Anmeldelse: KLM Cityhopper Fokker F70 business class

KLM Fokker F70

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Hvad der skulle have været en forholdsvis kedelig morgentur til Frankfurt kunne alligevel byde på nogle overraskelser. Her følger en anmeldelse af en business class flyvning fra Amsterdam til Frankfurt i en Fokker F70 udført af KLM Cityhopper.

København – Amsterdam

Vækkeuret ringede alt for tidligt for at nå morgenafgangen fra København til Amsterdam. På det tidlige tidspunkt var der overraskende mange i check ind området i terminal 2, men med adgang til business class check ind hos KLM var det hurtig overstået. Også ved security var der en del mylder, men med CPH Express var jeg igennem på få minutter. Man ser en hel anden side af Kastrup lufthavn lidt i kl. 05:00 på en søndag morgen.

Københavnslufthavn

Flyet ankom i Amsterdam til tide efter en ellers fredelig flyvning. En hel almindelig flyvning med KLM på Economy Comfort, som jeg tidligere har skrevet om. Efter et kort ophold i KLM Crowne Lounge var det tid til at begive mig til gaten. Som forventet ved en flyvning udført af KLM Cityhopper skulle vi køre fra terminalen til flyet med bus. Boarding åbnede et par minutter senere end angivet og den automatiske gate skulle tænke lidt for længe over mit elektroniske boarding kort. Skærmen lyste “Seat Change” og der kom en seddel ud med mit nye sæde: 1A Business Class!

Anmeldelse: KLM Cityhopper Fokker F70 business class

KLM Cityhopper Fokker F70 Business Class

Ved online check ind dagen inden, havde jeg rent faktisk fået tilbudt en opgradering med 80% rabat til den rene pris på DKK 395,-. Taget i betragtning at jeg har SkyTeam Elite Plus status, som inkluderer bl.a. priority check ind, fast track security, lounge adgang og priority boarding, ville en opgradering egentlig kun flytte mig et par rækker længere frem i flyet, en garanteret blokeret midtersæde og en fuld måltid i stedet for en sandwich. Selv med det påståede 80% rabat altså mere end jeg vil give for en flyvning på under en time. Men derfor siger jeg ikke nej tak når det sker af operationelle årsager!

Selvom jeg dermed fik denne opgradering kvit og frit, vil jeg anmelde den som om jeg betalte fuld pris for det. Det kan derfor godt virke vi er ude i småtingsafdelingen, men hvis når billetpriser for en business class returflyvning starter ved DKK 5.000,- skal selv de små detaljer være i orden.

KLM Cityhopper Fokker F70

KLM Cityhopper er ved at udfase deres Fokker F70 fly til fordel for nye Embraer fly. Det bliver en af mine sidste ture i det trofaste kortdistance fly. Sædeindeling er noget utraditionelt 2-3, som betød at jeg havde de to sæder på venstre side for mig selv.

KLM Cityhopper Fokker F70

På den allerførste række var der også fint benplads. Som altid ved bus boarding var der lidt kaos ved ombordstigning. Når man har priority boarding, betyder det at man er først i bussen og dermed sidst i flyet. Der er ikke meget plads til håndbagage i et lille fly som en F70 og folk slæbte utrolig mange ting med. En af economy class passagerer havde derfor besluttet sig for at det var smart at lægge sin kuffert i business class kabinen, som gjorde at der ikke var plads til min. Jeg fandt plads lidt længere nede, men eftersom det er et velkendt problem var det en oplagt mulighed for kabinepersonalet at være lidt mere opmærksom på det.

Forplejning

Efter alle var kommet ombord, kom kaptajnen ud af cockpittet og tog microfonen. På hollandsk, engelsk og tyske fortælte han at vi desværre først havde fået en slottid om en god halv time på grund af tordenvejr over det sydlige Holland. Ikke langt efter kom kabinepersonalet rundt med lidt vand. I business class kunne man også vælge mellem to aviser: New York Times og en hollandsk avis De Telegraaf, som svarer til Ekstra Bladet.

KLM Cityhopper Fokker F70

Der var ikke ret meget dårligt vejr at se da vi kom i luften over Amsterdam fra bane 18L. Der gik ikke lang tid før måltiderne blev delt rundt. Kabinepersonalet var meget imødekommende og hjælpsom, og kom forbi flere gange for at se om nogen manglede noget.

This slideshow requires JavaScript.

Den oprindelige afgangstid var kl. 9:50, så der blev serveret morgenmad. Der var to styks brød med smør, augurksmøreost og røget laks, samt yoghurt og frisk frugt. Brødet var varm og maden smagte meget fint, selvom jeg havde været oppe i mange timer efterhånden. Dertil var der et udvalg af drikkevarer, inklusiv øl og vin, hvor jeg valgte lidt juice og vand.

Ankomst

KLM Cityhopper Fokker F70

Kaptajnen sætte fuld fart på flyet for at indhente så meget af den tabte tid som muligt. Det kunne dog ikke forhindre at vi blev omkring en halv time forsinket. Som ofte i Frankfurt, blev vi kørt med bus fra flyet til terminalen. Herfra var det en kort gåtur til bagagehallen. Kufferten kom nogenlunde hurtig frem og så var det ud i det varme sommervejr.

Konklusion

Business Class hos KLM Cityhopper i en Fokker F70 er som man kender det fra de korte europæiske flyvninger. Det er de samme sæder som i economy class, med mere benplads og et blokeret midtersæde, også hvor der kun er 2 sæder. Selvom man skal spise hurtigt når man kun er i luften i 45 minutter, bliver der serveret en fuld måltid. Ikke noget stort og specielt, men flere velsmagende retter. Alt i alt en rigtig fin oplevelse og jeg sender mange tak til KLM for opgraderingen. Ville jeg betale næsten 10 gange så meget end for en economy class billet? Måske efter jeg vinder i lotto.

Overblik

Pros

- Blokeret midtersæde
- Fuld måltid
- Imødekommende og hjælpsom kabinepersonale

Cons

- Lille fly med meget lidt plads til håndbagage

Rejseklasse

Service

Forplejning

Værdi

Generel Vurdering

Konklusion

Business Class hos KLM Cityhopper i en Fokker F70 er som man kender det fra de korte europæiske flyvninger. Det er de samme sæder som i economy class, med mere benplads og et blokeret midtersæde, også hvor der kun er 2 sæder. Der bliver serveret en fuld måltid. Ikke noget stort og specielt, men flere velsmagende retter. Alt i alt en rigtig fin oplevelse.

4.1

Trackbacks & Pingbacks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *