Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Fornyeligt skulle jeg til en konference som blev afholdt i Hyderabad i Indien. Rejsen endte at blive en større oplevelse, selv for en garvet rejsende. Efter et morgenfly fra København til Paris Roissy Charles-de-Gaulle (CDG) gik turen videre i business class med Air France til Mumbai (BOM).
- Introduktion, booking og visum.
- Air France København til Paris CDG på Business class.
- Air France Paris CDG til Mumbai (BOM) på Business class (Denne artikel).
- Transfer hotel Niranta, Mumbai Airport.
- Air India indenrigs Mumbai til Hyderabad på Business class.
- Novotel Hyderabad International Convention Center (HICC)
- Turen hjem.
Paris CDG
Efter ankomsten med morgenflyet fra København ved en busgate kunne jeg gå fra terminal 2F til 2E. Køen ud ad EU kan være lang – selv ved Priority køen – men det var den heldigvis ikke den dag. Herfra var der igen en bus til at køre til M-gates i terminal 2E. Den kom efter få minuter og vi fik en god rundtur gennem lufthavnen før vi nåede til terminalen. Efter jeg kom op til selve terminalen, var indgangen til loungen ikke svær at finde.
Efter en lang gang kommer man til receptionen. Der var mange mennesker, men også mange bag disken, så jeg blev hurtig hilst velkommen. Loungen er enorm stor og fordelt i flere sektioner adskildt med skillevægge og med forskellige siddearrangementer. Der var ret travlt i loungen og der var ikke gode muligheder til at tage nok billeder til en egentlig anmeldelse af loungen. Jeg fandt mig dog en behagelig stol, loggede ind på det udmærkede wifi og fortsatte hobbitstilen med en tredje morgenmad: champagne breakfast!
Der var ellers et fint udvalg af mad og drikkevarer, både med og uden alkohol, og der blev serveret Brice champagne. Loungen fremstod temmeligt ny og dermed var det blot endnu mere overraskende at der ikke var strømudtag ved de fleste stole.
Efter et kort ophold i loungen, nok til en enkel artikel til InsideFlyer, var der en kort tur til Gate M43. Boarding startede 20 minuter for sent, men med SkyPriority var jeg hurtigt ombord.
Air France’s nye business class
Der blev brugt to jetways til boarding og business class kunne gå ombord gennem dør L1 af denne Boeing 777-200ER. Jeg drejede til højre og kunne tage plads på 6A. Air France’s nye business class består af den såkalde ‘reverse herringbone’ i en 1-2-1 opdeling, så alle stole har direkte adgang til midtergangen.
Stolene ved vinduerne giver en god fornemmelse af privacy. Stolene i midten er mere oplagt til dem der rejser sammen. Kabinepersonalet gik rundt med afskærminger som kunne sættes op mellem sæderne for dem der netop ikke rejste sammen og give dem samme niveau privatliv. Der er rigtig god plads til benene både under og på fodskamlen, som er tæt nok på at den kan nås med stolen i en oprejst stilling.
Boarding
Ved stolen ventede en bøjle til at hænge jakken op, som kabinepersonalet samlede ind. Der ventede et par magasiner, en flaske vand og et sæt støjdæmpende hovedtelefoner i et opbevaringsrum. Der er en del afsætningsplads og gode muligheder for opbevaring. Ved siden af stolen var der også et strømudtag og USB opladningsstik. Knapperne til betjening af stolen var nemme at finde ud af. Mod gangen var der et armlæn, der kunne skubbes op efter start.
Efter noget tid kom kabinepersonalet rundt med en velkomstdrink med et valg mellem vand, juice eller, selvfølgeligt i Frankrig, champagne. Der blev også uddelt amenity kits, som indeholdte de mest basale nødvendigheder til en længere tur.
Underholdningssystemet bestod af en stor skærm i højopløsning, der kunne klappes ud af stolen foran, samt en fjernbetjening med en mindre skærm. Touchskærmen svarer forholdvis prompte og havde mange valgmuligheder mellem film, serier, spil, information og selvfølgelig en børnesektion. Udvalg af film og serier var stort nok til at jeg kunne finde noget jeg ville se. Der var ingen wifi ombord.
Undervejs
Efter en kort taxi kom vi luften fra startbane 08L. Efter et godt stykke tid blev der uddelt velkomstdrinks og mise en bouche. Menukortet så meget lovende ud.
Forretten med blandt andet foie gras, kantareller og gedeost smagte rigtig godt. Maden blev delt ud fra vognen på en bakke, men det gjorde ikke præsentationen ringere.
Efter lidt overvejelser om at tage den franske ret, valgte jeg med bedre viden den indiske ret. Servicen havde været upåklagelig indtil videre, men her begyndte der at snige sig nogle småfejl ind. Jeg bad om en genopfyldning af min Chablis, men der blev skænket champagne i samme glas. Der blev ikke uopfordret tilbudt at genopfylde vandglasset. Indrømmet, det er i den smålige ende, men den slags må bare ikke ske i international business class.
Den indiske ret var slået op som spicy, men viste sig udover at være lunken også næsten at være uden smag. Langt fra en fransk kulinarisk oplevelse og noget som jeg har oplevet langt bedre hos Air France.
Landing
Med strøm og den gode plads, kunne jeg fint arbejde lidt på laptoppen. Jeg fik også set en enkelt film undervejs. Omkring halvanden time inden landing blev der tilbudt en let frokost. Der var kun pasta tilbage, som igen viste sig kun at være lunken og slet ikke kogt færdig. Igen langt under den standard jeg er vant til fra Air France. Der blev ikke delt immigrationsformularer rundt, som gav en ekstra forsinkelse i immigrationen.
Alt i alt handler det om det “hårde” produkt på en lang flyrejse, og det var helt i orden. De mere bløde værdier som mad og service har man selvfølgeligt også høje forventninger til i forhold til prisen, og her haltede det lidt. Jeg vil dog stadig helt klart anbefale Air France’s nye business class.
[…] Boarding tog ikke særlig lang tid, vi var hurtig fremme ved startbanen og skulle bare vente lidt på et par A350’er der også skulle til Asien. Desværre flyver Finnair ikke deres A350 til Singapore. Den har en overlegen business class sammenlignet med Finnair’s A330 og A340. På A350’er finder man nemlig den såkaldte “reverse herring bone” sæder. Ligesom for eksempel hos Cathay Pacific eller Air France. […]