Anmeldelse: Med Egyptair til Cairo i Economy

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Rejserne er for mange begyndt at komme igen. Nogle har allerede være med fly i løbet af sommeren eller er begyndt at besøge forretningsforbindelser igen i Europa og flere endda i USA. På InsideFlyer har vi sat os for at prøve at beskrive hvordan det er at rejse igen. Dels med anmeldelser og dels med artikler om netop det at rejse i disse “post-corona” tider. Her starter vi med en anmeldelse af Egyptair og en tur til Cairo fra København i deres Economy klasse.

Egyptair er der nok flere som ikke har rejst med før og derfor vil vi godt sætte lidt fokus på dem, da det blandt andet er et Star Alliance medlem og for mange er lidt overset. Egyptair er også interessant som transitrejser via Cairo på rejser til Mellemøsten. Blandt andet til Dubai, som er vores næste rejse på denne tur. Sidste men ikke mindst, så optjener du EuroBonus point på rejser med Egyptair og kan bruge din EuroBonus status til adgang til prioritets boarding og loungeadgang. Så helt som alle andre Star Alliance selskaber.

Du har adgang til SAS Loungen, hvis du rejser i Business Class eller har Star Alliance status. Foto: Henrik Olsen

Boarding, flyet og kabinen

Boarding var lidt kaotisk og der var ikke meget med en klar opdeling af rejsende i Business Class, Star Alliance Guld og så Economy. Det var en og samme kø og du skulle ”presse” dig lidt på for at få prioritets boarding. Dette så vi gerne blev ændret – også i henhold to at skulle holde afstand. Det er noget som vi efterhåndet har set og hørt at flere flyselskaber har problemer med – også i København.

Vi var næste helt ud i enden af C-gatene, Foto: Henrik Olsen

Fra København bruger Egyptair nogle af deres nyeste fly. Det er deres Airbus A320neo og på dages tur var flyet kun godt et år gammelt. Generelt har Egyptair en relativ ung flyflåde og bruger på mange ruter Airbus A220, Airbus A320neo og Boeing 787 Dreamliners. Altså en ret moderne flåde og dermed også moderne kabiner på de fleste af deres fly. De har også Boeing 737 i flåden og disse har en kabine af lidt ældre generation.

Kabinerne er i to klasser. Economy og Business Class. Det som gør at de skiller sig ud fra mange af de andre flyselskaber i Star Alliance er at de har en reelt og ægte Business Class. Ikke noget med et Economy sæde med blokeret midtersæde.

Det er en ægte Business Class kabinen Egyptair har – så dette er bestemt en klar fordel. Foto: Henrik Olsen

Economy kabinen på denne Airbus A320neo var indrettet som de fleste andre flyselskaber og du sidder 3 og 3. Stolene har en læderbetræk og er ganske komfortable at sidde på og vi oplevede ikke nogen problemer på denne flyvning på lige godt 4,5 time.

Vi havde fået en plads ved en af nødudgangene. Det gav god benplads. Foto: Henrik Olsen

Vi havde fået sikret os en gangplads ved et sæde ved en af nødudgangene. Dette gav os ganske meget benplads, som bestemt var med til at øge turens samlede komfort. Det er noget som du kan tilkøbe og sikre dig på enten Egyptair hjemmesiden eller appen.

Catering og servicen

Lad os slå fast med det samme – Egyptair er et såkaldt ”dry airline”. Med dette menes at der ikke serveres nogen form for alkohol på deres flyvninger. I vores bedste overbevisning er det ikke et problem, men skal du have en øl eller en drink på flyveturen, så er det ikke Egyptair du skal flyve med.

Du får gratis udleveret nogle hovedtelefoner. Foto: Henrik Olsen

Med hensyn til resten af catering setuppet, så fejler det ikke noget på denne tur i Economy, som tog godt 4,5 time. Der er gratis vand på flaske at få og du får serveret et måltid svarende til hvad SAS serverer på deres oversøiske flyvninger til New York. Vi vil gå så langt som at kalde det et solidt måltid. Kvaliteten fejler som sådan heller ikke noget, men det er mere servicen som for nogle kan føles lidt ligegyldigt og ikke på et forventet niveau.

Der var ikke megen personlig betjening eller følelsen af tid til den enkelte.

Ved udleveringen af maden og drikkevarer, som var pakket ind i en blå boks, så fik jeg sat tre styks af dem på mit bord, da jeg sad ved gangen. Så måtte jeg pænt levere de to af dem til mine naboer. Det samme var gældende da den varme ret skulle serveres, da den ikke var i den blå boks fra starten af. Der kunne jeg vælge mellem Oksekød, kylling eller fisk. Jeg valgte oksekødet og hjalp så med at dele ud til naboerne.

Det føltes lidt som om at besætningen ikke helt var fokuseret nok om sit arbejde eller reelt ikke syntes det lige var det bedste arbejde i verden. Lidt en skam, da det faktisk var det eneste der kan gives et sort kryds i karakterbogen.

Det ændre dog ikke væsentlig på den samlede vurdering af catering og service setuppet. Det var en solid gang mad og der var rigeligt af den på en flyvning på 4,5 timer. Sammenlignet med SAS, Lufthansa eller British Airways på en tur til det sydlige Europa, så ville du selv skulle medbringe noget eller købe det ombord. Så en klar forskel og positivt.

Underholdning ombord

Der var ikke wifi ombord, men du kunne på denne Airbus A320neo få adgang til at chatte og sende beskeder for et mindre beløb. Dette er noget som for eksempel på deres Airbus A320neo’er har sikret sig et stort forspring, da dette er helt i toppen og du kan stream Netflix i 30.000 fod.

Der var ikke noget wifi ombord, men et mindre udvalg af film og TV. Foto: Henrik Olsen

Egyptair tilbyder i stedet et mindre program af film, musik og tv i deres underholdningssystem. Det er nok til disse korte turer, men flyver du meget med dem, så vil du savne et mere varieret indhold.

Der er mulighed for at få ladet op, hvis ikke USB er nok. Foto: Henrik Olsen

Ved alle sæder er der et USB stik til at lade din telefon eller tablet op. På hver række er der også to strømstik til deling blandt de tre sæder.

Ankomst til Cairo og transit

Turen til Cairo gik overraskende hurtigt, nok fordi der var et godt måltid som i alt tog omkring 1 times tid fra serveringen startede til der var ryddet op igen. Det startede også godt 1 time inde i flyvningen.

Der var ikke meget med at holde god afstand da vi skulle af flyet i Cairo. Foto: Henrik Olsen
Nemt at finde hen til sit næste fly. Foto: Henrik Olsen

Vores ankomsttid var hen på aftenen og der var ikke travlt i Cairo lufthavn. Vi kom hurtigt igennem de første lægecheck umiddelbart efter vi var kommet af flyet. I flyet fik de som skulle blive i Egypten en ankomstkort og en seddel omkring COVID-19. Da vi var i transit, så slap vi for dette, og kom hurtigt hen til området for transit og paskontrol. En hurtig fremvisning af boarding kortet til Dubai og vi var inde afgangsområdet for internationale afgange. Skulle du videre i Egypten ville du blot blive sendt over i indenrigsterminalen. Skulle du ind til Cairo, så skulle visa og pas kontrolleres før du kunne hente din bagage.

Vi havde tid til at besøge en af Egyptair loungerne inden afgangen, som var forsinket en smule i forhold til afgangstidspunktet.

Læs med i vores næste anmeldelse som er turen fra Cairo til København i Egyptairs Business Class.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Overblik

Pros

+ Nyt og moderne fly på ruten
+ Flot indrettet kabine der er på niveau med de andre Star Alliance flyselskaber
+ Stort og fint måltid mad (med tre valgmuligheder af hovedret) med tilhørende drikkevarer

Cons

- Ingen wifi ombord trods ny flytype
- Servicen var ikke personlig og ikke på det niveau vi kunne forvente
- Ingen alkohol servering og begrænset udvalg af drikkevarer

Komfort

Service

Mad/Drikke

Value 4 Money

Generel Vurdering

Konklusion

Overordnet set er dette her ret fornuftigt og et godt produkt. Det er nye fly og nye moderne kabiner. Ingen forskel til andre flyselskaber som benytter denne flytype.

Der mangler muligheden for wifi ombord. På disse nye fly, så er det næsten et krav at det er tilstede. Løsningen er at få fyldt telefonen eller tabletten godt op med indhold inden afgang.

Mad og drikke får ikke helt topkarakter, da der ikke serveres alkohol ombord og sammenlignet med andre flyselskaber i den del af verden (Turkish Airlines, Emirates og Qatar), så er det ikke helt på niveau. Men klart en fordel set i forhold til de europæiske flyselskaber (f.eks. SAS, Lufthansa, British Airways) der kun tilbyder ”Buy Onboard”.

Priserne på flybilletter er også attraktive og der er gode rejse deals at hente – især hvis du kan rejse uden for sæson og ikke på det mest travle rejsedage.

3.9

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *