Anmeldelse: Business Class med Singapore Airlines fra København til Rom i en Airbus A350

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Singapore Airlines har forlænget deres rute mellem Singapore og København til Rom. Dermed kan du flyve med en Airbus A350 mellem København og Singapore og opleve ægte langrute luksus på en mellemlang europæisk flyvning. InsideFlyer er først ude igen og anmelder i denne artikel en tur i Business Class.

Singapore Airlines inviterede InsideFlyer med på denne første tur på den nyåbnede rute mellem København og Rom. I denne artikel giver skribenten sin egen anmeldelse og indtryk af hvad der tilbydes.

Fredag den 16. juli 2021 skulle Singapore Airlines for første gang flyve mellem København og Rom med deres wide body fly – en Airbus A350. Vi var så heldige at være inviteret med på turen og vil i anmelde vores oplevelse og indtryk. I denne første anmeldelse er det på den såkaldte “Inaugural Flight”, hvor vi havde fået en plads i den store Business Class kabine.

Flyet var tidligere på morgen ankommet fra Singapore og havde kun et kort stop i København for at få flyet gjort rent, samt at de passagerer der var med fra Singapore og skulle til Rom kunne komme igennem immigrationen. For når flyet forlader København er det som en normal EU afgang og inden for Schengen samarbejdet.

Flyet havde en afgangstid klokken 08:15 fra Københavns Lufthavn. For at være sikre på at vi havde tid til at få kontrolleret vores dokumenter i form af EU’s People Locator Form og vores corona status (enten PCR test, immun eller bevis for fuldt vaccineret), samt være klar i gaten i god tid, så var vi allerede i lufthavnen klokken 06:30.

Tax Free i Københavns Lufthavn er igen åben og der er kommet liv. Foto: Henrik Olsen

Det vidste sig at være i god tid, da alt gik rimeligt smertefrit. Vi kunne ikke klare vores check ind via self-service, så vi måtte i kø og tale med en medarbejder fra SAS, der i fin stil ordnede vores papirer og checkede vores bagage ind.

Da vi rejste i Business Class, så var det muligt at benytte Fast Track muligheden i Københavns Lufthavn. En rar ting, da det var tydeligt at Københavns Lufthavn ikke helt kan følge med antallet af rejsende i forhold til det antal af ansatte der skal bruge i sikkerhedskontrollen. I den almindelige kø fik vi at vide at ventetiden var omkring 15 -20 minutter og vi brugte ikke mere end 5 minutter på at komme igennem.

Køen i sikkerhedskontrollen var ganske lang og få spor var åbne. Foto: Henrik Olsen

Det er tydeligt at se at der er kommet flere rejsende i lufthavnen. Det er rart at se en mere levende lufthavn end ved tidligere besøg og et godt tegn på en vis normalitet er på vej tilbage. Der er dog langt til det samme niveau som på en travl sommerdag i 2019.

SAS Loungen i Københavns Lufthavn – Baristaen er endnu ikke genåbnet. Foto: Henrik Olsen

Da vi var i god tid, så kunne vi besøge SAS loungen på vejen til gaten. Også her er det rart at se at udbud af mad og drikke igen er tilbage på stort set det normale niveau. Der var dog også her klart at der var en vis personalemangel, da flere borde ikke var blevet ryddet op. Dette har vi også hørt fra andre besøg i loungen. Baristaen var endnu ikke genåbnet selvom det havde været godt med en god gang barista lavet kaffe på denne tidlige fredag morgen.

Gaten er ikke som normalt i C-fingeren

Normalt ville du jo fortsætte til C-fingeren for at tage med Singapore Airlines. Flyet holder da også parkeret der, men da det er en normal EU flyvning inden og ifølge Schengen reglerne, så skulle vi til en busgate.

Singapore Airlines A350 parkeret ved C-fingeren som normalt. Foto: Henrik Olsen

Dette blev så i den nye E-finger, så der skal du være opmærksom, hvis denne procedure fortsætter.

På denne første dag var det med bus til flyvet fra E-fingeren. Foto: Henrik Olsen

Da vi kom nærmere gaten var det nemt at se hvor vi skulle boarde. Der var pyntet på med blandt andet italienske flag.

Gaten var nem at finde med de italienske flag. Foto: Henrik Olsen

Der var ganske mange i gaten, så det har virkelig lykkes for Singapore Airlines at få startet denne rute godt op fra København. Vi fik at vide at 150 havde valgt at rejse med til Rom på denne første afgang og 25 af dem var kommet fra Singapore.

150 passagerer i alt skulle med denne første flyvning til Rom. Foto: Henrik Olsen

Boarding var som tidligere nævnt med bus og det gav en ganske unik mulighed for at se det store Airbus A350 fly udenfra. Der var nemlig boarding via trapper på bagerste venstre indgang.

Inaugural Flights samler “Aviation Geeks”

Vi mødte også andre “aviation geeks” som ville med på denne første flyvning.

Det var blandt andet Tim fra Singapore, som ville besøge Rom og samtidig prøve denne nye “Fitfh Freedom” rute fra Singapore Airlines. En rute de har haft rettighederne til længe og nu har genåbnet. Den anden var Will, der blandt andet driver Instagram-profilen Will Luxury Travel og Youtube kanalen Trek Trendy med samlet over 90.000 følgere. Will ville prøve turen af og senere komme med hans oplevelser fra turen. Så hold øje med det for flere billeder og se hans video anmeldelse her:

Business Class kabinen er den bedste i Europa

Der er ikke mange flyselskaber som har en reel og “ægte” Business Class kabine på deres Europæiske flyvninger. Når nu Singapore Airlines har startet denne nye rute, så er det nok den klart bedste Business Class kabine du kan prøve. Der er andre muligheder også og blandt andet Iberia flyver ofte til London med et af deres langrute fly. Selv SAS har i øjeblikket en ugentligt afgang til London med en af deres Airbus A330, som du kan booke – dog ikke lige nemt at besøge London desværre i øjetblikket.

Singapore Airlines Business Class kabinen er superb og så på en europæisk flyvning. Foto: Henrik Olsen

Vi havde blandt andet valgt 17A på turen som det eneste sæde i Business Class. Mest fordi vi gerne ville være tæt på galley og snakke med besætningen og høre dem om deres oplevelser. Faktisk skulle de som havde fløjet fra Singapore til København og videre til Rom være på deres hotelværelse i 3 dage inden de skulle flyve retur igen til Singapore. Så en lang “isolation” på denne tur. Hvis antallet af ugentlige afgange stiger, så vil de “kun” skulle vente 1 eller 2 dage.

Det store Business Class sæde vi skulle sidde i på turen til Rom. Foto: Henrik Olsen

Afgangen fra København og servicen ombord

Da det var en ny rute, så kunne de 150 passagerer også opleve at få en vandsalut ved afgangen fra København.

Vandsalut ved afgang fra Københavns Lufthavn. Foto: Henrik Olsen

Dette er en tradition for nye ruter og altid en flot oplevelse at se.

Besætningen og servicen ombord er i den gode og vanelige Singapore Airlines stil. Selvom besætningen ombord allerede havde fløjet fra Singapore og til København og havde gjort kabinen klar til turen til Rom, så var der ikke noget træthed eller mangel på service at spore. Serviceniveauet fra Singapore Airlines har altid været god og uden mange svipsere. De lidt over 2 timers flyvning vi var på gav os lyst til at vi skulle have fortsat til Singapore og ikke kun til Rom.

Singapore Airlines besætningen var som altid i topform trods de havde været i gang siden afgangen fra Singapore. Foto: Henrik Olsen

Eneste svaghed ved den samlede oplevelse var nok selve maden, som blev tilbudt. Der var to slags sandwich at vælge imellem. Den ene var en focaccia med laks og den anden var en vegetarisk ciabatta med grillede portobello svampe.

Da de så ud til at være lavet i Singapore, så har de været en del timer på køl og det satte sig i brødet. Det var en kold servering og derfor var brødet en kedelig oplevelse. Smagen i laksen og portobello svampene var god og det var ikke dårlig kvalitet.

Men det er ikke på det niveau du forventer fra Singapore Airlines og vi anbefaler at de opgradere denne del, da det skal – og kan – gøres bedre. De europæiske flyselskaber som sælger Business Class i Europa har bedre serveringer på deres flyvninger, så for at være på niveua skal dette opgraderes.

Singapore Airlines Singapore Sling. Foto: Henrik Olsen

Der er dog ikke noget at sætte på drikkevarerne. Der kan du nyde det samme som på deres langruter. Så det er blandt andet champagne fra Laurent- Perrier og deres La Cuvée Brut eller signature cocktailen Singapore Sling som dateres helt tilbage til 1915.

Business Class sædet

Det er nok det klart mest luksuriøse Business Class sæder som Singapore Airlines nu stiller til rådighed for rejsende mellem Norden og Italien.

Singapore Airlines Business Class med store og brede sæder. Foto: Henrik Olsen

At bruge de store og brede Business Class sæder fra deres langruter på en mellemlang flyvning mellem København og Rom er en luksusoplevelse.

Singapore Airlines sædet kan laves om til en bred seng. Foto: Henrik Olsen

Sædet er 100% lie flat og du kan, om du vil, få dig en godt to timers søvn på turen, hvis dette er vigtigt for dig.

På toilettet var der god plads og der var også de ammenities som du kunne stå og mangle.

Singapore Airlines giver ikke noget ammenity kit ud til deres passagerer i Business Class og det kommer en til gode, da alt fra turen mellem Singapore og København og er tilrådighed på den korte tur til Rom.

Efter lidt over to timers flyvning var vi ankommet til Rom. Det er nok den mest komfortable flyvning vi har haft i Europa og det vækker minderne om dengang, da der var “ægte” Business Class i Europa. Så vores klare anbefaling til en tur med Singapore Airlines når vi kigger på hvad som tilbydes til hvilken pris.

Afgangstabellen giver også mulighed for nogle gode dage i Rom med en morgenafgang fra København. Hjemturen er desværre også tidlig morgen, så der får man ikke så meget ud af det udover at være tidligt hjemme igen. En forlænget weekend med afgang fredag morgen og hjem igen mandag morgen er helt perfekt for både en kærestetur eller for familien til efteråret.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Overblik

Pros

+ Nok det klart bedste Business Class produkt i Europa
+ Store brede sæder og højt til loftet giver en luksuriøs følelse
+ Godt afgangstidpunkt da du ankommer til Rom før middag
+ Stort drinkskort tilgængelig som på langruterne

Cons

- At servere en kold sandwich er ikke hvad man forventer sig af Singapore Airlines
- Lidt for lidt data tilgængeligt for Business Class passagerne

Komfort

Mad og Drikke

Service

Value for Money

Generel Vurdering

Konklusion

Der er ingen tvivl om dette er nok den mest komfortable måde at rejse på mellem Norden og Italien. Det er luksuriøst at sidde i store Business Class sæder som normalt bruges på langruterne på en lidt over 2 timers flyvetur til Rom. Normalt får du maksimalt et blokeret midtersæde på flertallet af andre flyselskaber.
Prisen taget i betragtning er der heller ikke noget at komme efter med ganske lave priser her i opstartsperioden.
Det eneste vi kan sætte en finger på er selve maden og der bør Singapore Airlines lave en opgradering for at matche deres egen standard og konkurrenternes produkt.

4.5

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *