Anmeldelse: Med PLAY til Island

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Det nyeste skud på stammen over forsøg med lavprisselskaber på Island PLAY blev grundlagt i 2019, Selskabet begynder til foråret ruter til Nordamerika, InsideFlyer har testet PLAY for at se om det er et selskab der værd at flyve med.

Det er ingen hemmelighed at Island er kendt for ikke mindst Icelandair og den stratetiske placering imellem det europæiske kontinent og det nordamerikanske kontinent. Det er heller ingen hemmelighed at Icelandair i over 80 år har udnyttet øens position til at give folk en velfortjent pause imellem sine flyvninger mellem Europa og Nordamerika og den omvendte vej. Islands position som “hvilested” mellem flyvninger er med tiden også blevet udnyttet af diverse lavprisselskaber som har forsøgt at vælte Icelandairs dominans på dette marked. Nyeste skud på stammen er lavprisselskabet PLAY som vi har testet.

PLAY afgangsskærm i CPH, Foto: André Jørgensen


Undertegnede ankom til Kastrup ved 10 tiden for at have tid nok inden afgang der var estimeret til 11.50, men på grund af indrejserestriktioner til Island tager boarding en god del tid og påbegyndes allerede 40minutter inden afgangen. Dette kan tage tid hvis flyet er fyldt op men på dagens flyvning var flyet cirka halvt fyldt.

Flyet”TF-PLB” som er en Airbus A321Neo er fabriksproduceret i 2018 og oprindeligt leveret til “InterJet” fra Mexico før det kom på lagring og der derefter havnet på Island hos PLAY hvor det for øvrigt også er den nyeste anskaffelse til PLAYs flyflåde som består af 3 Airbus A321Neos, Nok om Pre-boarding og flysnak, lad os nu gå til selve flyvningen.

Selve flyvningen

Vingebillede ombord hos PLAY, Foto: André Jørgensen

Efter boarding og taxi var kaptajnen nu klar til Takeoff. Takeoff blev foretaget fra bane 22R og vi var nu i luften, der gik ingen gang 20minutter efter vi var kommet i luften til Cabin Crew kom igennem med vognen. Eftersom PLAY er et lavprisselskab skal man ikke forvente noget er gratis, men til gengæld kan man godt forvente et godt tilbud, en “Meal Deal” som PLAY kalder det koster 12 euro og indeholder en Baugette/Wrap/Sandwich, Sodavand, og et stykke chokolade. Derudover er der hos PLAY et “Hot Drink” tilbud som koster 4 euro og består af enten en varm kakao eller en kaffe, dertil følger et stykke chokolade af frit valg.

Undertegnede købte både et “Hot Drink tilbud” og en “Meal Deal” MEN beklagevis var der ikke sandwich ombord på dagens flyvning, Tilgengæld fik jeg tilbudt en omgang “Cupnudler”, et stykke chokolade, en kaffe OG en Pepsi til den nette sum af 11 euro og dette kan jeg bestemt ikke klage over eftersom jeg regnede med at skulle lægge 16 euro samlet.

Menuen på dagens flyvning kostede 11 euro fremfor 16 euro og penge kan man altid lide at spare. Foto: André Jørgensen

Efter serveringen skete der ikke meget på flyvningen de næste 2 timers tid, og anmelder lagde sig til at sove indtil cirka 40 minutter før landing hvor Cabin Crew atter kom rundt med vognen for at sælge mad og drikke samt for at sælge busbilletter ind til Reykjavik hvis man skulle ind til Islands hovedstad. Benpladsen hos PLAY fejler intet og jeg vil selv mene at benpladsen er mange gange bedre end ved diverse netværkselskaber som jeg også har fløjet med, inklusive SAS GO.

Benpladsen hos PLAY fejler BESTEMT ingen ting og det er et stort plus idet at selskabet ligesom Icelandair vil satse på Transfertrafik. Foto: André Jørgensen

Efter et velfortjent hvil var det nu tid til et toiletbesøg, Toiletterne er rene og pæne og der er masser af servietter og Håndsprit, Toilettet er rummeligt så selv en større person som jeg selv let kan sætte sig til rette “når man skal”, At der er masser af håndsprit på toilettet er blot en bonus i disse sære Coronatider.

Efter et besøg på “Det lille hus” så kunne man blot læne sig tilbage og nyde de sidste 20 minutter af turen imod Reykjavik keflavik med flot udsigt idet at det meste af Island er snedækket.

Landingen

En tiliset flod der løber i Atlanterhavet et sted på Island. Foto: André Jørgensen

Landingen foregik i umiddelbart vindstille vejr, der var skyfrit og masser af sol. Island har en fantastisk natur som kun er endnu smukkere i vintervejr som man kan nyde under indflyvningen til Keflavik hvis forholdene tilladder det. Dagens landing i Keflavik var uden en vind der rørte sig og man kunne endda ikke mærke at hjulene ramte bane 10 som var den bane som vi landede på. Vel nede i Keflavik var Taxi til gate ingen problemer og folk kunne stå af flyet umiddelbart minuttet efter at vi holdte stille i gate C22 i den Islandske hovedstad.

Taxi til Gate C22 i Keflavik. en Lufthansa og anden maskine fra PLAY afventer afgang. Foto: André Jørgensen



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Overblik

Udgivelsesdato

02/03/2022

Pros

+ Nyere fly som kun er 4 år gammelt.
+ Sødt og smilende Cabin Crew på hele turen
+ Rabat på mad grundet manglende varesortiment.

Cons

- Ingen Wifi ombord trods ny flytype

Komfort

Mad/drikke

Service

Value 4 Money

Generel Vurdering

Konklusion

Billetterne blev købt i starten af januar måned for 995,- kroner og forholdene som helhed ombord var der intet at klage over på dagens flyvning. At Cabin Crew endda giver en rabat på grund af manglende varesortiment det kan man heller ikke klage over, jeg kan til gengæld godt blive lidt irriteret over at PLAY trods nye fly ikke har investeret i WIFI ombord, hvis ikke gratis så i det mindste betalingswifi. Overordnede konklusion er dog at jeg gerne vælger PLAY igen, også hvis jeg skal videre til Nordamerika.

4.1

Kommentarer

  1. Herbert Fischer siger

    Fin artikel Andre!
    Du skriver godt og holder dig til oplevelser som de fleste kan få råd til. Modsat business anmeldelserne.
    Tusind tak
    Herbert Fischer.

    • André Jørgensen siger

      Det mig der takker, najer og bukker på samme tid. For mig er det en ære at selv et ikke “snobbedyr” der kun sidder foran gardinet kan få lov at give sine egne erindringer omkring luftfart og netop det som alligevel små 75% af befolkningen flyver, Økonomiklasse/Lavpris.

      Jeg gør dog også mit bedste for at holde mine skriverier så reelle, dybdegående og oprigtige som overhovedet mulige. Mange branchesider var egentlig kommet fra hvad det egentlig handler om, “At give et samlet overblik”, Henrik her fra IF tog dog skeen i den anden hånd og ville have oprigtighed og personer som reelt brænder for hele luftfartsbranchen og fordi han bl.a har fulgt hvor meget jeg sender afsted til ham samt har lagt op på diverse forums, så fik jeg tilbuddet om at blive en del af redaktionen og jeg har ikke fortrudt det et eneste sekund. Jeg håber at kunne bringe mange flere ting i fremtiden, men jeg vil også gøre mit for at tingene forbliver så oprigtige som muligt og IKKE det samme og det samme gang på gang :-).

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *