Anmeldelse: Finnair business class til Singapore

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Lige nu er der et juletilbud med skarpe priser med Finnair business class til Asien. I den anledning bringer vi en anmeldelse fra vores søsterside Insideflyer.nl fra tidligere på året af en tur til Singapore.

Efter en kort transfer i Helsinki var det blevet tid til at gå til gaten! Jeg så meget frem til turen. Finnair bliver mere og mere prominent som dét selskab man skal tage til Asien, så jeg var meget nysgerrig i hvordan deres business class er i sammenligning med andre europæiske selskaber.

Ved gaten var der to køer, en til premium passagerer og den anden til economy passagerer. Venteområdet var propfyldt, så jeg tror flyet var fuld booket. Jeg kom hurtigt ombord og blev til min overraskelse ønsket velkommen af en asiatisk stewardesse med en accent fra Singapore. Hun hentede en kollega, som også var asiatisk og havde en singaporeansk accent. I første omgang troede jeg de havde et par crewmedlemmer fra Singapore, men det viste sig at hele kabinepersonalet var fra Singapore! Åbenbart var næste hele crew tidligere hos Singapore Airlines. Jeg havde derfor høje forventninger til servicen.

Finnair business class
Gaten til mit fly til Singapore

Business classs stolen

Efter jeg havde sat mig til rette, kom der en steward med en velkomstdrink. Jeg kunne vælge mellem vand, champagne og en kirsebærlikør. Jeg valgte kirsebærlikøren eftersom det var en finsk specialitet i følge stewarden. Min amenity kit og dyne lå også klar ved stolen. Aminity kit indeholder hudprodukter fra Clarins og nogle funktionelle tilbehør som tændbørste, hjemmesko og strømper. Hele business class kabinen var fyldt op, hvilket var en skam eftersom ikke alle stole har direkte adgang til midtergangen. Finnair har på deres Airbus A330 en “staggered” layout af 1-2-2, 2-2-1. Den kan sammenlignes med business class hos for eksempel Swiss og Austrian Airlines. Sædet kan lægges helt ned, men er i den smalle ende, som heldigvis ikke var et problem for mig eftersom jeg ikke er så stor. Jeg tror dog ikke at det er en stol alle bliver glade for.

Finnair A340 Business Class
Finnair A340 Business Class
Finnair A340 Business Class
Finnair A340 Business Class
Finnair Business Class IFE
Finnair Business Class IFE
Finnair Business Class
Amenity kit og velkomstdrink

Boarding tog ikke særlig lang tid, vi var hurtig fremme ved startbanen og skulle bare vente lidt på et par A350’er der også skulle til Asien. Desværre flyver Finnair ikke deres A350 til Singapore. Den har en overlegen business class sammenlignet med Finnair’s A330 og A340. På A350’er finder man nemlig den såkaldte “reverse herring bone” sæder. Ligesom for eksempel hos Cathay Pacific eller Air France.

Efter vi kom i luften fik jeg udleveret menukortet. Finnair skænker en ret fin champagne, Nicolas Feuillatte Brut, og har derudover også et fint vinkort. Desværre var mulighederne til aftensmaden mindre gode. Jeg syntes ikke det så særlig tiltalende ud. Jeg valgte fjeldørred, eftersom Skandinavien er kendt for deres fisk og håbede dette valg ikke ville skuffe mig.

En British Airways baby Airbus
En British Airways baby Airbus
Finnair business class
Take off!

Aftensmad

Maden blev hurtig serveret med alt på et bræt. Jeg ved ikke om Finnair gør det på den måde fordi det er en sen afgang eller at det er standarden. Jeg syntes det føltes lidt billigt… Desværre smagte maden heller ikke ret godt. Fisken var udtørret, sovsen for saltet og purløgen smagte mærkeligt. Dernæst syntes jeg salaten var lidt småligt og man fik det samme brød som i economy class.

Det lyder forkælet men det er de detaljer der skal være i orden i business class. Det er jo netop ting man betaler for (om det nu er med penge eller point!). Andre europæiske selskaber har væsentlig bedre catering uden at være en “premium carrier” som Singapore Airlines. Måltidet blev reddet af Godiva pralineer, for hvem kan sige nej til lidt chokolade. Efter maden lagde jeg mig til at sove, og sengen var rigtig god. Man får en store pude og en tyk dyne. Jeg fik sovet omkring otte timer.

Finnair Business Class aftensmad
Finnair Business Class aftensmad
Finnair Business Class
Skifte tøj på toilettet
Finnair Business Class seng
Finnair Business Class seng

Ankomst

Jeg blev vækket af kabinepersonalet lidt inden morgenmaden, som allerede var klar til at blive serveret. Valget stod på en crepe som sød ret eller american breakfast. Jeg valgte crepe, men fortrød igen fordi jeg syntes heller ikke det smagte særlig godt. En steward kom forbi med lidt brød og croissanter, men det var en af de få gange jeg så til dem. Kabinepersonalet var ikke særlig aktiv.

De var alle venligt, men der blev aldrig tilbudt noget at drikke eller gået rundt for at se om nogen manglede noget. De gjorde det mest nødvendige og heller ikke mere. Lidt mærkeligt for en eks-SIA crew. Jeg syntes alle så trætte ud, så måske var det bare denne flyvning og er det normalt anderledes. Indflyvningen startede efter morgenmaden og vi var på jorden in no time. Finnair benytter Terminal 1 i Singapore som betyder at man er hurtig ved gaten eftersom den ligger tæt på landingsbanen.

Finnair Business Class kabine
Finnair Business Class kabine
Finnair Business Class morgenmad
Finnair Business Class morgenmad
Rise and shine!
Rise and shine!

Konklusion

Finnair har et brugbart business class produkt. Mere kan jeg ikke sige om det. Hos Finnair får man en stol der kan lægges helt ned, et TV med et stort udvalg af film og en fyldt amenity kit, men heller ikke mere. Maden på denne flyvning var bare ikke i orden, og især morgenmaden smagte decideret dårligt. Servicen var venligt men kabinepersonalet gjorde ikke mere end de absolut skulle og så ikke ud til at de nød deres arbejde. Finnair har meget potentiale forsat, trods at de nærmer sig 100 år på bagen (startede i 1923). Så jeg håber at se mange forbedringer hos dette OneWorld medlem.

 

Denne artikel er oprindeligt skrevet af bruno fra vores søsterside Insideflyer.nl



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Overblik

Pros

- "Fully flat" stol
- Stort udvalg i underholdningssystemet
- Amenity kit

Cons

- Mad
- Service

Stol

Service

Mad

Drikkevarer

Underholdning

Generel Vurdering

Konklusion

Finnair har en brugbar business class, men der skal arbejdes meget på service og maden. Ellers ville det være en god og billig måde at rejse til Asien.

3.3

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *