Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Der er lavprisselskaber og der er “Full Service Carrier”. Vi har nu testet Economy Class ved Brussels Airlines, og hvilken service kan man forvente at få ved at vælge at flyve med det belgiske luftfartselskab.
Efter en vellykket tur med Singapore Airlines og et par dejlige dage i Rom. Ja så er det selvfølgelig også tid til man også skal hjem igen.
Valget for denne hjemtur faldt denne gang på Brussels Airlines, som via Bruxelles skulle fragte mig tilbage til Danmark, og København.
I København blev der den efterfølgende dag blev afholdt flyspottertræf, arrangeret af facebookgruppen Planespotters.dk. Det var blandet andet derfor at valget faldt på hovedstaden i stedet for et direkte fly til en jysk lufthavn.
Velankommet til Rom Fiumicino lufthavnen cirka 4timer før boarding, var jeg på tid godt garderet imod det kaos i sikkerhedskontrollen, som mange større lufthavne rundt i Europa, for tiden døjer med. Rom skulle dog vise sig at være en undtagelse, til dette Europæiske kaos, og det var på trods af at det var op til den “interkontinentale bølge” af afgange, jeg også skulle afsted.
Sikkerhedskontrollen, tog cirka 10min at komme igennem, og det er personligt en tid man absolut ikke kan brokke sig over at være igennem på. Rom Fiumiciono, er for tiden under udbygning og renovering, så lufthavnen er et stort rod, men på det punkt er der desværre ikke meget man kan stille op.
Brussels havde sendt “Den røde dæmon” (OO-SNA), og det er en maskine som er malet i det belgiske landsholds farver. Nu var det tid til at nyde flyvningen.
Flyvningen og kabinen
Boarding i Fiumicino lufthavnen fandt sted fra gate A3 klokken 17.20, og afgang var estimeret til klokken 17.50. Det skulle dog vise sig, at der gik lidt tid før der kom en pushback-truck, så vi kom først i luften klokken 18.12, hvor vi gik i luften fra bane 25.
Flyet, som er en Airbus A320-200CEO, har en enkelt midtergang, og er konfigureret med 180 sæder. Benpladsen, ved Brussels er omtrent det samme som ved et lavprisselskab.
Vel i luften, var der ikke meget service at komme efter, udover formidabelt flyve vejr.
Service ombord ved Brussels Airlines
Brussels Airlines er et selskab, der er med i Star Alliance, og en del af Lufthansa Group. Selve Lufthansa, og Swissair ofre en kop kaffe, eventuelt en vand og et stykke chokolade ombord på deres flyvninger.
Jeg havde lidt forhåbningen om at Brussels ville have samme service, som de resterende Lufthansa Group selskaber, men der blev jeg fælt skuffet.
Brussels Airlines, er ligesom et lavprisselskab, og har absolut ingen service inkluderet i billetten. Der kommer en salgsvogn rundt 1 til 2 gange pr flyvning og sælger diverse fornødenheder.
Jeg endte med at købe en “Coffee Deal”, hvor man får en muffin, og en kop kaffe, for 5 Euro. Derudover købte jeg en flaske vand, der kostede 3 euro oven i.
Inflight entertainment
I denne kategori, er der ikke meget at komme efter. Brussels Airlines, har hverken udstyret deres fly med skærm, wifi, eller endda noget så “simpelt” som et inflight magazine.
Konklusion
Jeg må ærligt sige at jeg er skuffet over Brussels Airlines.
Man kan nok godt sige at det er noget af en mundfuld at gå fra Europas bedste økonomiklasse, også ned til et selskab, der er på niveau med et lavprisselskab, på trods af at Brussels Airlines, er dobbelt så dyr som et traditionelt lavprisselskab, hvor man forventer at man skal betale for alt.
Man er ved at rejse med Brussels Airlines godt nok bedre beskyttet, ved aflysninger, samt forsinkelser, i forhold til et traditionelt lavprisselskab.
Den oplevelse jeg har der adskiller sig fra at Brussels Airlines, at være gået hen og blevet et 100% lavprisselskab. Den oplevelse er at Brussels Airlines, fortsat er medlem af Star Alliance, tillader connection flight, samt et bølgesystem hvor alle fly ankommer og afgår på nærmest samme tid ud af Brussels.
Så vil jeg flyve med Brussels igen?
I betragtning af at jeg kunne være fløjet med Norwegian eller Ryanair direkte fra Rom og til København uden skift og for under 500kr. og med den samme komfort og service som jeg får ved et lavprisselskab.
Og med tanke på at jeg betalte 1300kr for en one-way billet over Bruxelles med Brussels, ja så vil jeg mene at det er spild af kræfter at flyve med Brussels, og jeg vil overveje kraftigt hvem der skal transportere mig fra A og til B, hvis valget stod mellem Brussels eller et decideret lavprisselskab.
Skriv et svar