Rejsebrev: En kort tur til Luxembourg i KLM Economy Comfort

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

KLM er blevet til en velkendt spiller på ruter uden direkte forbindelse fra Danmark. En kort tur til Luxembourg gav mulighed for at afprøve KLM på tre forskellige flytyper.

Jeg havde forleden en kort endags konference i Luxembourg. Den eneste direkte forbindelse om søndagen er Luxair’s aftenafgang med ankomst kl. 22:40, som passede dårligt ind i de øvrige planer. Efter lidt søgen endte jeg med at booke en tur med KLM med stop i Amsterdam. Rejsen foregik med hele tre forskellige flytyper: Embraer E190, Fokker F70 og den mere velkendte Boeing 737.

Hos KLM starter online checkin allerede 30 timer før afgang og eftersom jeg kun skulle være i Luxembourg i meget kort tid, kunne jeg allerede checke ind inden jeg tog hjemmefra. Jeg rejste også kun med håndbagagen og kunne derfor gå direkte til security ved ankomst til lufthavnen. Turen foregik den første søndag i efterårsferien og der var godt fyldt i køen til security. KLM tilbyder deres statuskunder at bruge CPH Express og jeg var derfor også i loungen indenfor 5 minuter fra ankomst i lufthavnen.

CPH Lounge

CPH Apartment lounge

KLM bruger CPH Apartments i København’s lufthavn, som vi tidligere har anmeldt her på insideflyer.dk. Loungen er forholdsvis ny, men især møblerne viser allerede tydelige tegn af slitage. Der er dog et fint udvalg af mad og drikkevarer. Der var mange i loungen på denne dag, men jeg fandt mig godt tilrette ved vinduet med udsigt over terminalerne med en karrysuppe. Lidt senere kunne jeg se mit fly ankomme fra Amsterdam.

KLM Cityhopper E190

KLM Cityhopper Embraer E190

Turen fra København til Amsterdam blev udført af KLM Cityhopper med et Embraer E190 fly med plads til 100 passagerer. Ved booking havde jeg opgraderet til Economy Comfort, som er samme sæder som på business class – dog uden blokeret midtersæde.

KLM E190 Economy Comfort

Sæderne er forrest i kabinen og giver 5 cm mere benplads, hvilket ikke lyder af meget, men når man er over 190 cm lang er de 38 kroner godt givet ud.

På de korte ruter er servering ombord hos mange selskaber kun til betaling. Effektiviseringer er ikke gået udenom KLM, men serveringen er stadig uden beregning. På denne flyvning blev der serveret en wrap med æggesalat og et bæger vand, samt frit valg fra drikkevognen. Jeg valgte en sydafrikansk hvidvin.

img_0032

Flytiden til Amsterdam var omkring en time og vi ankom til tiden. Indflyvning foregik over IJsselmeer og det nordlige Holland, hvilket gav nogle rigtig flotte syn ud af vinduet.

KLM Fokker F70 Economy Comfort

KLM Cityhopper Fokker F70

Ankomst var i spidsen af B gates, hvilket var så langt væk fra KLM’s Schengen lounge som man kan komme, og efter en frisk gåtur endte jeg derfor med at have akkurat 7 minuter i loungen før jeg skulle tilbage til B pieren. Fra gaten blev vi kørt med bus til vores Fokker F70 med plads til 80 passagerer. KLM er ved at erstatte Fokker 70 med Embraer type E175, som er lillebror til den E190 der hentede mig fra København. Fokker flyene vil være helt udfasede i løbet af næste år.

KLM Fokker F70 Economy Comfort

Sæderne på denne flytype er stillet op i en noget usædvanlig 2-3 opstilling. Jeg havde valgt sæde 3D i håb om at midtersædet ville forblive ledigt, hvilket det gjorde. Sædeafstanden på 81 cm var igen rigeligt på denne korte tur på 40 minuter.

KLM Cityhopper Fokker F70 Economy Comfort

Også på denne flyvning var der gratis servering, dog på grund af turens længde i begrænset omfang og uden valgmuligheder: et bæger vand og en pose Provencal Baguettes snacks. Det har dog altid undret mig at det kan betale sig at importere vand fra Tyrkiet til Amsterdam. Ankomst var igen til tiden og med den størrelse Luxembourg Airport har, var jeg udenfor på få minuter.

KLM Cityhopper E190

Luxembourg Airport lounge

Eftersom jeg allerede havde checket ind hjemme i stuen, kunne jeg gå direkte videre til security. Luxembourg har en meget lille lufthavn. Det var også nemt at finde hvilken lounge KLM bruger, eftersom der kun er en lounge. Loungen var heller ikke ret stor, men der var rigeligt med ledige pladser og en fin udsigt over landingsbanen. Kontrasten mellem KLM Cityhopper’s Embraer og en Cargolux Boeing 747 var slående. Udvalg af mad og drikkevarer er udemærket for en mindre kontraktlounge. Boarding foregik endnu en gang med bus, som bragte os til vores E190.

KLM Crown Loung Amsterdam

KLM Crown Lounge Amsterdam

Ankomst var igen til tiden i Amsterdam hvor jeg denne gang havde bedre tid til et besøg i KLM Crown Lounge i Schengen delen af Schiphol lufthavn. Loungen er blevet udvidet for ikke så længe siden, hvilket også var meget tiltrængt. Der var rigtig mange i loungen denne aften, men jeg fandt en god lænestol i den nyeste del af loungen. Madudvalget er også blevet udvidet og der kunne vælges mellem to varme retter, to supper og en stor salatbar, udover diverse chips og småkager. Jeg valgte pasta penne arrabiate, chicken wings og lagret hollandsk ost til dessert. Der findes også et stort udvalg af alkoholiske og ikke-alkoholiske drikkevarer. En kraftig Pinotage fra Stellenbosch i Sydafrika gik rigtig fint sammen med det krydrede mad.

KLM Boeing 737 Economy Comfort

KLM Boeing 737-800

Den sidste del af turen blev udført af et Boeing 737-800 med plads til 186 passagerer. Denne gang foregik boarding via jetway og med priority boarding kunne jeg hurtigt tage plads på sæde 5D. Economy Comfort opgraderingen bød på hele 8 cm ekstra benplads. Service ombord bestod af en pose chips og et bæger vand, samt et valg af kaffe, te, juice, øl og vin. Ankomst var igen til tiden ved gate A20 og eftersom klokken nærmede sig 11 om aftenen, var der stille i terminalen. Efter den lange gåtur fra terminal 2 til ankomsthallen var jeg hurtigt ude og på vej hjem.

Konklusion

Trods den store omvej for den korte afstand til Luxembourg, gik turen meget smidigt. Alle afgange og ankomster var til tiden og med korte transittider føltes det ikke som en lang tur. Det er rart at se at der er nogle få europæiske flyselskaber tilbage der har beholdt gratis servering på de korte ruter. Prisen for opgradering til Economy Comfort varierer afhængig af afstanden og er nede i et fornuftigt prisleje. Den ekstra plads man får ved opgraderingen afhænger af flytype, men hvis ens knæ normalt sidder presset op til sædet foran, er det nogle rare ekstra cm. man kan får.

Trackbacks & Pingbacks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *