Anmeldelse: Air France business class til Paris

Fornyeligt skulle jeg til en konference som blev afholdt i Hyderabad i Indien. Rejsen endte med at blive en større oplevelse, selv for en garvet rejsende. Turen startede med morgenfly med Air France fra København til Paris Roissy Charles-de-Gaulle (CDG).

1. Introduktion, booking og visum.
  2. Air France København til Paris CDG på Business class (Denne artikel).
  3. Air France Paris CDG til Mumbai (BOM) på Business class.
  4. Transfer hotel Niranta, Mumbai Airport.
  5. Air India indenrigs Mumbai til Hyderabad på Business class.
  6. Novotel Hyderabad International Convention Center (HICC)
  7. Turen hjem.

God start

Det skulle blive en lang rejsedag og ikke uden udfordringer. En af de ting der ikke var blevet lavet om på var starten af turen på den tidlige morgenafgang fra København til Paris Roissy Charles-de-Gaulles (CDG) med Air France. På dette tidspunkt på døgnet er taxaen hurtigt fremme og sætter mig af ved terminal 2.

København lufthavn
Københavns lufthavn tidligt om morgenen

Air France har tydligt markerkere skranker til SkyPriority til business class og Skyteam Elite og Elite Plus passagerer. De er ved at hjælpe nogen og jeg bliver hurtig vinket frem til bagageafleveringsdisken ved siden af. Computeren er dog ikke helt vågen endnu og er ikke samarbejdsvillig. Det kræver et par ture frem og tilbage og til sidst bliver min kuffert tjekket ind gennem en af selvbetjeningsmaskinerne af den venlige dame. Hun giver også de vigtigste informationer omkring at bagagen skal afhentes i Mumbai for at checkes ind påny efter immigrationen.

Aviator Lounge Københavns lufthavn

Air France giver deres premium passagerer mulighed for at benytte Copenhagen Express i sikkerhedskontrollen. Jeg frygtede at der ville være kø her på en hverdagsmorgen efter indenrigspassagerer også har fået mulighed for at bruge Copenhagen Express, men der var kun nogle enkelte personer foran mig. Jeg er hurtigt igennem og fortsætter til morgenmaden. Air France bruger normalt Copenhagen Apartment, som jeg besøgte på en tidligere tur, men jeg valgte at bruge en af mine gratis loungebesøg på mit Diners Club kreditkort denne gang og gå ind i Aviator lounge, som vi har anmeldt tidligere. Lidt i 6 begav jeg mig mod gaten for en forventet afgang kl. 06:30.

Air France europæiske Business Class

Air France A318 Business Class

Som business class eller Skyteam Elite Plus rejsende tilbyder Air France priority boarding og jeg var en af de første ombord vores A318 som skulle bringe os til Paris. Business class bestod kun af 2 rækker hvor den første række ikke havde stole i venstre side. Med midtersædet blokeret gav det kun 6 pladser i alt. Det gav ikke det store udvalg af sæder og jeg var placeret på 2C, som er en bulkhead. Det gav fin plads til knæene men ikke ret meget til fødderne. Sæderne er også de samme som i economy class, men fordi de første sæder har bordet i armlænene bliver sæderne meget smalle.

Med i alt 118 sæder på denne A318 var boarding hurtigt overstået. Servering startede kort efter vi kom i luften og bestod af et udvalg af croissant og brød med smør, marmelade og pålæg, en lille yoghurt, en slags frugtsalat, og et stykke koldt krydret brød. Maden smagte udmærkedet, brødet og croissanten var varme og det tørrede kød havde en god kraftig smag. Kaffen viste sig desværre at være en af de dårlige pulverblandinger.

Air France A380
Air France A380 i Paris CDG

Ankomst

Vi landede før planlagt ankomsttid. Som altid i Paris CDG var det en lang køretur fra landingsbanen til gaten. Det viste sig at vi endda skulle med bus denne dag. Bussen kørte os til terminal 2F hvorfra jeg igen skulle med bus videre til M-gates i terminal 2E (hvordan man kan have flere terminaler med navnet 2E er mig stadig en gåde). Her kunne jeg finde mig til rette til en second breakfast i god hobbit stil indtil næste fly skulle flyve mig videre til Indien.

Overblik

Mad

Generel Vurdering

Konklusion

Business class indenfor Europa er generelt ikke noget at råbe hurra for med standard economy class sæder. Service hos Air France er dog udmærket og der services et fuldt måltid, inklusiv champagne.