Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
SAS har anskaffet en en ny flytype og denne flytype har vi på førstedagen nu givet en test
SAS, eller rettere sagt det nye SAS Link, har fået ny flytype. Flytypen det drejer sig om er en Embraer 195LR, der har fået registreringen SE-RSK. Den har tidligere gjort tjeneste ved britiske Flybe, før flyet blev langtidsparkeret og er nu kommet til SAS Link.
InsideFlyer har selvfølgelig været med på den første tur fra Aalborg og til København og vi har en anmeldelse klar til dig.
Før flyvningen
Vores udsendte var taget i lufthavnen et par timer før selve flyvningen og skulle have lidt tid til at gå. Heldigvis er det ikke svært at få tiden til at gå i en lufthavn, når man som undertegnede har en stor passion for netop luftfart. Cirka en time før boarding var det igennem Fast Track i Aalborg Lufthavn og så bare vente på boardingen blev påbegyndt. Hvad er bedre til at dulme ventetiden end en lille let frokost
Flyvningen
Idet at jeg rejste på SAS Plus i forbindelse med denne anmeldelse, så blev vi boardet som de første i gate 1 i Aalborg. Efter en meget hurtig boarding proces var vi nu på vej imod bane 26R, hvor der var takeoff fra.
Efter takeoff gik der ikke ret længe før skiltet med “sikkerhedsbælte påkrævet” blev slukket. Derfra kunne man blot læne sig tilbage og slappe af i de 5 minutter før SAS personalet begyndte serveringen af kaffe eller te, som forresten også er kommet tilbage på SAS GO klassen.
Efter en kop kaffe var det tid til en tur på toilettet, toiletterne ombord på SAS nye Embraer er faktisk af en størrelse, så selv en mand med lidt ekstra kilo, nemt kan benytte sig af toilettet uden de store problemer.
Kort efter besøget på flytoilettet begyndte indflyvningen til København. Indflyvningen blev påbegyndt omkring Hillerød, hvor man fik besked på der var 10 minutter til landing. Dette betød også at man nu skulle indfinde sig på sine pladser.
Indflyvningsruten gik over Nordsjælland og ud over Øresund til Sverige, hvor Malmö blev overfløjet før der kunne landes fra øst og på bane 30 i København.
Efter flyvningen
Selve landingen foregik uden de store problemer og vi taxiede fra bane 30 og ind til standplads B4, hvorfra afstigning skulle foregå i et raskt tempo.
Flyet skulle kort efter landingen fra Aalborg videre til italienske Bologna. Gaten var allerede åben og klar til ombordstigning, da vi ankom med en forsinkelse på 20 minutter i forhold til oprindelig slot tid.
Jeg fik dog lov at få 1 minut ombord, så vi kunne få nogle billeder af flyet uden der var andre passagerer ombord, og dette er noget vi sætter stor pris på her på InsideFlyer.
Service og Komfort
Komforten ombord på den nyanskaffede Embraer 195 er personligt ikke noget jeg kan brokke mig over og hvis skal starte fra en ende af så lad os starte med sæderne.
Række 1 som vi har placeret på, ombord på denne flyvning har god benplads. rækken, har så god benplads at man kan strække sine ben faktisk næsten helt ud.
Sæderne ombord på de nye Embraer E195 er ikke samme sædetype som man kender det fra den øvrige SAS flåde. Sæderne er overtrukket med et andet betræk, som gør sæderne lidt mere bekvemlige at sidde i sammenlignet eksempelvis en nyere Airbus A320neo.
Ingen WiFi
Flyene er desværre ikke udstyret med Wifi, hvilket jeg personligt finder ærgerligt, idet at SAS har tænkt sig at flyene skal flyve på nogle ruter hvor også SAS benytter netop deres A320neo, som er udstyret med wifi.
Konklusion
Til kortere distancer vil jeg personligt ikke have noget imod af at flyve med Embraer igen. Hvis jeg skal på en længere flyvning med SAS vil jeg forsøge at ramme en afgang, der flyves af en af SAS A320neo, da de er udstyret med WiFi og der er mindre støj i kabinen.
Sæderne i Embraerne er blødere og mere komfortable i forhold til netop en A320neo.
Serveringen hos SAS er tilbage på både SAS Plus og SAS Go. Det er rart at man på den korte tur mellem Aalborg og København atter kan få en kop kaffe ombord på flyvningen.
Hvis man “skal”, så har toiletterne en størrelse jeg personligt finder acceptabel i forhold til andre selskaber som jeg tidligere har været fløjet med.
På en kortere distance vil jeg ikke have noget imod af at flyve med SAS Link og Embraerne igen.
Se flere billeder fra turen
Ønsker du at se flere billeder fra selve flyet, så kan du besøge linket nedenunder denne anmeldelse, hvor vi løbende har opdateret igennem dagens begivenhed.
Skriv et svar