Rejsebrev: American Airlines Premium Economy

American Airlines

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

I november i år lancerede American Airlines en forbedret economy plus klasse. Det er nærmere bestemt den nye American Airlines Premium Economy klasse. Stolene er foreløbig kun installeret på de nye Boeing 787-9 Dreamliners, og kun på ruterne mellem Dallas (US) til Madrid (Spanien) og São Paolo (Brasilien). Fra henholdsvis januar og februar 2017 bliver de også indsat på ruterne til Paris og Seoul.

Jeg var så heldig at kunne booke en billig billet. Turen skulle gå fra Madrid til Dallas og derfra videre til Soa Paolo. Efter et ophold på 12 timer i Sao Paolo ville jeg flyve den stamme tur tilbage. Indenfor få dage ville jeg flyve 4 gange med American Airlines Premium Economy. Med andre ord, rigeligt med chancer for at få nogle oplevelser jeg kan dele i denne anmeldelse.

Stolene

Gennem min platinum status kunne jeg gratis vælge premium economy stolene. På den første flyvning valgte jeg stol 9A, en vinduesplads. På turen fra Dallas til Sao Paolo valgte jeg 9J, som er ved gangen på den anden side af flyet. På hjemrejsen valgte jeg præcist de samme stole, 9J og 9A.

American Airlines Premium Airlines seat controls
Knapper til at betjene stolen

Jeg har desværre ikke nogen bedre billeder af stolen fra en anden vinkel. Det skyldes at jeg hver gang blev udvalgt til en ekstra kontrol. Uanset elite status med priority boarding, blev jeg taget til side til screening. Jeg må have lignet en kriminel. Eller var den rute jeg tog mistænksom? Det betød i hvert fald at premium economy kabinen var fyldt op når jeg nåede frem til mit sæde.

American Airlines Premium Airlines benplads
Der var rigeligt med benplads

På turen fra Dallas til Sao Paolo var jeg så heldigt at passageren i sæde 9L kom for sent. Dermed kunne jeg alligevel sidde ved vinduet uden at nogen sad ved siden af mig.

American Airlines Premium Airlines benplads
Benplads på sæde 9L
American Airlines Premium Airlines
Bordet findes i armlænet

Stolene i række 9 er ved en såkaldt bulkhead, men har trods det rigeligt med benplads. Også for nogen som mig på knap 2 meter. Eftersom det er ret nye Dreamliners er stole ikke slidte. Det betød at jeg slet ikke fik ondt i numsen på den 10 timer lange tur! Hos nogle selskaber bliver det irriterende efter bare en time og begynder man at flytte på sig.

American Airlines Premium Airlines
Jeg kunne strække mine ben helt ud mod den bulkhead

Amenity kit

I American Airlines Premium Economy får man enda en lille amenity kit. Der er ikke ret meget i, men det er tanken der gælder. Alt er pakket ind i plastikposer, som ikke ser ikke særlig tiltalende ud. Der er en dyne og pude sammen med et par støjdæmpende høretelefoner. Derudover er der en lille rød pose, som føles temmelig billig. Deri finder man øjenmaske, ørepropper og et par strømper.

American Airlines Premium Airlines
Amenity Kit

Service

Af erfaring ved jeg at service hos American Airlines afhænger meget af det kabinepersonale man får. Det er dem der gør udslaget. På 3 ud af 4 flyvninger blev jeg skuffet. Kun på en tur, fra Dallas til Sao Paolo, gik de rundt med et smil på læberne.

På den første flyvning blev der omdelt menukort. På de andre ture blev menukortet delt ud kort efter boarding. Det er ret godt for et economy produkt. Maden ser på papir velsmagende og tiltalende ud. Men…

Måltiden på den første flyvning smagte bedst. Alt så meget fint ud. Laksen var lækker og salaten var frisk. Steaken var smagfuld sammen med sovs og grøntsagerne. Også desserten forsvandt uden problemer.

American Airlines Premium Airlines
Måltiden på den første flyvning smagte bedst

Men personalet… Det var for besværligt at stille serveringsbakken på mit bord. Jeg fik den bare skubbet i hånden. Selvom der var et ægte glas på bakken, fik jeg min hvidvin i et plastikkrus?! Et smil var for meget at forlange.

Da jeg ville bede om et glas mere efter maden, skulle jeg selv gå ned i galley. Servicen var slut i følge personalet. Ikke noget problem for mig, men måden det blev sagt på. Jeg kom også til at bruge business class toilettet på den første tur.

Det blev hurtig påpeget af en af kabinepersonalet at det ikke var tilladt: “Du ved jo godt at du ikke må bruge toilettet i en anden klasse?” “Tjow, det ved jeg.” “Men du gør det alligevel!” “Skal jeg så gå tilbage i en halvmørkt kabine mens I serverer drikkevarer?” Et dybt suk var det sidste svar.

Maden

Frokosten på en af strækningerne var heller ikke meget værd. Alt blev godt nok serveret på ægte tallerkner og ikke i aluminiumbakker med folie henover. Men salaten havde haft sin bedste tid, og jeg fik kun spist rejerne og gædeosten.

American Airlines Premium Airlines
Frokost…

Som varm ret kunne man hver gang vælge mellem steak eller vegetarisk pasta. Jeg valgte hver gang steak, eftersom jeg har dårlige erfaringer med pasta ombord. Men steaken på de 3 andre strækninger blev mindre og mindre. Alle tre var så stegt igennem at kniven næsten ikke kunne skære den over. Kombinationen med udtørret quinoa og asparges var ikke ligefrem en succes.

American Airlines Premium Airlines
Velplejet, men ikke ret velsmagende
American Airlines Premium Airlines
Steak, rejer og dessert var ok, resten taler for sig selv

In-fight Entertainment

In-Flight Entertainment (IFE) systemet bød på et godt udvalg. Man kan vælge mellem film, tv, serier og dokumentarer. Ombord denne Dreamliner var der også wifi tilgængeligt. Den blev tilbudt gennem Panasonic. Det virkede lidt bedre end den elendige GoGo service American brugte førhen. For en hel flyvning kostede 19 USD.

På række 9 var skærmene indbygget mellem stolene. Ved at trykke på en knap blev den låst op. Herefter kan man hive skærmen opad. Skærmen kan betjenes gennem en fjernbetjening eller ved at trykke på skærmen.

American Airlines Premium Airlines
Skærmen er indbygget mellem stolene

Konklusion

Alt i alt er American Airlines Premium Airlines et godt produkt. Alt føles temmelig nyt. Dreamliner er et utrolig stille fly. Jeg fik tilbragt 40 timer ombord uden problemer. Men servicen af kabinepersonalet trækker oplevelsen et godt stykke ned. Det er meget ærgerligt, for det ville gøre forskellen. Hvis man har chance for at flyve i denne klasse, så gør det!

 

Denne artikel er oprindeligt skrevet af Lionell Jansen fra vores søsterside Insideflyer.nl



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *