Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
InsideFlyer var inviteret af SAS. I denne artikel giver skribenten sin egen anmeldelse og indtryk af hvad der tilbydes.
InsideFlyer blev af SAS inviteret med på den allerførste flyvning mellem Aalborg og New York. Dagen startede i Københavns Lufthavn over middag, hvor turen gik mod Aalborg Lufthavn for at deltage i fejringen af ruteåbningen. Man var ikke i tvivl, da vi ankom. Aalborg Lufthavn var klar og alle sejl var sat.
Du kan læse om selve fejringen af den nye rute i en separat artikel – så hold øje med InsideFlyer forsiden.
Tilbage til den første flyvning mod New York – eller reelt Newark i New Jersey hvor lufthavnen ligger.
Flytypen som SAS benytter er en Airbus A321LR. Dem har SAS i øjeblikket 3 af. De har fløjet til både Washington, Toronto og New York før fra de store SAS hubs, men nu gælder det altså også Aalborg. I vores snakke med SAS CEO Anko van der Werff, så taler han meget om hvad denne flytype kan betyde for SAS og de ruter de kan starte. Så denne rute, og ruten fra Gøteborg der starter i dag, skal bevise at der er økonomi i at flyve fra mindre lufthavne i Skandinavien.
Gaten og Boarding
Inden boarding, så skulle ruten officielt åbnes. Det blev gjort som traditionen foreskriver, ved at klippe det røde bånd. Det blev gjort at både den amerikanske ambassadør Alan Leventhal, SAS CEO Anko van der Werff og lufthavnsdirektør Niels Hemmingsen.
Så var der tid til boarding og jeg må erkende at jeg var lidt fremme i skoene. Jeg ville rigtig gerne lave ”first tracks” på denne første historiske flyvning fra Aalborg. Det er noget specielt at træde ind og se hvordan kabinen ser ud og om den er pyntet op – det var den!
Kabinen
Vel ombord på en af ”solo sæderne”. Jeg havde fået 02F oprindeligt, men ville gerne sidde i den anden side. Så derfor valgte jeg at skifte til 06A. Sæderne er ganske gode og har god bredde. Men afsætningspladsen er helt fantastisk. Der er både afsætningsplads ud mod gangen, men også en stor afsætningsplads mod vinduet. Dette får du ikke ombord på en Airbus A330 eller A350. En mindre ting, som dog er noget jeg værdsætter meget, er at jeg selv har en luftdyse over mit sæde. Så man kan ”styre” temperaturen bedre end på en Airbus A330 og A350.
Business kabinen består af 22 sæder og er skiftevis 2-2 og 1-1. Det gør den meget perfekt til både par og enkelt rejsende.
Det gode ved en SAS Airbus A321LR er at den tilbyder (næsten) det samme hårde produkt, som de store Airbus A330 og A350. Der er dog nogle helt centrale forskelle. Den mest centrale er at det er et fly med kun en midtergang. En anden er at du sidder skiftevis alene eller i par i Business kabinen.
I SAS Plus er det en klar ”vinder”. Denne kabine er lavet, så du kun sidder 2-2 og dermed ingen som kan få en midterplads som på Airbus A330 og A350.
I SAS Go sidder du 3-3 og det er samme setup, som på de større langrutefly.
Når det kommer til underholdningssystemet, så halter SAS efter mange af konkurrenterne. På denne flyvning var der 99 film at se. 8 af dem er markeret som “new release”. Der er 172 serier at se, men over 40 af dem er et “Inflight Language Learning” af for eksempel russisk.
Så overordnet set er udvalget ringe og rejser du ofte med SAS på langruterne, så skal du tage din egen underholding med hjemmefra.
Afgang og servicen ombord
Da boarding var slut kom besætningen rundt med en pre-departure” drink. Der kunne du vælge mellem champagne, juice og vand. Jeg gik efter et glas champagne ovenpå en travl eftermiddag.
Afgangen fra Aalborg gik stort set på tidstabellen. Da det var første afgang, så fik vi æren af at prøve en ”vand salut” på vejen ud til startbanen. Det er altid specielt.
Da vi var kommet vel i luften, så gik der ikke længe før skiltet med sikkerhedsbæltet blev slukket og servicen startede. Jeg var ganske nysgerrig på det, da det var første gang at SAS skulle servere en fuld service fra Aalborg. Jeg kan allerede sige at dette ikke var noget at bekymre sig omkring – det var godt!
En ting jeg skal huske at bemærke, er at der bag mig sad en der var et Pandion medlem. Ikke noget jeg normalt hæfter mig ved, men han sad på bagerste række. Det var meget positivt at høre at purseren kom ned og spurgte flere gange om alt var OK – ved navns nævnelse. Dertil også tog imod hans ønsker til forretten og hovedretten. Så var det sikkert at han fik det han ønskede. Det er god stil!
Det startede med at besætningen tilbød noget at drikke, sammen med nogle varme nødder (syntes lidt at portionen er blevet mindre end før pandemien). Til dette valgte jeg også et glas Ringi æblemost – en klassiker efterhånden ombord på SAS og noget der bare smager rigtig godt.
Efterfølgende startede hovedserveringen med en bakkeservering med salat, forret og brød til. Normalt ville jeg gerne se en servering uden bakke, men lige præcist på en A321LR, så er bordet ikke stort. Så uden bakke, så ville de fleste nok hurtigt få skubbet noget ud over kanten. Så på denne flytype køber jeg ind på brugen af bakke.
Jeg fik en forret med laks – ganske smagfuldt og med lunt brød til. Salaten var frisk og sprød.
Hovedretten blev torsk med en græskarsauce – ville have valgt kødet, men den sidste var reserveret til min ”makker” på række 7 – Så en bekræftelse af godt arbejde fra purseren.
Jeg valgte både ost, kage og is som dessert. Det var en god afslutning på hovedmåltidet og dermed aftensmaden på turen.
Jeg drak Arlaux Brut Grande Cuvée til forretten. Et glas Zenato Garda Merlot, Valpolocella til hovedretten (havde regnet med kødretten, da jeg valgte vinen) og til ost og dessert et glas Churchill’s Late Bottle Vintage fra 2016.
Turen over Atlanten og anden serveringen
Efter servicen var færdig, så faldt kabinen hurtigt til ro og vi passerede efter en times tid Grønlands sydspids. Det betød samtidig at halvdelen af turen allerede var overstået.
Da der også er et måltid før landing, så giver det ikke megen tid til søvn. Et par timer kan det blive til, men det er også nok, da du gerne skulle kunne sove når du lander og er kommet på hotellet. Med landing lige efter klokken 21, så skal du helst kunne sove når du lander på hotellet. For mit vedkommende var det lige før midnat lokal tid. Så perfekt til en nats søvn og så klar til en fuld dag.
Der var mulighed for at få noget snacks i form af chips fra Gotland med ”gräddfil og ramslök”, chokolade og den traditionelle ”Gott & Blandat”.
Besætningen kom også igennem kabinen et par gange midt på turen med drikkevarer og ellers var du velkommen i galley – eller via ”kaldeknappen”.
Anden serveringen startede godt 2 timer før ankomst. Det var et stykke brød med laks og tilbehør. Ganske fin størrelse når det taget i betragtning var under 4 timer siden at hovedmåltidet sluttede.
Chokolade fra Hedh Escalante og frisk frugt fulgte også med.
Dette var også serveret på en bakke.
Ankomst til Newark
Ankomsten til Newark gik fint. Da vi ankom ret sent på aftenen, så var der ikke synderlig kø i immigrationen, så dette er endnu en fordel ved denne afgang.
Samme fordel gælder også for trafikken, som er meget mindre i timerne frem mod midnat.
Afsluttende tanker
Det var en god første afgang – der var ikke meget at sætte fingeren på. Det beviser at når produktet holder og når besætningen er i top, så er det svært at ønske sig mere. De to dele giver bare en god oplevelse og den fik jeg på denne tur.
Med priser helt ned til under 3.000,- kroner for en returbillet i SAS Go når SAS har kampagner, så er det bestemt prisbillet at besøge New York direkte fra Aalborg. Priserne i Business Class ligger mellem 18.000,- og 20.000,- kroner. Det er også en god rute lige nu for bonusbilletter i alle klasser. Der er flere afgange fra nu og frem til oktober, hvor du kan finde bonusbilletter i alle klasser og mere end en på hver afgang.
Det betyder at der er et muligt sweet spot i at booke via Aalborg, da det kan øge muligheden for at få accepteret et bud via opgraderingsauktionen (enten point eller kontanter). Det er muligt at booke en rute fra København og via Aalborg til Newark. Så vores konklusion er at ved næste kampagne, så kan der sikres billige SAS Go billetter som med en større sandsynlighed vil ende med et accepteret bud på en opgradering til Business Class. Et ret god værdi for ens point – især med FlyPremium.
Skriv et svar