Anmeldelse: Esbjerg-Stavanger med AIS Airlines

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Hvad? En flyrejse uden forsinkelser, lange køer og stress? Man kunne ligefrem finde på at gøre den bare for fornøjelsens skyld! Det gjorde InsideFlyer.

Med lufttrafikkens tilbagevenden til en normal-tilstand kan vi på verdensplan regne med omkring 4,5 mia passgerer om året. eller 12,5 mio mennesker hver eneste dag. For langt de fleste følger flyrejsen et standard-forløb, med et Airbus, Boeing-fly eller Embraer, måske med en mindre ATR eller noget tilsvarende. Men somme tider kan rejseoplevelsen byde på noget ganske særligt. Som f.eks. på en af Danmarks mest beskedne flyruter – fra Esbjerg til Stavanger.

Historisk rute

Det er en rute med historie og vel at mærke en historie, der er flettet sammen med udnyttelsen af naturresourcerne i Nordsøen; siden 1970erne olie og naturgas, og nu også vindenergi. Forbindelsen Esbjerg-Stavanger er den ene side af en trekant med skotske Aberdeen som den tredje by, og den trekant har været tumleplads for en række mindre luftfartsselskaber, der har sørget for sikker og pålidelig transport af folkene fra offshore-sektoren år ud og år ind. I dag er aktørerne primært Loganair, Eastern Airways og senest AIS Airlines, der for nyligt overtog ruten Esbjerg-Stavanger.

Læs mere: Comeback for Esbjerg-Stavanger-ruten

AIS Airlines BAe Jetstream i Esbjerg Airport. Foto: BongoPlanes

Stressfri afrejse

Esbjerg Airport er naturligvis en lille lufthavn, hvor man kan få en rejseoplevelse, som de fleste nok for længst har glemt: Ultrakorte veje fra P-plads til fly, hurtig og problemfri indtjekning, stressfri og venlig sikkerhedskontrol. Ganske unødvendigt ankommer vi hele 80 min. før afgang og konstaterer, at indtjekningen slet ikke er begyndt endnu. Men en time før afgang åbnes check-in, og vi når det hele i ro og mag – inklusiv den gratis kaffe i lufthavnens afgangshal.

Til gengæld skal man være opmærksom på begrænsningerne vedr. bagage – 15 kg max vægt for en kuffert, 6 kg håndbagage i tillæg til mindre artikler, såsom et lille kamera, læsestof, en mindre håndtaske osv. Så helt galt går det nok ikke.

Check-in i Esbjerg – hurtigt, effektivt og behageligt. Foto: BongoPlanes

Velkomst med smil

AIS flyver med et BAe Jetstream 32 fly, der har base i Esbjerg Airport. Det to-motorede turboprop-fly har plads til 18 passagerer og med det in mente er man nok klar over, at der venter en speciel flyrejse, når man går ombord. Første punkt er, at kaptajnen modtager sine passagerer uden for flyet og overrækker en brun papirpose med lidt spiseligt til rejsen. Med alle på deres pladser dukker kaptajnen igen frem for personligt at hilse alle velkommen, sige lidt om flyvningen og gennemgå sikkerhedsforanstaltningerne. Det er nok også nødvendigt, for der er intet kabinepersonale og PA anlægget kan ikke hamle særligt godt op med motorlarmen under flyvningen. Det er nu ikke fordi, støjniveauet er utåleligt højt under flyvningen – så langt fra.

På vej mod Stavanger. Foto: BongoPlanes

Dagens flyvning foregår i moderat flyvehøjde – 18,000 ft – og mens vi nyder udsigten og turbopropmotorernes godmodigt-rytmiske brummen, dykker vi ned i den brune papirspose, som indeholder en frisklavet sandwich (ja, tænk, andre flyselskaber, det kan faktisk lade sig gøre …) og en flaske vand.

Beskedent, måske, men friskt, sundt og gratis. Foto: BongoPlanes

Glem alt om wi-fi, usb-stik, betalingsdrikkevarer og alt det andet, der hører til normal-programmet i dag, men nyd oplevelsen af en god gammeldags flyrejse. Rigtig udsigt i stedet for airshow. Også til cockpittet, for uden en dør har man som passager frit udsyn til piloternes arbejde.

En dag på kontoret for luftkaptajn Theodoros Mauratis og first officer Ellen Geertsma. Og passagererne kan følge med… Foto: BongoPlanes

“Rigtig flyvning”

Efter bare en times flyvetid lægger vi an til landing på bane 36 i Stavangers Sola lufthavn. Men sikke en time. Her er “rigtig” flyvning for alle pengene. AIS First Officer Ellen Geertsma nyder det mindst lige så meget som passagererne:

AIS Airlines first officer Ellen Geertsma. Foto: BongoPlanes

“Jeg kan rigtigt godt lide at flyve en Jetstream, ikke mindst fordi vi ikke har en autopilot. Man skal selv flyve. Og særligt når man flyver til Stavanger: Udsigten over fjordene er fantastisk. Det er pragtfuldt, det er bare perfekt!”

Ruten er selvfølgelig primært tænkt for offshore industriens folk, som nyder godt af en super-hurtig forbindelse, og sikkert også for turister til eller fra Norge. Men mon ikke den vil tiltrække en del fly-interesserede, der bare har lyst til at opleve en flyrejse, som de færreste vil kende i dag? Kan anbefales.

Forsidebillede: Stavangers Sola lufthavn. Foto: BongoPlanes



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Overblik

Pros

+ Sressfri indtjekning
+ Hurtig og effektiv rejse
+ Personlig og venlig betjening
+ Særlig flyveoplevelse

Cons

- Lille fly med begrænset plads
- Ingen luksus

Komfort

Mad/drikke

Service

Vakue4money

Generel Vurdering

Konklusion

AIS Airlines flyrute mellem Esbjerg og Stavanger henvender sig i første omgang til forretningsrejsende og især medarbejdere indenfor offshore industrien. For nordmænd i Sydnorge, der gerne holder ferie i Danmark kan ruten også være interessant, ligesom for danskere i Sydjylland, der gerne vil opleve Norge. Da flyrejsen imidlertid er noget ud over det sædvanlige, tror vi, at flyentusiaster også vil være interesserede i at tage turen mellem de to byer.

3

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *