Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Som forsmag på min tur i World Business Class fra Amsterdam til New York, fløj jeg med KLM Cityhopper fra Billund til Amsterdam i Europe Business Class i en Embraer E175.
Embraer har stor succes med deres E-serie. E170/E175 var egentlig allerede en succes ved introduktionen i 2002. Flyet scorer højt på sikkerhed og effektivitet. Flyet har plads til omkring 80 passagerer og konkurrer dermed direkte med blandt andet Airbus A318, Bombardier CRJ-700/900 og Boeing 717. Senere fulgte en forlænget udgave E190/E195, som også er blevet meget populær. KLM Cityhopper startede i 2009 med at indføre E190 og siden sidste år E175, som dermed er det nyeste flytype for KLM og KLM Cityhopper. Flyet skal erstatte de sidste Fokker F70, som har den sidste flyvningen den 28. oktober i år.
KLM flyver, udover Aalborg og København, 5 gange om dagen til Billund fra Amsterdam. Det er klart at Danmark, og ikke mindst Jylland, er et vigtig market for KLM, både for at tiltrække rejsende til Amsterdam, men endnu vigtigere via Amsterdam videre ud i verden.
Fordi jeg flyver Europe Business Class, har jeg adgang til loungen. KLM har ingen egen lounge i Billund, men bruger King Amlet lounge ligesom alle andre selskaber. Det er en behagelig lounge. Uden dikkedarer, men alle nødvendigheder er til stede. Der er ingen hvileområde til at arbejde i frem og ro. Wifi er hurtig og selv en Netflix film er downloaded uden videre. Udvalget af mad- og drikkevarer er ingen overdådig luksus. Der er kun goulashsuppe som varm ret, sammen med et udvalg af salater og brød. Det der er, er dog frisklavet. Kaffen smager godt og der er et fint udvalg af alkoholiske drikkevarer, inklusiv Gammel Dansk.
Ombord
Efter et kort ophold i loungen, startede boarding. Jeg kan godt lide lufthavnen i Billund. Ikke for stor og overskuelig. Gate 10 er 2 minutters gåafstand fra loungen. Når du kommer ind i en Embraer E175, opdager du at stolene er i en 2-2 opstilling. Også i Europe Business Class. Der er ingen ledig stol i midten. Der er dermed ingen forskel i komforten med Economy Comfort. Sæderne er smalle i forvejen, og man forventer noget mere når man flyver i Europe Business Class. Sædekomforten skuffer derfor. Jeg har dog heldet med mig og sædet ved siden af er tomt. Det ville ellers have været en trang oplevelse. Air France (Hop!) har den samme inddeling, mens Delta installerer en opgraderet kabinen med en 1-2 opstilling.
Vi tager afsted til tide og de to stewardesser er absolut højdepunktet af denne flyvning. De udfører der arbejdet fuldstændig eksemplarisk og er tydeligvis i godt humør. De tilbyder forskellige slags brød med pålæg, som bliver serveret med frisk salat og mangemousse. Jeg valgte en wrap med kylling som var udmærkedet. Alt det blev serveret sammen med en personlig hilsen fra personalet, som jeg synes var meget venlig. Det har jeg aldrig oplevet hos et flyselskab. Meget betænksom!
I business class kabinen var der også en familie med to børn. Personalet gjorde alt for at aflaste forældrene under frokosten og jokede med børnene. De fik også lov at sidde på jumpseat, og en af stewardesserne tilbød hendes egen engelsk lakrids, som hun havde købt i Amsterdam lufthavn, som ekstra gestus til børnene. Det viser endnu en gang hvor stor en forskel kabinepersonalet kan være for oplevelsen ombord. De smalle stole var dermed helt glemt og flyvningen har gjort et mindeværdigt indtryk.
Denne artikel er oprindeligt skrevet af Thijs Luyt fra vores søsterside Insideflyer.nl
[…] visse afgange fra de danske lufthavne til Amsterdam. Du kan læse en anmeldelse af en flyvning i en Embraer E175 fra Billund her. E195-E2 er en længere udgave af E190-E2. Flyet måler knap 3m mere i længden og kan derfor […]