Før afgang delte man tæpper ud til dem, som ønskede det.

This slideshow requires JavaScript.

Sikkerhedsdemonstrationen var både på kinesisk og engelsk, hvor en panda var en del af videoen.

This slideshow requires JavaScript.

Pushback begyndte 10 minutter før, hvorefter det tog 10 minutter, før vi gik i luften – til tiden. På vej til startbanen kunne man se, at det er en travl lufthavn for en by med omkring 200.000 indbyggere, da det holdt fly fra blandt andet Tibet Airways, Air China og Sichuan Airlines parkeret.

Drinksvognen kom rundt efter en halv time med kolde og varme drikke. Jeg fik et glas orangejuice.

This slideshow requires JavaScript.

Kort efter startede severingen. Jeg valgte kylling som hovedret, som blev serveret med ris og en dejlig krydret sauce. Desuden var der et bæger med noget fromage, en pose med nogle syltede frugter og en klementin.

Kort tid efter kom drinksvognen igen og jeg valgte nu en kop kaffe.

Underholdning

This slideshow requires JavaScript.

Underholdningen ombord bestod af to kinesiske film på skærmene over sæderne, men der blev ikke delt headset ud. I stolelommen lå der flymagasinet Wings of China, som blandt andet havde en artikel om at besøge Danmark på tre dage. Den er meget relevant, efter at Air China jo har åbnet en direkte rute fra Beijing til København. Artiklen fokusrede på at sælge Danmark som et romantisk HC Andersen land, med at se Den Lille Havfrue, Tivoli, HC Andersens hus, Den Fynske Landsby samt Legoland og Vejle Kunstmuseum.

På den sidste del af turen var der en del turbulens, men vi nåede alligevel frem til Beijing en halv time før flyplanen. Efter at være kommet ind i terminalbygningen blev vi vist ned til en bus, som kørte os næsten helt hen til bageudleveringen.

SAS ankommer ligesom Air China til Terminal 3, men her skal man efter paskontrollen først skal med et tog og derefter ad lange gange hen til bagageudleveringen.

Det tog næsten en halv time før bagagen kom op på båndet, men heldigvis kom bagage mærket med Priority først.  Det gjorde den slet ikke, da jeg ankom til Beijing med SAS fra København en uge før.

Billetten var bestilt på Air Chinas svenske hjemmeside www.airchina.se, som er på engelsk. Prisen var 4.237 SEK (ca. 3.019 DKK), hvilket er omtrent det samme, som jeg gav for en returbillet København-Beijing med SAS på GO.

Overblik

Pros

+ Venligt personale
+ Mad med i prisen

Cons

- Dyr billet
- Langsom bagageudlevering

KOMFORT

MAD OG DRIKKE

SERVICE

VALUE 4 MONEY

Generel Vurdering

Konklusion

En standard indenrigsflyvning i Kina med servering ombord og 20 kg bagage med for en temmelig høj pris.

3.8

Trackbacks & Pingbacks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *