Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
KLM har modtaget et antal nye Boeing 737-800 fly, som er indrettet med Boeings nyeste Sky Interior. Jeg havde fornøjelse at flyve med et af dem for nylig. Læs om mine oplevelser og forskelle med den gamle indretning i denne anmeldelse.
På en nylig rejse fik jeg lov til at flyve i en helt ny Boeing 737-800, som var udstyret med KLMs nye kabine. Da jeg ankom til Schiphol lufthavnen ved Amsterdam, kontrollerede jeg på Flightradar24.com hvilket fly ville flyve mig hjem til Billund. Det viste sig at være PH-BCH, en af de nyeste tilføjelser til KLM-flåden. Flyet kom til flåden den 27. marts 2019 og har været fuldt beskæftiget siden. Foruden PH-BCH modtog KLM for nylig også PH-BCG og PH-BCK, så der er nu 3 fly i flåden med en helt ny indretning. Jeg har glædet mig til at prøve denne nye kabine, eftersom næsten alt er nyt og anderledes.
Første indtryk
Det ser lovende ud ved første indtryk. Kabinen ser frisk ud og er i tråd med den nye KLM-husstil, som f.eks. også ses i den nye non-Schengen lounge i Amsterdam, men også i lighed med kabinen i den nye Boeing 787-10. KLM arbejder med mange forskellige nuancer af blå uden at det bliver for meget. Ved ombordstigning kunne jeg straks dufte, at det var et helt nyt fly. Besætningen viste også under flyvningen, at de var glade for den nye kabine. Gatepersonalet blev også imponeret, da papirerne blev afleveret til piloten lige før afrejse.
Jeg tror, at Boeing havde glemt at give en mappe til redskaberne til sikkerhedsinstruktionen, fordi kabinepersonalet måtte sætte alt på gulvet. Det så lidt rodet og klodset ud.
Business class
En række ting er anderledes i forhold til den gamle kabine. Først og fremmest er det slående, at KLM har arbejdet med kontrastfarver for at indikere forskellen mellem economy class og business class. Farverne ser chic ud, og der er ingen tvivl om, at passagererne aldrig er i tvivl om, at de er i et KLM-fly.
I de gamle fly var business class kabinen adskilt af et bevægeligt gardin, hvilket sørgede for, at kabinen rent faktisk var lukket af fra economy class. I den nye kabine er der en bevægelig liste, der altid giver udsigt fra economy class. Jeg synes ikke, at det er en forbedring, da det gør business class kabinen mindre eksklusiv.
Nye sæder
Takket være min Flying Blue Platinum-status kunne jeg vælge et Economy Comfort sæde uden merpris. Disse giver ekstra benplads og sædet kan også gå lidt længere tilbage, hvilket bestemt er en fordel ved længere flyture. Sæderne er af slimline typen. Stolen er som sådan OK, men jeg kan ikke helt bestemme mig om jeg kan lide dem. Jeg fløj i en ældre KLM B737-800 forud for denne flyvning, og jeg synes, at sædet var lidt slidt og faldt lidt igennem. Men den gamle model er alligevel bedre end den nye model. Den nye føles mere som om man sidder på en træbænk.
En anden stor fordel ved de nye sæder er, at de er udstyret med højdejusterbare nakkestøtter, herunder justerbare sidestøtter. Meget praktisk til at tage en lille lur.
Economy-pladserne har nu et USB-stik, og i business class og ved Economy Comfort-sæderne er der også en normal stikkontakt. USB-stikket vil helt sikkert blive værdsat, så man ikke skal bruge en powerbank for at se en film på en tablet eller smartphone på en længere flyvning uden at batteriet er tømt inden ankomst. Det er ærgerligt, at KLM ikke har valgt, som f.eks. Atlantic Airways, at lave en ekstra holder over bordet for at placere din tablet eller smartphone. Med den kan du se film i øjenhøjde, vel og mærke uden at bordet skal klappes ud.
Design af kabinen
Udenfor sæderne er resten af interiøret også nyt. Det første du vil lægge mærke til, er Boeing Sky Interior. Loftet er udstyret med smuk LED-belysning, der symboliserer en himmel. Dette kan også dæmpes, hvilket bringer en afslappende atmosfære om bord. Bemalingen på væggen og gulvbelægningen er også ændret.
Betjeningspanelet til belysning og ventilationen er også blevet ændret, men jeg synes, det er en design misser. Hvis du sidder ved gangen, skal du nå langt hen over naboen i midterste række for at nå panelet. Bestemt ikke praktisk. Der der dog er praktisk, er de store bagagehylder. Det er lykkedes Boeing at gøre dem endnu større, hvilket er meget velkommen. Plads til håndbagage er et problem på næsten hver KLM-flyvning i en B737, så lad os håbe at de store hylder vil hjælpe.
Fremtid
Spørgsmålet er selvfølgelig, hvordan flåden med Boeing 737’erne vil se ud fremover. KLM har modtaget 3 nye B737-800’er i år og en anden bliver leveret i år. På den anden side bliver B737-700’erne udfaset. Disse fly er mindre økonomiske end B737-800. Et antal af dem er allerede blevet fjernet fra flåden og solgt til Luxair.
Derudover er der ingen konkrete planer for udskiftning af flere fly. Alligvel vil KLM sandsynligvis gøre netop det, fordi Boeing 737 flåden i gennemsnit er mere end 12 år gammel, og en håndfuld fly er mere end 20 år gamle. Vil KLM, som en loyal Boeing-kunde, gå efter 737MAX? Eller er Airbus A320-serien et alternativ på grund af synergien med Air France? Eller måske Airbus A220, som nu er meget godt modtaget af Delta og Swiss, blandt andre? Vi ser frem til at høre mere om de kommende planer.
Denne artikel er baseret på en artikel oprindeligt skrevet af Thijs Luyt fra vores søsterside Insideflyer.nl.
Skriv et svar